• Mariaaa

Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(

Hon låter precis som mig. Jag har ätstörningar och har haft det sen jag föddes. Men just i hennes ålder upp till möjligen att jag var 10 så fick man knappt i mig mat om jag själv inte fick välja.
    Vägde 15 kg som 5 åring.
    Det gäller att hon får välja själv det hon gillar att äta. Ta det lugnt och i hennes takt.

Vissa barn har även svårt för konsistenser och nya smaker.

Jag är nu 18 år och har fortfarande ätstörningar, svårt för mosad mat, skaldjur och allt beskt.
    Och jag klarar inte av att äta upp en hel tallrik utan kan sitta med samma mat i kanske 45 minuter. Eftersom jag måste ta pauser hela tiden. (blir mätt direkt)
    Men jag är fullt frisk och väger normalt.

Jag kan förstå att som förälder att man får panik när ens barn väger för lite och inte äter ordentligt.

Men ta det lugnt med henne och be förskolan ha mat som ni garanterat vet att hon gillar.
    Och låt henne äta exakt när hon själv visar att hon ät hungrig. Alltså om hon är lunch sugen vid 10 så låt henne äta eftersom det är bättre att hon är på konstiga tider än att inte äta alls.

• Mariaaa

Det är ju jätte bra att ni gör det hemma! :)
    Men det kanske är så att ni borde överväga en dagmamma som kan hjälpa henne med maten. Där är ju även en mindre grupp så då kan dagmamman fokusera lite mer på henne.
    Ett tips bara.

• Mariaaa

Jobbigt läge "/

Ja hoppas att ni får hjälp. Så ni allihopa vet hur ni ska hantera detta.

Svar på tråden Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(