Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !

Hur kan man vara heldansk och halvsvensk? :p

Sen menar jag SJÄLVKLART barn som växer upp med två språk de hör hemma dagligen. Inte barn som har föräldrar som är från olika länder men pratar samma språk. Ebba träffade väl aldrig sin pappa så det räknas ju liksom inte.

• Momalicious

Ja danska barn lär sig prata senare för att danska språket är svårare att förstå pga grötigheten. :)

Elliot är 25 procent tysk och 75 procent svensk, men vi pratar inte tyska hemma. Jag kan nämligen inte speciellt mycket tyska ;)

• Momalicious

Jag kunde prata tyska när kg var liten men eftersom jag inte hade kontakt med min pappa försvann det tyvärr. Förstår ganska bra men att prata det går inget bra tyvärr.

• Momalicious

Jag tycker norska är väldigt olika beroende på dialekten. Viss norska förstår jag väldigt bra. Är väl när msn börjar komma upp i norra Norge det blir lurigare. Tycker danska är lätt att förstå också men det beror också på var i Danmark man är. Lättast är det att läsa danska. :)

• Momalicious

Ja men precis, det är ju inte så det funkar. Man kan inte tvinga fram kunskapen hos så små barn. Det är typ som att påstå att man är en bättre förälder för att ens barn får tänder tidigt. Det går inte att stressa fram, det kommer när det kommer. Vissa går tidigt, andra sent. Vissa pratar tidigt, andra sent. Det har ju inget att göra med föräldraskapet.

• Momalicious

Det är väl just när någon inte fattar man ska förklara? Om vi inte fattar så förklara hur du menar då.

• Momalicious

Nä, godnatt på er tjejer! Imorgon är det en ny vecka:) det ska regna här hela veckan verkar det som, känns måttligt kul :/

Svar på tråden Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !