• EQ85

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Forts. Hur man får ihop dagen.. Det jag lärt mig av de underbara tjejernas här inne. Är att inte sätta för stora krav o presteringar på sig själv. Ha många färdigrätter i frysen. Laga barnens favvo mat. Det gör inget att man måste kolla tv/film mkt en viss tid. Disk tvätt och städ får vänta. Och passa på att vila

• EQ85

Åkte aldrig in med lillan. Hon klarade sig bra utan. Dock lät hon mkt igårkväll och in nu på natten. Så nu sitter man här och övervakare ett tag. Hon ligger upp på min bröstkorg så jag kan höra o känna andetagen bra. Större tjejen har också massa slem i lungorna och näsan bara rinner. Hon är mkt ledsen på dagen o kvällen så jag ska be bvc kolla på henne. Kan va RS virus där med.

• EQ85
    flodda skrev 2013-02-13 18:48:28 följande:
    många av dina förslag gillar hon så det kan säkert fungera som små lösningar men det största problemet är att få morgonbestyren innan dagis att gå ihop och hur jag ska hämta och lämna på dagis med bebisen. äldsta är jobbig nog att hämta utan.Foten i munnen
    jag har en 5åring och en ettåring som går på förskola.
    med oss följer också tösen på 10veckor,
    5åringen får gå, ettåringen sitta i sulky och bebisen i bärsele, men detta är från bilen och in. 
  • EQ85

Alla hjärtansdag spenderade jag på barnakuten med lillan. Nu har vi fått hem andningshjälp och tagit massor av prover.

Va där igår med pga hennes slemhosta.

Men hon har även fått en.kass mage igen. Kom några blodprickar i för 2 dagar sedan. Igår blev det betydligt mer och idag.....en sTor klump blod.

• EQ85
    Jose skrev 2013-02-19 20:06:49 följande:
    Hej!

Det var en evighet sedan jag var här inne. Ser att det kommit till några nya. Grattis till tillskotten och välkomna!:)

Någon frågade efter bästa knepen. Det är svårt. Vissa dagar undrar man om ingen annan bryter ihop och tycker det är jobbigt, men det är klart att det inte alltid är superskoj!

- Vi har aldrig färdigmat, vi har färdig mat, i frysen. Men det är för att jag är nojjig över sånt, jag tycker det är super att man kan ta till sånt (så jag dömmer inte eller vill ge dåligt samvete :) ). Men vi göra mycket biffar, som är lätt att ta fram ur frysen, om man inte orkar/hinner/vill göra middag. Eller pajer i aliminumformar, som man kan ta fram och tina. Likadant lasange fungerar. Matmuffins är bra mellanmål, vår lilla får äta i stort sett allt vi äter, men i mindre bitar och utan salt (hon är 8 månader)

- Packad skötväska minns jag att ni tipsade mig om, det ska jag anamma nu när vädret börjar bli bättre.

- Välling är ett bra mellanmål, om man lägger till någon ostbit (baby bell  - ett annat bra tips) eller lite frukt.

- Sen ska det finnas några påsar, som man kan göra egen smoothie och hälla i (likt Ellas kitchen), som man kan frysa in osc - det är ju toppen för bråda dagar! Ska kolla vad de heter, om ingen annan vet, och återkomma!

Nu skulle jag behöva lite råd.

Vår äldsta har alltid sovit rätt dåligt, framförallt på dagtid, men det har börjat ge sig. Nu är vi i en period där det är jättesvårt att lägga båda två, vilket tär så fruktansvärt. (Jag tror t o m jag bett om råd innan, kanske inte här?). Min önskan är att de skulle kunna somna själva i sitt rum, men jag vet inte hur man kommer dit. Någon med tips, idéer eller något annat förslag? Det är ju ok om man är där en stund och läser bok, eller om insomnandet inte tog sådan tid. Men det kan ta uppåt en timma ibland.Jag tycker inte vi har den tiden, eftersom det sker för ofta. Så hur kan vi göra??

Tack snälla om ni vill hjälpa mig!

Hur nattar ni nu?

Och vad gör ni innan det är dags att gå och lägga sig?

Vår ettåring har en.orolig period nu. Börjat på förskola samt varit sjuk. Igår somnade hon 21.30. Då hade vi nattat sen 19.00 ungefär.

De har sina perioder då de får många intryck som.ska bearbetas samt att deras motoriska utveckling kan störa sömnen. Vår tös somnar bäst om vi har igång musiken på babyvakten samt sitter inne hos henne. Men nu är det som sagt oroligt.
  • EQ85

Känns som att jag e negativ rätt ofta nu men här kommer mer.

Jag tog bort 3 leverfläckar idag pga att de kunde bli ngt sen. Är sydd under naveln och på 2 ställe på ryggen.

Min lilla tös som e 11v vill hela tiden va uppe. Jag har försöker hålla henne så hon ek rör stygnen...omöjligt. Jag har asont nu och det blöder. Hur ska man lösa en sån sak?

Sambon kommer hem vid 17. Just nu orkar han inte ta lillan på kvällen.

• EQ85
    tilj75 skrev 2013-02-21 09:17:33 följande:
    EQ85, men så jobbigt. 11 v... försöker tänka hur starka de är då... kan hon ligga mot dig om du ligger på golvet eller innanför lutandes på ditt bröst om du ligger på soffan. Babysitter? Eller ett mycket större bandage som fungerar som stötdämpare? Babybjörn?

Jag har ont i ryggen idag och inget tålamod alls med ungarna. Är trött på att vara gravid nu. Vill ha tillbaka styrkan och förmågan att kunna röra mig när jag vill. Tim har kommit in i någon arg-period och skriker och slänger saker i golvet och försöker välta möbler för minsta lilla motstånd.
    jag ger flaska så brukar ha henne i famnen o mata, idag har jag matat henne när hon ligger ner i soffan/sittern.
    om hon e stilla kan hon ligga på bröstet,dock inte ofta hon är det. orolig by nature och sprallig!
    babybjörn kan jag inte ha på mig den trycker precis där stygnen är
    hon har legat mkt i soffa o på filt idag. nu är stora tösen sjuk igen så imorgon blir det mysig sjukstuga.

låter som att du har en tuff period nu.  
  • EQ85
    Cmittliv skrev 2013-03-01 06:29:47 följande:
    Hej alla Jag har en 4 månaders flicka och plussade igår, så om allt går som det ska kommer det skilja 12 månader mellan mina två. Har ni några tips på vad jag ska tänka på både nu under graviditeten och sen när nr 2 kommer? Kram

Det är 12 månader mellan mina flickor. Lillan är 12v nu och precis sluppit sin kolik. Barnen kommer ha så mkt glädje av varandra men det är intensivt den första tiden. Min sTora tjej lärde sig att gå när lillan kom. Hon började också förskola så sjukdomarna har avlöst varann här hemma. De första 6v sov jag 3h/natt. Jag sover nu ca 5-6h. Jag tycker det är så härligt att se storasyster krama . Pussa sin lillasyster. Stort grattis till bebisen i magen Och få inte dåligt samvete om du inte hinner njuta på samma sätt som med första. Det är mkt vanligt.
  • EQ85

Chokladmässa lät inte fel. Jag åkte på magsjuka eller liknande igår natt men kände mig lite bättre igår kväll. Hoppas nu de små slipper få det.

• EQ85

äntligen kommer ett positivt inlägg från mig
    lillans kolik har släppt och hon sover mkt bättre på nätterna. somnar vid 20-21 och vaknar mellan 2-4 ggr för mat. går upp kl 7.30 på morgonen.

stora tösen är äntligen bättre efter alla infektioner.

idag var jag på ikea och köpte lite saker som får hemmet att bli finare och mer funktionellt.

saknade värmen idag bara, ska tydligen snöa nästa vecka igen? 

välkommen till alla nya  

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)