Inlägg från: Den lilla M |Visa alla inlägg
  • Den lilla M

Vi som väntar smått i September 2012

Cellprov så görs det var tredje år (vissa län har vart annat år på kvinnor under 35 eftersom det är vanligare med fler olika sexpartners i yngre ålder) på kvinnor mellan 23-49år, sen mellan 50-60år görs det vart 5e år. Däremot om man har fått cellförändringar som visar possitivt på en kraftigare infektion av HPV viruset så ska man kolla 1 gång per år i 3års efter operation/ingrepp (vissa län 5års tid) för att se att HPV viruset inte kommer tillbaka. Sen efter det fortsätter man gå vart 3e år igen.

Ang med att göra en konisering under graviditet så råder det delade åsikter, en del läkare menar på att det kan leda till komplikationer så som MF medans andra sägare att det inte finns några belägg för detta och att det går hur bra som helst att göra detta under en tidig graviditet. Själv skulle jag definitivt avvakta med ett sånt ingrepp under en gravidtet och ta det efteråt. 

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Den lilla M

klipper in en fråga plus svar ang hjärtljud:

Hejsan! Hur tidigt kan man höra hjärtljuden på bebisen? Såg att ngn tidigare lagt ett inlägg att hon fått lyssna på hjärtljuden redan i v 14. Hur tidigt kan man göra detta? Varför måste de flesta vänta ända till v 17-18 innan man kan få det bekräftat att man är gravid. 

Spännande att få lyssna på sitt barns hjärtljud redan i v.14, men det är inte helt lätt att finna och höra så tidigt. Om man inte hittar hjärtljudet kanske detta ger mer oro än ro. Ett par veckor senare är det betydligt lättare, runt vecka 16. En bekräftelse på att du är gravid har du ju hela din kropp att "lyssna och se på", samt graviditetstestet. En del kliniker gör även ett ultraljud vid första läkarbesöket, runt v.10-12.
    Barnmorskan Therese  

• Den lilla M

snabb fråga: kan man äta räkost på tub? 

jag vet att man kan äta naturell mjukost  men vet inte hur det är med dem med olika smaker.. 

• Den lilla M
    TheFamily skrev 2012-02-13 18:50:07 följande:
    Ingen problem med räkost! Mumsa och njut du!
    tack så mycket för snabbt svar !!
  • Den lilla M

så här säger en gynekolog på frågan om att se kön:

Detta sker gradvis och det är först från graviditetsvecka 11 som det går att se skillnad. Vid det laget har alla bebisar något som sticker ut. Hos pojkar tenderar 'knoppen' att peka uppåt i minst 30 graders vinkel från ryggraden. Hos flickor sticker den mer rakt ut, i en vinkel som är mindre än 30 gradier från ryggrader. Bebisen måste ligga på rygg för att man ska kunna se detta vid ultraljudsundersökning. 

-----------------------------
    Sen tror  jag att det skiljer sig på kvaliteten på UL-aparater och skicklighet hos gyn läkaren. Så att se det i vecka 11 är inte omöjligt bara mycket svårare.  

• Den lilla M

Therese: dalarna är lite knepigt finns inte så mycket där förutom kanske kvinnokliniken på falun lassaret. Vet att min vännina som bor i Mora åkte till sthlm för att göra privat UL. Ska tydligen har det funnits nått i Bjursås också men vet ej om det finns kvar.  

• Den lilla M

Nelliepop: KUB kan göras fram till 13+6.

• Den lilla M
    Choccolat skrev 2012-03-02 13:17:22 följande:
    För lång? Sånt har jag inte ens tänkt på... min är 1,95... vilka vagnar är "högre" då?
    puffar frågan då även jag har en lång kar . Själv är jag dock ganska kort (171) så den ska helst passa både och!!
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012