Vi som försökt ett tag utan plus
Jag vet hur det är, man bara törs inte hoppas. Men jag har i alla fall mått illa sedan ÄL+6 och gör än idag, från och till. Så jag håller tummarna!
Jenso; Det är ju strålande nyheter! SJU BEFRUKTADE ÄGG!
Woohoooooo! :)
Nu jäklar är det dags!
Mariana: Det tar i genomsnitt 7 månader att bli gravid, och ni är bara inne på er femte så jag skulle inte stressa upp mig om jag var du. Själv har jag och min sambo försökt i 2.5 år och plussade precis med hjälp av hormonbehandlingar. Många andra här inne har gått över 2-årsstrecket och vissa har hållit på mycket längre än så.
Visst kan ägg ta slut, men det brukar de inte göra i första taget. Hur gammal är du?
Fem månader kanske känns som en evighet men det är verkligen inget att oroa sig för. Många av oss här inne är grundligt utredda och i flera fall finns det inte ett enda fel på varesig mannen eller kvinnan - man behöver bara ha en jäkla massa tur. Och tålamod. Om ni dessutom inte ens försöker pricka in ÄL så är det kanske inte så konstigt heller, för faktum är att det ju handlar om några få timmar per månad som det kan ske.
Ät folsyra, det är det viktigaste. Sen ska du också se till att få i dig alla nyttigheter som behövs, vitaminer och mineraler. Ät mycket fisk om du tycker om det. Prova med ÄL-test om du vill. Det funkar bra för många, för mig blev det bara ett stressmoment.
När ni har försökt aktivt i ett år så kan ni kontakta fertilitetskliniken och be om hjälp.
Lycka till!
När mensen är sen kan det ofta bero på att ägglossningen inträffat senare än vanligt. Som sagt: tiden från mens till ägglossning kan variera lite. Därefter är tiden konstant.
Och någon gång per år är det inte ovanligt att många kvinnor hoppar över ägglossning helt, och då kanske inte mensen kommer alls. Det är inget farligt eller konstigt, bara jävligt irriterande.