• IngentingAlls

Mat med få kalorier i!

Jag skulle vilja ha tips på mat, godis eller annat som har få kalorier i sig. Notera att jag inte är ute efter något som nödvändigtvis behöver vara nyttigt utan endast med få kalorier. Så kom inte med att jag borde äta nötter eller något sådant som gör en faktiskt tjockare än chips om vi ska se efter kalorier... Det jag är ute efter är tex som päronsplit som har ca 50 kalorier per glass eller om ni har något recept på en soppa som har få kalorier, kanske nästintill noll. Alla förslag och tips är välkomna.

Så hit med era tips :)

• Svar på tråden Mat med få kalorier i!
  • Likaskeptisksomförr
    SoStylish skrev 2011-10-26 18:12:57 följande:
    Varför skulle jag känna mig stolt över att jag ger ett enkelt tips? Det gör jag ofta, men det kanske är ovanligt i din värld? Att droppa din attityd en aning är ännu ett värdefullt tips bara till dig!
    Förstår du inte min poäng sedan innan så känns det onödigt att fortsätta denna diskussionen. Min attityd har det aldrig varit något fel på tackar som frågar. 
  • Flisan79

Bra lunch el frukost. En tallrik havregrynsgröt med lågkalori äppelmos. Har för mig att det är ca 170 kcal.

Popcorn. En påse färdigpoppade är ca 300 kcal.

Läkerol har 110 kcal/gram men en ask är bara ca 30 g.

Grönsaker givetvis.

Kyckling ist för kött.

Grönsakssoppa.

Se upp med smågodis och choklad. Kanske givet men de innehåller mer än man tror. Lösviktgodis är ca 370 kcal/100 g. Låter inte så farligt men det väger tungt och 100g smågodis är typ skrap i botten på påsen.
    Choklad innehåller hela 500 kcal/100 g

• SoStylish
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-10-26 18:21:02 följande:
    Förstår du inte min poäng sedan innan så känns det onödigt att fortsätta denna diskussionen. Min attityd har det aldrig varit något fel på tackar som frågar. 
    Jag förstår din poäng, men det hindrar mig inte från att tipsa om att inte bara titta på kalorierna då jag antar att TS gör det av en anledning och inte bara för att det är så himla roligt att räkna kalorier i det man äter. Den poängen förstår inte du så ja, vi lägger ner den här diskussionen så får TS ha sin kaloritråd ifred.
  • Michiyo

min heta tips är defentivt att äta kyckling kalkon och de flesta fisksorterna.. innehåller inte alls mycket kalorier och smakar underbart^^

jag brukar göra olika sallader på kyckling och kalkon... ibland orkar jag faktiskt till och med göra tonfisk sallad..

den onyttiga tonfisksalladen blir ris tonfisk sallad ägg (ost om jag känner för det) riktigt gott med lite dressing på.

som maximalt tror jag att jag nådde 400 kalorier på en sallad.. men det va namnam.

sen vet inte jag om ni har samma yogurthar som jag har här borta men du kan ju kolla... finns nån "fat free" yogurth.. den e riktigt god och lovar att ha maximalt med 97 kalorier i vardera pot... till och med choklad yogurthen^^ 

• Likaskeptisksomförr
    SoStylish skrev 2011-10-26 18:32:29 följande:
    Jag förstår din poäng, men det hindrar mig inte från att tipsa om att inte bara titta på kalorierna då jag antar att TS gör det av en anledning och inte bara för att det är så himla roligt att räkna kalorier i det man äter. Den poängen förstår inte du så ja, vi lägger ner den här diskussionen så får TS ha sin kaloritråd ifred.
    Skillnaden är att TS visat sig medveten om att det finns andra faktorer så som näringsinnehåll i mat, men bett oss att bortse ifrån detta och endast ge tips på energisnåla varianter. Trots detta, helt tydliga förhållningsinformationen, väljer du att "tipsa" TS om att hon borde tänka på innehållet i maten och inte endast se till energiinnehållet. Något hon alltså, för att förtydliga, redan visat sig medveten om men valt att bortse ifrån. Det förstår jag mig inte på. Sedan kan du hävda att det är jag som inte förstår din poäng om du nu hellre vill det.  

TS: Hemmalagad ostkaka, med lite mosade frukter.  Keso med mosade bär, energisnål sylt. 
  • IngentingAlls

Åh tack så jätte mycket allihopa. Massor av toppentips ju!  Ni är bäst!

Kan ju förtydliga igen för vissa att jag inte är intresserad av näringsinnehållet utan endast av kalorierna. Vet att ni har goda avsikter men det är inte det jag söker.

Förresten är det någon som vet vart man kan köpa Dietorelle? Har nämligen letat efter dem ganska länge men hittar dem ingenstans :(

• Flisan79

Har inte heller sett dem på ett tag faktist.

Ett gott mellanmål tycker jag r en kopp te med mjölk och suketter. Sen en nutrilettbar till. Min favorit är premium dark chocolate. Bra för chokladsug och mättande samt med näring i.

• mosterYster
    IngentingAlls skrev 2011-10-26 19:25:19 följande:
    Åh tack så jätte mycket allihopa. Massor av toppentips ju!  Ni är bäst!

Kan ju förtydliga igen för vissa att jag inte är intresserad av näringsinnehållet utan endast av kalorierna. Vet att ni har goda avsikter men det är inte det jag söker.

Förresten är det någon som vet vart man kan köpa Dietorelle? Har nämligen letat efter dem ganska länge men hittar dem ingenstans :(
    Hm, bor inte i Sverige längre... de kanske inte finns mer? Däremot såg jag sist jag var i Sverige att det fanns viktväktargodis. Det lär väl vara något liknande kanske? Och återigen, Läkerol sugar free finns i massor av smaker förutom lakrits, en ask innehåller ca 20-25 kcal. Godare än Dietorelle om du frågar mig. 
  • MammaBella
    mosterYster skrev 2011-10-27 12:29:55 följande:
    Hm, bor inte i Sverige längre... de kanske inte finns mer? Däremot såg jag sist jag var i Sverige att det fanns viktväktargodis. Det lär väl vara något liknande kanske? Och återigen, Läkerol sugar free finns i massor av smaker förutom lakrits, en ask innehåller ca 20-25 kcal. Godare än Dietorelle om du frågar mig. 
    Tror att dom slutat med dietorelle men som sagt finns det en massa olika smaker på viktväktargodis.
  • Linda Famillia

om man inte kan stå emot sötsuget är någon gång så kan du äta en mums mums- orginalet är 80 kcal/st men finns andra märken jag hittat där det är 50 kcal/st.

o cabo verde... saudade
  • IngentingAlls
    Linda Famillia skrev 2011-11-01 09:05:47 följande:
    om man inte kan stå emot sötsuget är någon gång så kan du äta en mums mums- orginalet är 80 kcal/st men finns andra märken jag hittat där det är 50 kcal/st.
    Det är ju helt fantastiskt! Tack så hemskt mycket för ett klockrent tips! :)
  • Hälsosam livstil

Du kan bland annat stoppa i dig de här frukterna/grönsakerna för mindre kcal och en mättande känsla:

?Apelsin- Trots att apelsiner är söta innehåller de bara 47 kcal per 100 gram. Och dessutom väldigt mättande och är rik på vitamin C som får din metabolism att öka, vilket hjälper dig med att träna och gå ner i vikt.

?Rödbetor- De innehåller massa antioxidanter och bara 46 kcal per 100 gram!!! Riv de gärna och tillsätt i sallad.

?Gurka- Det innehåller bara 16 kcal per 100 gram!! Eftersom gurka är väldigt kalorisnål men också innehåller vatten så är den perfekt att ersätta snack barer och annat med massa socker i.

?Sparris- Innehåller endast 20 kcal per 100 gram och är rik på vitaminer och antioxidanter.

?Citron- Det här är det nr. 1 valet av bäst medverkan av viktminskning och innehåller bara 30 kcal per 100 gram. Det innehåller MASSA C vitaminer och ökar din metabolism med hög hastighet som gör att du bränner mer fett och hjälper dig att känna en lättnad om du tränar. Blanda in citron i vatten och drick det till lunch och middag varje dag för att se bäst resultat. Om du blandar i citron även i andra maträtter under dagen hjälper det extra mycket!!!

Om du har frågor så gärna fråga på!

• Hälsosam livstil

Du kan bland annat stoppa i dig de här frukterna/grönsakerna för mindre kcal och en mättande känsla:

Apelsin- Trots att apelsiner är söta innehåller de bara 47 kcal per 100 gram. Och dessutom väldigt mättande och är rik på vitamin C som får din metabolism att öka, vilket hjälper dig med att träna och gå ner i vikt.

Rödbetor- De innehåller massa antioxidanter och bara 46 kcal per 100 gram!!! Riv de gärna och tillsätt i sallad.

Gurka- Det innehåller bara 16 kcal per 100 gram!! Eftersom gurka är väldigt kalorisnål men också innehåller vatten så är den perfekt att ersätta snack barer och annat med massa socker i.

Sparris- Innehåller endast 20 kcal per 100 gram och är rik på vitaminer och antioxidanter.

Citron- Det här är det nr. 1 valet av bäst medverkan av viktminskning och innehåller bara 30 kcal per 100 gram. Det innehåller MASSA C vitaminer och ökar din metabolism med hög hastighet som gör att du bränner mer fett och hjälper dig att känna en lättnad om du tränar. Blanda in citron i vatten och drick det till lunch och middag varje dag för att se bäst resultat. Om du blandar i citron även i andra maträtter under dagen hjälper det extra mycket!!!

Om du har frågor så gärna fråga på!

• anonym4

Börja räkna kalorier, finns flertalet appar att ladda ner. Siktar på att äta runt 1000 - 1600 kcal/dag.

Ät regelbundet

Grönsaker! Satsa på att äta 500 gram frukt och grönt varje dag. Nyttigt, mättande och kalorisnålt.

Konkret. Broccoli, gurka, äggvita, mycket vatten, varma koppen, selleri, is.

• anonym4
    Michiyo skrev 2011-10-26 18:39:50 följande:

min heta tips är defentivt att äta kyckling kalkon och de flesta fisksorterna.. innehåller inte alls mycket kalorier och smakar underbart^^

jag brukar göra olika sallader på kyckling och kalkon... ibland orkar jag faktiskt till och med göra tonfisk sallad..

den onyttiga tonfisksalladen blir ris tonfisk sallad ägg (ost om jag känner för det) riktigt gott med lite dressing på.

som maximalt tror jag att jag nådde 400 kalorier på en sallad.. men det va namnam.

sen vet inte jag om ni har samma yogurthar som jag har här borta men du kan ju kolla... finns nån "fat free" yogurth.. den e riktigt god och lovar att ha maximalt med 97 kalorier i vardera pot... till och med choklad yogurthen^^ 

Fast allt du sa nu förutom kyckling och kalkon innehåller relavivt mycket kalorier.
Svar på tråden Mat med få kalorier i!