Sweetmanda skrev 2011-10-25 10:31:11 följande:
Det förstår jag med, att man kanske inte har jätte mycket gemensamt med någon som är 19 när man är 30, MEN när jag hälsar eller min SON säger hej, så tycker jag fan att man kan vara vuxen nog att säga hej?
Vad är problemet med att "små" prata? Även om vi har stor ålderskillnad så är barn inte SÅ olika, och kan alltid hitta något gemensamt där.
Jag begär inte att bli bästa kompisar med mammorna som är äldre än mig, men tycker att både jag och min son förtjänar mer än ett hej och "dåliga" blickar!
Självklart småpratar jag med alla och säger hej! Jag skulle aldrig ge någon elaka blickar eller inte vara trevlig på ett barnkalas eller i en lekgrupp.
Däremot är vi ett stort gäng familjer som umgås väldigt mycket och till och med anordnar små semesterhelger tillsammans. Jag har hört från andra föräldrar att de känner sig lite utanför ibland då vi har en stark gemenskap och jag kan tänka mig att det är trist på en lekgrupp där flera av oss mammor sitter och pratar om helgen som varit eller vår senaste semesterresa.
Husis skrev 2011-10-25 10:50:42 följande:
En fråga bara: Att inte "bjuda in henne till vår gemenskap", betyder det att inte prata med henne när hon är på öppna förskolan, eller att inte bjuda hem henne privat?
Att gå till öppna förskolan betyder väl att man går dit, just för att man inte kan eller vill träffa folk hemma. På öppna förskolan är det ju öppet för alla och där förväntas man väl vara social mot dem som är där, oavsett ålder...?
Jag pratar gärna med alla i lekgrupperna men det skulle vara svårare för en 19-åring att bli inbjuden till vår privata gemenskap eller lekstunder under veckan. Vi går på lekgrupper ibland för att min dotter tycker att det är roligt, ofta med några av mina vänner och deras barn, kul att åka ut och göra något och bra att lära känna föräldrarna till de barn som kommer att gå i dotterns klass.
Jag är definitivt social med alla men det finns vissa människor som jag hellre umgås med och är roligare att prata med än andra, jag säger inte att det inte finns någon 19-åring som jag skulle tycka jättemycket om, ha mycket gemensamt med och vara rolig att prata med men det är inte många.
Å andra sidan skulle en 19-årig tjej kanske inte tycka det skulle vara så kul att umgås med oss gamla tanter och gubbar heller, vi är nästan alla mellan 30 och 50.
I en stad inte långt från oss vet jag att de har en lekgrupp för unga mammor en gång i veckan, om något sådant skulle finnas för TS dotter kanske hon har lättare att hitta ett mammagäng som hon gillar där.