Vi som försökt ett tag utan plus
Maramina skrev 2013-05-30 17:50:49 följande:
Lillnosen: Så du är på ÄL +6 eller liknande? Jag tycker tyvärr att det låter alltför tidigt för symptom i så fall även om Nellin kände symptom väldigt tidigt. Jag kan ju mycket väl ha fel, men den naturvetenskapliga delen av mig kan inte förstå hur man kan ha så mycket symptom när ägget tag 3-10 dagar på sig att fästa och vad jag förstår så börjar hcg inte att produceras förrän ägget fäst och det sägs att den fördubblas var 2-3 dag. Man kan ha lite lite hcg naturligt i kroppen, men har man under 3 mIU/ml (eller var det 5, minns inte riktigt) så ses man som ogravid. Så är du gravid och inte är längre gången så borde du ligga väldigt lågt i hcg vilket gör att jag tvivlar på att man verkligen kan ha graviditetssymptom så tidigt. Om man inte är hyperkänslig för graviditetshormoner, vill säga. Är du det så hoppas jag att din kropp snabbt vänjer sig för annars kan det bli jobbigt (jag vet
)
Men oavsett att jag här och nu är så pessimistisk av mig så hoppas jag ändå att du är gravid, oavsett om det är graviditetssymptom du känner eller ej.
Har du föresten haft magkatarr innan? För mig kan nämligen magkatarr kännas just så som du beskriver.
Jag tolkar det du skriver som att det illamående och den molvärk jag kände från och med ÄL+6 och som bara blev starkare och starkare varje dag inte hade med min graviditet att göra - eftersom det borde varit för tidigt för att känna något. Det är, som du förstår, väldigt svårt för mig att hålla med dig. Om det dessutom är, som du skriver, att ägget kan fästa redan efter 3 dagar och då börjar producera hcg, så är det ju dessutom fullt rimligt att man efter ytterligare 3-4 dagar (dvs. ÄL+6-7) börja känna skillnader i kroppen.
Visst kan det i många fall vara andra saker som påverkar kroppen och det är naturligtvis helt omöjligt att avgöra huruvida Lillnosens illamående beror på magkatarr eller magvirus eller graviditet ännu - men där finns ju en mängd kvinnor som känner symptom såpass tidigt så det verkar ju inte vara alltför ovanligt. Att vissa dessutom får plus redan på ÄL+9 tyder ju på att hormonerna kommer ut i kroppen olika snabbt och de som testat plus så tidigt bör ju rimligen också kunna känna något väldigt tidigt. Förstår du hur jag menar? Vissa får ju inte plus förrän efter BIM.
:)