• Dolphine

Vad kallar ni flickornas könsorgan?

Är det fler än jag som tycker att det är svårt att hitta ett bra namn? Har hört snippa ibland men vet inte hur vedertaget det är. Vad säger man på dagis, finns det ett gemensamt begrepp eller är det som när jag var liten på 70-talet att det inte finns någon bra benämning? Snälla hjälp mig. Jag tycker att det är viktigt att ha ett bra ord/namn, men det bästa är ju om det inte är något egenpåhittat utan något som alla förstår.

• Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?
  • tirre80

Hörde en diskussion på radion kring detta som var grundat på att man ville hitta just ett begrepp. Snopp och penis finns ju inte i andra sammanhang men det finns mussla,mus m. Darav diskussionen. Det var många som ringde in och då fick man höra precis samma som här. Snippa är ett ord som de enl. en forskare mm tror kommer att bli ett begrepp som man kommer att använda i framtiden.. Det är ju lite konstigt på dagis när det finns massa olika namn för det, dock vet jag inte vad jag kommer att säga till mitt/mina barn..
    Intressant diskussion.

• Lykiska

Har sagt det i alla trådar hittills: absolut snippa!

Det kanske känns nytt och konstigt för en del, men det är ju inte så att ordet snopp har funnits sen tidernas begynnelse heller. Någon gång måste man ju börja med ett gemensamt ord, och varför inte nu!

• Tindrande

vi säger mus, musen......för att jag alltid sagt så. Funderade på snippa och provade, men jag glömde av mig hela tiden.

• Hannajo

Så här står det på susning.nu

Snippa /substantiv/
    Nytt svenskt ord för kvinnans könsorgan. Konstruerades med den manliga motsvarigheten snopp som förebild, som ett oladdat "snällare" komplement till den vida floran av grova och stötande (ex. fitta), medicinskt klingande (ex. vagina, slida), pryda liknelseord (ex. mus, muff) eller rent vilseledande (ex. framstjärt) benämningar på könsorganet.

Tanken var i första hand att skapa ett vettigt ord att använda vid samtal med barn. Ordet snippa har fått ett varmt mottagande och används idag inte minst av många förskolor.

Ordet rekommenderas även av RFSU och fanns med på Svenska Språknämndens lista över nya ord år 2002 (www.spraknamnden.se/aktuellt/nyord.htm) med kommentaren "inte helt nytt men värt att sprida".

• Lilla Sanna

Snippa är det bästa ordet tycker jag.

• Dolphine

Roligt att det var så många som använder ordet snippa. Det verkar som att vi äntligen håller på att få ett ord för det kvinnliga könet som inte låter antingen kliniskt eller sexanknutet. Jag är glad för ett alternativ till djurnamn också som kisse och mus, för vad sänder det för signaler att man vill fånga (döda) musen under diskbänken men din mus är något positivt och som jag skrivit tidigare, hur förklara skillnaden mellan kissen och kissekatten på fyra ben

• Anna81

vi säger oxå snippa, men min dotter kallar både fram o bak rumpan av nån konstig anledning

Svar på tråden Vad kallar ni flickornas könsorgan?