Inlägg från: Anairda |Visa alla inlägg
  • Anairda

Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !

Beklagar NhjärtaD :(

• Anairda

Jag har min medicinbok här med de flesta ref värdena om du vill kan jag tolka det?

• Anairda

Skrev allt men den försvann det :( sammanfatar igen då..

ALT/GOT mäter leverfunktionen av ett visst enzym. Ökade värde innebär skada på levercell som gör att enzymet läcker ut i blodet.

Leukocyter är vita blodkroppar och inblandade i inflammatoriska processer i kroppen. Ökar då man har ngn pågående inflammation. Ett värde som du har dock kan vara normalt.

Neutrofila granulocyter är mest förekommande i blodet och bekämpar bakterier och andra patogener.

HB känner du till antar jag (HBG är väl hemoglobin) Syretransport i blodet. Vid lägre värden får man järttabletter

HCT kan nog vara EVF erytrocytvolumfraktionen. Räknar ut hur stor mängd röda blodkroppar det finns i den totala blodvolymen. Låga värden tyder på anemi

MCV -medelcellsvolym. mäter de röda blodcellernas storlek. Detta för att visa typ av anemi.

de två efter vet jag inte vad det är :S

du har rätt mycket proteiner som utsöndras i urinet.

IgG är antikropp som är vanligast förekommande i serum. Denna passerar placentan och skyddar bebis tills barnet utv eget immunoförsvar.

nu vet jag inte hur de tog dessa IgG urin eller? Det förekommer vid preeklampsi men jag kan inte svara ut ngn diagnos då jag inte är läkare.

• Anairda
    Angelique77 : jag tror du skyddar ditt barn :) Du har bara lite för mycket IgG Men det behöver inte vara farligt. Sen är tecken på preeklampsi förökade leverenzymer som ex cystatin men även ALT (alanin transaminas) men även brist på röda blodkroppar. Oftast påverkas levern vid preeklampsi. även njurarna
  • Anairda

Anytime Angelique77! Hoppas du får goda nyheter från din läkare som har bättre anamnes :)

• Anairda

russin är ett riktigt bra substitut för godis till småbarn :) innehåller mer socker än vanlig frukt dock. Men det gör banan med och ändå ger vi det våra små :) Jag tycker inte man bör överanalysera vad man ger barnen. Smaka lite har aldrig skadat!

• Anairda

Sant bär är så mycket godare. Jag har ju inte gett russin till min tjej då jag hatar russin :/ och av ngn konstig anledning tror jag att hon också inte gillar dem därför jag inte gett (konstig jag är jag vet) :D Men hon kan få smaka om hon skulle råka se russin och vilja ha! :)

Idag blir det lussebak utan russin! :)

Svar på tråden Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !