Inlägg från: Den lilla M |Visa alla inlägg
  • Den lilla M

Vi som väntar smått i September 2012

Min bm sa att jag nog inte lär känna min livmoder förns i vecka 19-20 pga att det är så bakåtlutad. Det var även pga det som jag fick mitt RUL inbokat i slutet av v20. För på mitt KUB fick hon ta i min UL maskinen så att det gjorde små ont för att få en bra bild!

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Den lilla M

Liten fråga: Är det nån mer som känner som ett tryck nedåt mot urin blåsan utav livmodern?

Jag känner som ett lätt tryck nedåt samt att jag behöver kissa konstant, iaf 1gång i timmen och på natten var tredje timme. Är lite smått orolig att nått ska vara fel. Är i vecka 15...

• Den lilla M

Här kommer en liten "intim" fråga. Är det någon som får mensliknande värk/lätt öm känsla i livmodern efter att ni varit på toa och gjort nr2?

Jag har märkt att när jag inte fått gå på toa på ett tag (är hård i magen just nu trots katrinplommon, linfrön mm) och äntligen får gå så kan jag få som lätt mensvärk följt av en öm känsla i livmodern. Det försvinner efter ca en halvtimme/timme. Men undrar om det är nått normalt eller något man bör kolla upp.

• Den lilla M
    eiramis skrev 2012-03-23 20:18:57 följande:
    Tycker jag har letat överallt där det kan tänkas höras samt på en del ställen där det inte borde kunna höras. Tror iofs att jag kanske har hört det under ett par sekunder vid två tillfällen, men precis när jag har lokaliserat ljudet så har det plaskat till där inne och sen har ljudet försvunnit så jag har inte hunnit bli säker på att det är hjärtat jag hört.
    Tycker inte du ska oroa dig det är väldigt olika när man hör med AS. Själv fick jag rådet av min BM att inte skaffa ett AS eftersom min livmoder är ordentligt vinklad bakåt och så har jag lite hull på magen (jag är en stl 42). Hon sa att hon inte ville lyssna efter hjärtljud på mig med deras doppler (som är mycket bättre och tydligare än ett AS) förens efter vecka 19 just pga av detta.
  • Den lilla M

sexhundra: jag var också öm i buken särskillt kändes det när jag hade varit och kissat så gick till min BM och hon tog urinprov som blev negativt men skrev ändå ut en 5dagars kur mot urinvägs och urinblåseinfektion. Nu efter 3dagar är det ömma helt borta. Så går det inte över be att få lämna ett urinprov iaf.

• Den lilla M

Ställde mig på vågen i morse och jag har gått upp 2,5kg är v.15+4..

• Den lilla M

Så här står det i min läkarbok som jag har hemma:  Det är först efter vecka 26 som du bör känna av bebisen ett par gånger per dygn.

• Den lilla M

Lilly så här står det hos mednet: 
    Vattkoppor under graviditet har oftast ett okomplicerat förlopp men av och till kan det bli en allvarlig infektion med lunginflammation. Sjukhusvård är då befogad. Den gravida kvinnan kan också få för förtidiga sammandragningar.

Vårdguiden:

Graviditet och vattkoppor

Om du är gravid och tror att du utsatts för smitta, men inte vet om du har haft vattkoppor, ska du kontakta barnmorskemottagningen för ett blodprov som ger svar på om du är immun mot sjukdomen. Om du inte är immun kan du få antivirusläkemedel mot vattkoppor om det skulle behövas.

Om du får vattkoppor mellan en vecka före och en vecka efter förlossningen ska du snarast kontakta barnmorskemottagningen eller vårdcentralen eftersom det nyfödda barnet kan bli allvarligt sjukt. Barnet infekteras med virus från mamman men får inte några skyddande antikroppar från henne. Det nyfödda barnet har samtidigt inte – även om det är fullgånget – fullgod förmåga att självt bilda antikroppar. Barnet ska då snarast ges antivirusläkemedel för att undvika att det blir allvarligt sjukt.

• Den lilla M
    StarStruck skrev 2012-03-27 11:04:20 följande:
    Mina tuttar har börjat svida/bränna/ila inuti, det gör svin ont en kort stund. Vad beror det på?
    Hmm så har jag också till och från, ibland kan det nästan hugga till. Vet inte vad det är..
  • Den lilla M

Har en till grej som har dykt upp de senaste dagarna när jag vaknar eller när jag har legat i soffan och vilat så dyker det upp en "hård" bulle ungefär stor som en apelsin på högersida av magen strax nedanför naveln. Först tänkte jag att det kunde vara livmodern, men kan den vara sne?

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012