• Tualisa

Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(

Har en liten tjej, Alva, som är 3,5 år. Hon föddes i vecka 31+2 men vägde bara 1055 gram och var 35 cm lång eftersom hon var tillväxthämmad. Hon har aldrig varit förtjust i mat, utan jag har fått truga och kämpa sen starten, för att få henne att gå upp i vikt. Hon älskar välling så det har varit vår livräddare genom åren. Sista åren har hon hittat sina favorit rätter: blodpudding, korv, köttbullar och chicken nuggets. Hon brukar äta det nästan varje dag, om hon väljer att äta. Smörgås går också bra, men bara med smör på. Hon är rädd för att prova nya grejer och hon smakar aldrig av vår mat.

Alva har en lillebror som är 1,5 år och äter det mesta. Har aldrig varit några problem med honom. Han föddes 4 veckor förtidigt.

Har försökt allt men det funkar inte. Hon är med oss när vi lagar middag, skär grönsaker, stoppar i grytan och vet vad allt är men smakar aldrig.

Har varit i kontakt med dietist under sommaren, som gjorde en kostregistrering  och den var bra tyckte hon. Till saken hör att hon varit hemma hela sommaren eftersom min man varit pappaledig. På förskolan äter hon ingenting.

Till mitt problem nu.. hon går på förskolan sedan februari, 15 h i veckan eftersom jag är arbetslös. I går tog personalen på förskolan upp detta med oss. Vi har förklarat för dem sen hon började där, att hon är dålig på äta och att det inte bara är nån "grej" som alla barn kan gå igenom. Dom har aldrig riktigt lyssnat.. förrän nu när dom märker att hon svälter sig själv. Dom sa att dom vill ha råd om hur dom ska gå tillväga på dagis för att få henne att äta. Vi har inga svar! ska dom beställa in annan mat till henne varje dag? Ska dom ge henne välling istället?
    Det dom berättade var att Alva alltid sitter och väntar på sin smörgås som dom brukar få efter dom ätit. Nu vill hon ju ha smörgås direkt det är lunch, för hon är väl jätte hungrig. Då ville alla andra barn också ha det.. så då bestämde dom sig för att gömma brödet och ingen fick.

Behöver råd och stöd.. finns det någon annan som har liknande problem? hur har ni löst det?

Hon är ganska liten, väger 12 kg och är 96 cm lång. Har vuxit bra, tagit i kapp kurvan, eftersom jag tjurat med det sen hon föddes. Men nu när hon är på förskolan så går ju inte det... blir förtvivlad .

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • Svar på tråden Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(
  • Mariaaa

Hon låter precis som mig. Jag har ätstörningar och har haft det sen jag föddes. Men just i hennes ålder upp till möjligen att jag var 10 så fick man knappt i mig mat om jag själv inte fick välja.
    Vägde 15 kg som 5 åring.
    Det gäller att hon får välja själv det hon gillar att äta. Ta det lugnt och i hennes takt.

Vissa barn har även svårt för konsistenser och nya smaker.

Jag är nu 18 år och har fortfarande ätstörningar, svårt för mosad mat, skaldjur och allt beskt.
    Och jag klarar inte av att äta upp en hel tallrik utan kan sitta med samma mat i kanske 45 minuter. Eftersom jag måste ta pauser hela tiden. (blir mätt direkt)
    Men jag är fullt frisk och väger normalt.

Jag kan förstå att som förälder att man får panik när ens barn väger för lite och inte äter ordentligt.

Men ta det lugnt med henne och be förskolan ha mat som ni garanterat vet att hon gillar.
    Och låt henne äta exakt när hon själv visar att hon ät hungrig. Alltså om hon är lunch sugen vid 10 så låt henne äta eftersom det är bättre att hon är på konstiga tider än att inte äta alls.

• Tualisa

Mariaaa: tack för ditt svar Det är skönt att få höra att det finns andra som har samma problem. Hon har ju alltid varit så sen hon var liten, aldrig ätit burkmat eller hemmalagat barnmat. Känns som det växer i munnen på henne. Hon blev sondmatad i 3 månader eftersom hon föddes för tidigt... kanske är det problemet också till en viss del. Hemma ger vi henne det hon vill ha, vi vill inte göra nån grej av det, vi är mycket överens om det både jag och maken. Men på dagis funkar det ju inte så tyvärr .

• Mariaaa

Det är ju jätte bra att ni gör det hemma! :)
    Men det kanske är så att ni borde överväga en dagmamma som kan hjälpa henne med maten. Där är ju även en mindre grupp så då kan dagmamman fokusera lite mer på henne.
    Ett tips bara.

• Tualisa

Vi bor i ett sånt litet samhälle tyvärr, så det finns inga dagmammor.. inte som jag gillar i allafall. Sen känns det jobbigt att byta till dem eftersom de trivs så bra på dagis. Fröknarna är jätte gulliga, men det är som du säger en stor barngrupp.

Hoppas att dietisten hör av sig så vi kanske får några tips att ge  till dagis.

• Mariaaa

Jobbigt läge "/

Ja hoppas att ni får hjälp. Så ni allihopa vet hur ni ska hantera detta.

• knäppisen

Jag tycker att du ska boka ett möte med dietisten och förskolepersonalen. Tillsammans alltså. Så kan de diskutera om situationen såsom den är på förskolan. Vilket inte alls behöver överensstämma med hur det är hemma.

• Haumea

Min son på 2 år är också väldigt dålig på att äta. Han går heltid på förskolan och han äter yoggi och smörgås till lunch då han aldrig smakar "vanlig mat". Personalen på förskolan är väldigt tillmötesgående och jag har lämnat in intyg från dietisten så de köper in sådant som han äter och att han får fetare mjölk och smör. Jag har aldrig fått svaret att han inte får yoggi eller smörgås för att då vill de andra barnen också ha, de inser att han behöver få mat i sig oavsett vad det är.

• Husis

Barn som har konstaterade ätstörningar (för det är väl någon form av sådant) måste ju få hjälp. Det är ju inte bara vanligt trilskande med maten.

Samtidigt så kanske personalen inte kan sträcka sig hur långt som helst, om det inte finns resurser till egna mattider, etc. Men det mesta brukar ju gå att lösa med god vilja och ett varmt hjärta. 

• Tualisa

Tack för era svar!

Det var ju en jätte bra idé att höra om dietisten kan komma till förskolan, för det är ju annorlunda där eftersom dom inte kan styra mat tider och annat på samma sätt som vi kan hemma. Ska höra med dietisten när hon kontaktar mig om hon har möjlighet att göra det. Vår förskola är väldigt förstående också och vill verkligen hitta nån bra lösning för Alva. Tror inte dom har förstått förrän nu att det är så "illa" som jag berättat. Nu står dom hjälplösa och vill ju inte att hon ska gå hungrig. Dom har börjat ge henne ett smörgåsrån med mycket smör på till fruktstunden och ett glas mjölk på eftermiddagen när hon varit heldag. Till lunch äter hon bara smörgås. Idag så hade dom faktiskt fått henne att äta två små bitar korv.. just för att dom sa; om du äter dessa så får du en smörgås.. och hon gjorde det!! sen fick hon välling efter lunch. Till mellanmål gav jag henne bara en liten smörgås och mjölk för att se om hon blev hungrig till middagen. Stekte pannkakor med vaniljsocker i, som hon brukar kunna äta massor av om hon har en bra period. Men åt två tuggor och sa sen att jag är mätt. Sen blev det kvällsvälling innan dom gick i säng.

Känns skönt att få ventilera sig med andra som är i samma situation och att man inte är ensam...

• Smulu

Om hon går 15 timmar så kanske det inte är så farligt om hon itne äter på förskolan?

Varför inte ge välling innan ni går in på förskolan och sedan låta henne peta i den maten som serveras, kanske kommer det in en tugga eller två om ingen trugar eller tjatar?
    sen kan du ge lunch  när du hämtar henne.

Min tjej (också 3.5) äter kanske max 1/2 falukorvskiva och några små skedar ris på förskolan.
    Förskole personalen tjatar aldrig på henne att äta. De påminner och hjälper henne med gaffeln emellanåt men de försöker att inte göra matstunden till en strid. Viktigaste är att matstunden på förskolan är trevlig, för för oss är det då hon får i sig något av maten. Tjat ger bara en trotsig tjej som ska säga NEJ och VILL INTE.

Välling är vår räddare också. Har börjat säga henne att hon ska äta ex 3 små bitar korv, å sen blir det välling. Det verkar motivera henne och oftast så får hon i sig korven då.  

Varför i hela friden gömma brödet? De får väl säga att först smakar vi på maten och sen kan du få smörgås. smaka = en liten sked av det som serveras. 

Det som gör att jag inte är så orolig för min tjej trots hon äter väldigt lite är att hon ändå är nyfiken på mat och brukar åtminstone smaka, ibland efter lite välling mutande, men i allafall. 

Har du testat drickyoghurt? sånna gillar min tjej, kul att dricka med sugrör. sen gillar hon sån där lingongrova med leverpastej jag gör dem som dubbel macka och skär i stavar. Vi brukar säga att det är cigarrmacka.  

Svar på tråden Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(