Juronjaure skrev 2013-06-05 20:36:29 följande:
Åh. Jag undrar massa saker. Hur vanligt är det att man hittar nåt? Vad händer om de kommer fram till att allt är som det ska? Blir man lämnad åt sitt öde då? ("Du är frisk, åk hem och producera", typ) Ni här som gjort utredning, kom de fram till nåt?
Hur vanligt det är att man upptäcker något som är fel kan jag inte svara på. Det som händer som allt är som det ska beror lite på vilket landsting man tillhör. Jag kan bara svara för hur det funkat i Örebro. Allt är tipptopp med mig och min sambo och vi har gått igenom alla prover och undersökningar som man ska. Det som hände då var att vi fick testa ägglossningstabletter som heter Pergotime. Jag har redan ägglossning, men man ville testa om jag kunde få lite hjälp på traven så att den blev starkare. Vi fick också testa Ovitrelle som är en spruta man tar för att få ägglossning, vilket sker ungefär 36 timmar efter sprutan. Detta görs dels för att ge ägglossningen en skjuts så att ägget verkligen släpper, men också för att man ska veta nästan exakt när det sker - och då ha större chans att pricka rätt. Båda dessa behandlingar (ibland sker de tillsammans) bevakas med ultraljud för att kolla hur många ägg man får och hur de växer.
Vissa par får testa insemination också, trots att samlivet fungerar som det ska och allt ser bra ut, men vi fick aldrig testa det för vår läkare sa att man bara gör det om paret inte kan utföra samlag på vanligt vis. Detta skiljer sig mellan olika landsting.
Man har rätt till utredning och olika behandlingar när man försökt i minst ett år på egen hand. När man har försökt i två år utan att lyckas så har man rätt till IVF. Man blir uppsatt i kö och väntetiden varierar mellan olika landsting. Först får man vänta på att få komma på ett inledande IVF-samtal där man får all information. Därefter får man vänta på att få börja med själva behandlingen.
Hoppas det har svarat på frågan någorlunda?