• Vili

Vi som väntar smått i September 2012

usch vad många negativa besked det varit här på sistone :( beklagar så mycket!!
    Kramar till er!!!

Isak 090122 Lillräkan BF 120906
  • Vili

Nu väntar jag på telefontiden hos barnmorskan ska öppna. Suck för detta illamåendet. Nu måste jag ha något mer rejält än postafen.

Men på samma vis är det ganska skönt att både vara blödningsfri och illamående för att känna sig lite tryggare att räkan har det bra. 9+3 idag helt sanslöst!

• Vili
    LillyRose skrev 2012-02-07 05:33:40 följande:
    Ja har med gjort cellprov som tyvärr visade på cellförändingar så jag ska till kvinnokliniken nästa måndag! De vill göra kolopski på mig då de klipper små bitar från livmdertappen!  Eftersom detta är mitt sista barn kommer jag inte låta dem göra det nu! De ska få ta nytt cellprov och titta på nått mikkroskop som de sa men inte klippa! Ja jag vet att det inte behöver leda till mf men blödningar för mig är katastrof! Och blöder gör alla som klippt som delar av tappen..ush inget jag ser fram emot
    jag har också lätta cellförändringar och pratade med läkaren på gyn om att jag nu var gravid. Hon sa att när man gör kolposkopi på gravida så tittar man med mikroskop på cellförändringarna samt tar ett nytt cellprov MEN tar endast om det är ytterst nödvänligt biopsier.

Jag skulle heller inte vilja gå igenom att de knipsar av och eventuellt börjar blöda igen det vill jag bara inte..
  • Vili

Jag är en aningens trött nu på att jag inte bara kan få njuta av min efterlängtade graviditet...

Först blödningar sen illamåendet från helvetet (vilket jag helt kan ta bara jag inte blöder) men igår ringde min barnmorska för att meddela att jag nu måste följas av en endokrinolog genom graviditeten då mitt TSH (sköldkörtelhormon-värde) ligger på 0.01 gränsvärde ligger mellan 0.3-2.0 . Jippi. Skitkul.

Det värsta är att jag upprepade gånger sökt för detta under 2011, då har mitt TSH legat på 0.2 och man ville inte göra något TROTS ja sa att jag planerade att bli gravid. Suck.

• Vili
    Den Den lilla M skrev 2012-02-07 17:09:43 följande:
    klipper in en fråga plus svar ang hjärtljud:

Hejsan! Hur tidigt kan man höra hjärtljuden på bebisen? Såg att ngn tidigare lagt ett inlägg att hon fått lyssna på hjärtljuden redan i v 14. Hur tidigt kan man göra detta? Varför måste de flesta vänta ända till v 17-18 innan man kan få det bekräftat att man är gravid. 

Spännande att få lyssna på sitt barns hjärtljud redan i v.14, men det är inte helt lätt att finna och höra så tidigt. Om man inte hittar hjärtljudet kanske detta ger mer oro än ro. Ett par veckor senare är det betydligt lättare, runt vecka 16. En bekräftelse på att du är gravid har du ju hela din kropp att "lyssna och se på", samt graviditetstestet. En del kliniker gör även ett ultraljud vid första läkarbesöket, runt v.10-12.
    Barnmorskan Therese  
    Jag fick höra redan i vecka 13+1 med sonen. Nu ska jag till barnmorskan för att lyssna redan 11+3 har inga större förhoppningar om att höra men barnmorskan lovade att försöka för att lugna mig lite efter alla blödningar. Annars har jag tänkt få till ett ultaljud till för att verkligen se att den lille räkan växt.
  • Vili
    TheFamily skrev 2012-02-08 16:47:58 följande:
    Hallå försöker läsa mig till hur det är med det där att äta sushi när man är gravid.
    När jag var gravid med min dotter 2008 var det först typ förbjudet att äta all typ av sushi, men sen ändrades det till att man kunde äta lax (och såklart räka och crabsticks)..
    Hur är det nu 2012??

Står så luddigt på SLV att man inte riktigt vet om det är ok eller inte.

Är suuupersugen på sushi och vill äta det ikväll (mannen och jag är barnfria och tänkte gå ut och äta)
    Jag äter bara lax på sushin annars och rullar med avokado och gurka...

Vad tror ni? Hjälp!
    min barnmorska sa att man kan äta sushi i sverige då all rå fisk måste frysas innan den serveras för att döda eventuella bakterier. Men att den då självklart inte ska ha legat framme på en buffe hel dagen.
  • Vili

Idag ska jag ta nya blodprover, mina sköldkörtelhormoner var dåliga sist så idag ska jag ta antikroppsprovet TRak och är skiiitnervös. Är det förhöjt innebär det graves-sjukdom och då vet jag inte vad jag gör. Det innebär kort att barnets sköldkörtel påverkas, mediciner, kontroller och ett eventuellt sjukt barn när det kommer ut.
    Fan då. Varför kan inte allt bara komma och drabba mig. 

• Vili
    TheFamily skrev 2012-02-09 21:33:28 följande:
    Hur illa måste man må för att få lergigan utskrivet?
    Jag spyr inte men från klockan sex på kvällen tills jag går o lägger mig måste jag ligga ner, med sea-bands på och inte röra mig....
    Hjälp?
    jag spyr inte men mår illa så jag är helt förlamad. Jag har fått lergigan utskrivet och det har hjälpt riktigt bra!
  • Vili

Jag vill inte må så här längre...

Har längtat efter att vara gravid så länge så är så besviken när det varit så tung start på graviditeten..längtar så tills veckorna när tröttheten och illamåendet släpper.

Blev sugen på att baka när någon skrev om det men jag har ingen ork. Snurrar i huvudet bara jag ställer mig upp så jag håller mig till soffan.

Tur man har en så snäll sambo som servar allt men jag börjar få duktigt dåligt samvete nu för ja bara gnäller och sover..

Fyy...nu har ja gnällt lite till ju...

• Vili
    LillaBabyK skrev 2012-02-12 17:35:19 följande:
    Känner precis som du, suck att början ska vara så himla tung och piss. Vet inte hur det är med dig men det här är min första också och då känns det ännu tuffare, lite "shit vad har jag gett mig in på". Känns som jag dragit på mig värsta depressionen utan att vara deppig men symtomen är desamma. 

Jag har dåligt samvete och ångest mest hela tiden. Men har läst att det ska vara ett symtom att ha framtids ångest, det var liksom högt på topplistan av första trimester symtomen så vi får försöka påminna oss själva hela tiden om att det är över snart, ingenting är fel. 
    Ja man är nog inte särskilt rolig att leva med just nu...

Jag har ju en 3 årig son sen tidigare..den graviditeten var underbar, inget illamående, inga blödningar, ingen foglossningen ja ingenting förutom halsbränna...helt seriöst enbart halsbränna under en hel graviditet. Denna gången verkar inte bli lika underbar..iallafall inte början..
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012