• IngentingAlls

Mat med få kalorier i!

Jag skulle vilja ha tips på mat, godis eller annat som har få kalorier i sig. Notera att jag inte är ute efter något som nödvändigtvis behöver vara nyttigt utan endast med få kalorier. Så kom inte med att jag borde äta nötter eller något sådant som gör en faktiskt tjockare än chips om vi ska se efter kalorier... Det jag är ute efter är tex som päronsplit som har ca 50 kalorier per glass eller om ni har något recept på en soppa som har få kalorier, kanske nästintill noll. Alla förslag och tips är välkomna.

Så hit med era tips :)

• Svar på tråden Mat med få kalorier i!
  • Likaskeptisksomförr

Selleri, minimajs och kall light läsk ger negativa kcal (vilket betyder att de kostar kroppen mer att bryta ner/värma upp än vad de ger i energimängd). 

Annars gäller väl alla isglass, sorbé. En hel del i fruktväg.  

• SoStylish

Sen kan du ju kolla lite på övrigt näringsinnehåll också istället för att bara stirra dig blind på kalorierna!

• Likaskeptisksomförr
    SoStylish skrev 2011-10-26 16:28:25 följande:
    Sen kan du ju kolla lite på övrigt näringsinnehåll också istället för att bara stirra dig blind på kalorierna!
    ?

Från ts: "Notera att jag inte är ute efter något som nödvändigtvis behöver vara nyttigt utan endast med få kalorier. "
  • SoStylish

Ja, men få kalorier är inte allt som räknas. Jag antar att TS vill äta saker med få kalorier av en anledning...

• Likaskeptisksomförr
    SoStylish skrev 2011-10-26 16:57:23 följande:
    Ja, men få kalorier är inte allt som räknas. Jag antar att TS vill äta saker med få kalorier av en anledning...
    Nej, men i denna ts tillfrågas just detta. H*n till och med poängterar saken tydligt. Det var därför jag fann ditt inlägg lustigt. 
  • SoStylish
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-10-26 17:07:29 följande:
    Nej, men i denna ts tillfrågas just detta. H*n till och med poängterar saken tydligt. Det var därför jag fann ditt inlägg lustigt. 
    Ja, jag ser vad som frågas efter och jag kom med ett bra tips för att hjälpa till serru!
  • bananflugan82
    IngentingAlls skrev 2011-10-24 20:14:46 följande:
    Fast det skiljde ju bara 20 kalorier från den vanliga sorten. Om man vill ha mindre fett så visst men kalorimässigt kan man ju i princip äta originalet. tack ändå :)

Vanliga hederliga popcorn man poppar själv i gryta är mycket mindre kalorier än micropop. Är man med i Viktväktarna får man äta 1 liter för inte så många points.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • mosterYster

Dietorelle, Läkerol och lightläsk. Observera bara att det är osmidigt att äta för många Dietorelle/Läkerol om du ska vistas bland folk senare...

Det mesta med grönsaksbas är väl kalorisnålt. Gör egen tomatsoppa av krossade tomater som du mixar med favoritkryddor och ev späder med vatten. Mindre än 24 kcal/100 g.

Frysta bär mixat med mjölk/yoghurt (och Fun light om man vill ha det sötare) blir en näst intill kalorifri smoothie.  

Woka asiatiska grönsaker med kycklingfilé, färsk chili, färsk vitlök och färsk ingefära för en asiatisk lättwok. Det behövs inte mycket olja.
    300 g. Findus Wok Classic (fryst grönsaksblandning):  105 kcal
    100 g kycklingfilé: 115 kcal
    2 tsk olja (10 g): 90 kcal
    Chili, vitlök, ingefära: 20 kcal
    Då har du en rejäl portion mat för 330 kcal. 

• Likaskeptisksomförr
    SoStylish skrev 2011-10-26 17:10:31 följande:
    Ja, jag ser vad som frågas efter och jag kom med ett bra tips för att hjälpa till serru!
    Bra jobbat! Du måste känna dig stolt!

TS; -mixa frysta bär (=sorbé). Bambuskott ger också minus kcal.  
  • SoStylish
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-10-26 17:53:09 följande:
    Bra jobbat! Du måste känna dig stolt!

TS; -mixa frysta bär (=sorbé). Bambuskott ger också minus kcal.  
    Varför skulle jag känna mig stolt över att jag ger ett enkelt tips? Det gör jag ofta, men det kanske är ovanligt i din värld? Att droppa din attityd en aning är ännu ett värdefullt tips bara till dig!
Svar på tråden Mat med få kalorier i!