• anna karin63

nu får ni fan i mig ge er...

min dotter är 19 år och har en underbar liten grabb på ett år, han är döpt efter min pappa Harry och jag är en stolt mormor på 47 snart 48 år. Nu till problemet. Hur kan ni som är i rätt ålder för att skaffa barn vara så trångsynta och helt enkelt elaka??? ni ska kalla er vuxna och det ni gör är tvärtom ska inte vi visa ett föredöme för yngre människor? min dotter går till öppna förskolan med sin pojke för att han ska få stimulans av andra barn och för att träffa andra föräldralediga människor och vad träffar hon?? jo, sådana där som sätter näsan i vädret och tycker hon är inte värd att prata med och dessutom så avvisar ni en ettåring som säger hej. Hur vuxna är ni?? i mina ögon är ni de barnsliga och omogna inte min dotter. Alla ni som nu tänker hur gammal var du när du fick henne jo, jag var 27 år med fast jobb och allt annat ordnat. Jag tycker inte det är bra att sätta barn till världen utan jobb och utbildning men nu är han här och ni som tycker ni gjort allt rätt ni är så otroligt fördömande och elaka så man tror inte sina öron. tack för ordet

• Svar på tråden nu får ni fan i mig ge er...
  • Sweetmanda
    Lavish skrev 2011-10-25 12:59:42 följande:
    Vad tråkigt . Men hur vet du att det berodde på din ålder?
    Det vet jag ju inte helt säkert, men när man får blickar som är nedvärderande och de liksom synar och lyssnar på ALLT man gör, så får man liksom en uppfattning om vad de handlar om. 

För när ett annat barn ramlade, ja då lät de:  ja men sånt händer ju! Inte kan man hålla reda på de små hela tiden. 
    Hm, så lät de inte när jag berättade om att min son slagit sig.

Jag dömer självklart inte ALLA, men just de här människorna  var inte spec trevliga att umgås med.
  • Tant Green

Äh, så var det på vår ÖF också fast jag var 36 år när jag fick barn. Det har förmodligen inget med åldern att göra.

• Sweetmanda
    Tant Green skrev 2011-10-25 13:08:09 följande:
    Äh, så var det på vår ÖF också fast jag var 36 år när jag fick barn. Det har förmodligen inget med åldern att göra.
    Nej det vet man ju inte, men den känslan fick jag iaf! :)
    Tråkigt att de hände dig också  
  • Lavish
    Sweetmanda skrev 2011-10-25 13:04:30 följande:
    Det vet jag ju inte helt säkert, men när man får blickar som är nedvärderande och de liksom synar och lyssnar på ALLT man gör, så får man liksom en uppfattning om vad de handlar om. 

För när ett annat barn ramlade, ja då lät de:  ja men sånt händer ju! Inte kan man hålla reda på de små hela tiden. 
    Hm, så lät de inte när jag berättade om att min son slagit sig.

Jag dömer självklart inte ALLA, men just de här människorna  var inte spec trevliga att umgås med.
    Ja det är märkligt det där. Jag antar att jag befunnit mig i lite skyddad verkstad sen jag lämnade skolan, då jag dels har haft sociala yrken där de andra som jobbar måste vara någorlunda socialt kompetenta, dels pluggat och haft jobb där man jobbar ensam. Så sen jag lämnade gymnasiet har jag inte stött på så många idioter och därför har jag väl fått för mig att man växer ifrån det när man blir vuxen. Men jag håller med om att när man kommit i den här kontakten med andra föräldrar som man har när man just fått ett litet barn, så har man fått inse att andra människor kommer från andra omständigheter och värderingar och därför beter sig på väldigt konstiga sätt i mina ögon.

Kanske berömmer jag mig själv väl mycket men jag kan inte ens föreställa mig situationen där jag inte skulle besvara ett glatt "hej" från någon människa. Brukar överhuvudtaget ta ansvaret att försöka se till att alla får vara med och prata och vara trevlig mot alla, mingla så att säga. Fast det betyder inte att jag vill bli kompis med alla privat, verkligen inte, men man vill väl ha en trevlig situation och gemenskap om man t.ex sitter med barn som leker tillsammans på ÖF? Även OM jag tycker att en mamma såg ut som en korkad fjortis så vill jag ju ha en trevlig stämning så jag skulle vara trevlig mot henne ändå.
  • Dohgon

Tråkigt att det ska vara så, men tror att det alltid finns någon på öppna föskolan som någon kollar snett på.
    Det kan vara den unga föräldern, det kan vara den gamla föräldern, det kan vara föräldern med fel hudfärg eller fel utseende. föräldern som har ett handikap, föräldern som har med mer än ett barn.

Tror att det fungerar så på alla öppna förskolor, någon som på något sätt blir utstött. Jag är själv "bara" nyblivna 24 år och 2 barnsmor till två underbara killar enligt mig, men jag väljer att träffa mina vänner som också är föräldralediga istället för öppna förskolan just för att människor är så trångsedda och har svårt för en människa som inte har det precis likadant.

de gånger jag varit där så har det varit olika människor med olika kommentarer, men det har stört mig fruktansvärt att de lägger sig i allt.
    exempel, oj det måste vara svårt med två barn, men ni får hjälp av kommunen va? (jo det kan vara tufft men det blir inte bättre för att du kommenterar det, och nej ingen hjälp här inte)
    eller de människor som är hela motsatsen, äh kan inte vara svårare med två barn än ett (ehm.. Jo? det är två som skriker efter mat och ska byta blöja samtidigt)

• Lenora
    Sweetmanda skrev 2011-10-25 10:31:11 följande:
    Det förstår jag med, att man kanske inte har jätte mycket gemensamt med någon som är 19 när man är 30, MEN när jag hälsar eller min SON säger hej, så tycker jag fan att man kan vara vuxen nog att säga hej? 
    Vad är problemet med att "små" prata? Även om vi har stor ålderskillnad så är barn inte SÅ olika, och kan alltid hitta något gemensamt där.

Jag begär inte att bli bästa kompisar med mammorna som är äldre än mig, men tycker att både jag och min son förtjänar mer än ett hej och "dåliga" blickar!  
    Självklart småpratar jag med alla och säger hej! Jag skulle aldrig ge någon elaka blickar eller inte vara trevlig på ett barnkalas eller i en lekgrupp.

Däremot är vi ett stort gäng familjer som umgås väldigt mycket och till och med anordnar små semesterhelger tillsammans. Jag har hört från andra föräldrar att de känner sig lite utanför ibland då vi har en stark gemenskap och jag kan tänka mig att det är trist på en lekgrupp där flera av oss mammor sitter och pratar om helgen som varit eller vår senaste semesterresa.
    Husis skrev 2011-10-25 10:50:42 följande:
    En fråga bara: Att inte "bjuda in henne till vår gemenskap", betyder det att inte prata med henne när hon är på öppna förskolan, eller att inte bjuda hem henne privat?

Att gå till öppna förskolan betyder väl att man går dit, just för att man inte kan eller vill träffa folk hemma. På öppna förskolan är det ju öppet för alla och där förväntas man väl vara social mot dem som är där, oavsett ålder...? 
    Jag pratar gärna med alla i lekgrupperna men det skulle vara svårare för en 19-åring att bli inbjuden till vår privata gemenskap eller lekstunder under veckan. Vi går på lekgrupper ibland för att min dotter tycker att det är roligt, ofta med några av mina vänner och deras barn, kul att åka ut och göra något och bra att lära känna föräldrarna till de barn som kommer att gå i dotterns klass.

Jag är definitivt social med alla men det finns vissa människor som jag hellre umgås med och är roligare att prata med än andra, jag säger inte att det inte finns någon 19-åring som jag skulle tycka jättemycket om, ha mycket gemensamt med och vara rolig att prata med men det är inte många.

Å andra sidan skulle en 19-årig tjej kanske inte tycka det skulle vara så kul att umgås med oss gamla tanter och gubbar heller, vi är nästan alla mellan 30 och 50.

I en stad inte långt från oss vet jag att de har en lekgrupp för unga mammor en gång i veckan, om något sådant skulle finnas för TS dotter kanske hon har lättare att hitta ett mammagäng som hon gillar där. 
  • anna karin63
    Lavish skrev 2011-10-25 12:47:22 följande:
    Men nu blev det väl lite tokigt TS? Det är väl inte vi som läser här som är samma föräldrar som satte näsan i vädret på din dotters öppna förskola? (Antagligen iaf)

Jag är inte så ung som din dotter (26) och har besökt öppna förskolan och föräldragruppen. Jag upplever inte att någon sätter näsan i vädret, däremot finns det många som antingen är mer tillbakadragna och inte så öppna med nya människor, och en del andra som bara går dit för att umgås med kompisar de redan har och inte är intresserade av att släppa in någon ny i sitt gäng (oavsett ålder).

Har din dotter beskrivit konkret hur hon blev "dissad" av de andra mammorna? Eller var det mer en känsla hon fick? För om det är det senare är det inte alls säkert att det hade med hennes ålder att göra. Sen får man ju försöka ta för sig lite själv också, har svårt att tro att ALLA på öppna förskolan skulle ge henne kalla handen om hon själv försöker söka kontakt på ett trevligt sätt.
    Tokigt nä du, det blev inte alls tokigt det är exakt så det är. Hon berättade för en av personalen vad som hänt med Harry. Hon var så stressad och hade glömt spänna fast honom i vagnen och han föll ur när han började klättra med följd ett blåmärke på kinden då är det en av mammorna som suckar högt och säger högt och tydligt att det skulle då aldrig hon glömma. Hur tror du man känner sig då?? sedan så gick harry omkring och sa hej till allt och alla och dessa föräldrar bara titta på honom vad tycker du om det "vuxna" beteendet ??
  • Lavish
    anna karin63 skrev 2011-10-25 19:00:17 följande:
    Tokigt nä du, det blev inte alls tokigt det är exakt så det är. Hon berättade för en av personalen vad som hänt med Harry. Hon var så stressad och hade glömt spänna fast honom i vagnen och han föll ur när han började klättra med följd ett blåmärke på kinden då är det en av mammorna som suckar högt och säger högt och tydligt att det skulle då aldrig hon glömma. Hur tror du man känner sig då?? sedan så gick harry omkring och sa hej till allt och alla och dessa föräldrar bara titta på honom vad tycker du om det "vuxna" beteendet ??
    Jag förstår att du är arg men det känns som du är arg på mig och jag vet inte varför? Nej det är klart att det var jättetråkigt för din dotter med det bemötande och det är inte vuxen någonstans. Framförallt är det korkat att sätta sig till doms över andra för rätt vad det är är det hennes egen ungen som slagit sig, garanterat. Men hur vet du att det är hennes ålder som är problemet?
  • Hugooo

Jag var ganska nervös för vad folk skulle tycka och tänka om mig som ung mamma, men har som tur är blivit väldigt bra bemött både i föräldragrupp och på öf, där jag tillhör de yngsta mammorna. Tycker inte att åldern borde spela någon roll när man ska umgås på öf, där är man ju för barnens skull och det räcker väl gott och väl att man då har barn i ungefär samma ålder, man kan ju prata om barnen om man inte hittar nått annat att prata om :) . 

• puss

det KAN ju bero på nåt annat. bara en tanke.

man ser liksom inte direkt om nån är 19 eller 24.

Ät min sidfot
Svar på tråden nu får ni fan i mig ge er...