• Zirup

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Vi vet, babydoll, för det är det ENDA du skriver i den här tråden! Du har gått in och presenterat dig och gjort reklam för din egen blogg inte mindre än 5 gånger nu...Hoppas du inte tar illa upp. finns det ingen bloggtråd på familjeliv förresten?

Hur har det gått med sömnen efter det, Ronja? Har tänderna brutit igenom?

Vi har en riktig soft dag, jag syr medeltidskläder och Freja kollar på Bamse. Tilde är och hälsar på sin mormor och morfar på landet. Det är riktigt lugnt med bara ett barn!

• Zirup

Och jag sitter och är så tacksam över att det faktiskt är okej att blotta sig så pass att man kan erkänna att det är JOBBIGT att ha två (eller ännu fler) tätt... det brukar inte låta så på familjeliv annars. Eftersom jag har två lite äldre barn, 2.5 och snart 4, kan jag säga att det är bra mycket lugnare nu än vad det var första 1.5 åren. Största bekymret är just nu att lillasyster är för ung för att kunna dela en gemensam fantasivärld med storasyster, dvs de kan inte leka ihop. Lillasyster leker vid sidan om och storasyster gör sitt bästa att leka _tillsammans_. Just den färdigheten brukar utvecklas först runt 3-årsåldern har jag läst, jag längtar för nu är det väldigt mycket konflikter även om det givetvis är mycket som är bra också. Största steget framåt var just när språket släppte för lillasyster, innan dess var hon riktigt aggressiv på precis det sättet som ni beskriver. Storasyster talade tidigt, jag hade som sagt lite omvänt bekymmer gentemot er.

Idag tog mannen bussen till jobbet så bilen är ledig. Har packat en väska så nu åker vi till havet några timmar. Ha en bra dag!

• Zirup

Jamen har man 4 barn innan så vet man nog att det är tufft så det krävs knappast dessa konstateranden. Sen överväger helt klart det positiva. Vad säger du, tilj, är du nyfiken på könet den här gången eller kan du tvärt om känna att det är lite jobbigt, rentav press på dig att få den "sorten" sin du inte redan har?

Vi har fått en hel del hjälp från släkt och vänner med våra barn när det har krisat men nu det sista har jag märkt att det är betydligt enklare att splitta på tjejerna. Mina föräldrar kan låna in storasyster medans jag tar lillasyster och gör det jag behöver. Båda kommer till sin rätt och är jätteduktiga, blandar man dem blir de lite som nitroglycerin däremot och det har iallafall mina föräldrar "klagat" lite på.

• Zirup

Min kille säger typ "Stackare" med uttryck när jag berättar att folk jag känner är gravida eller har fått barn. Jag blir skitledsen för jag ser framför mig att vår familj består av två vuxna och tre barn, det är bara det att det tredje inte finns än. Han tycker verkligen att det är skitjobbigt med barnen och jag tycker liksom inte det längre. Nu har vi ju gjort de jobbigaste åren, nu är det bara "normaljobbigt" liksom. Jag vill gifta mig till våren och jag vill åka på bröllopsresa med honom och tjejerna men sen vill jag ha en sladdis, ett avslutande barn. Ytterst tveksamt om det kommer bli så med tanke på hans stora motstånd. Skit.

• Zirup

Tack Tilj, har ju lite annat att fixa med först så nej, det gör jag inte. Men det sårar mig att han iallafall inte kan vara lite neutral i frågan, att det finns ett fönster liksom. Nu är han verkligen så himla anti.

Nåväl, här kommer en hälsning från medeltidsdagarna i Kongahälla. Vi har haft en kanondag med vildsvinskebab, gycklare och tornerspel. Barnen somnade så snart de la huvudet på kudden här.

• Zirup

Tack aanja, Tilj och Ronja.

Ronjas mamma: nä, du har rätt, nu är det ju jag som har barnen på heltid men han har ju varit föräldraledig själv rätt nyligen så han har god kännedom om allt vad det innebär. Han tog nog en tid som var rätt bråkig för han är inte riktigt med på att det inte är fullt så illa nu. Känns tråkigt att han har så färgade glasögon som dessutom bara ser det negativa. Skittrist faktiskt.

Hepp! Idag tänkte jag testa att köra utan blöja på lillasyster, inspirerad av dig Tilj. Fixar du två samtidigt skall jag väl fixa en liten gangster. Har plockat bort mattorna och lagt filtar i sofforna. Ska väl egentligen öppna ett excellark och anteckna hur det går så får jag utvärdera om några timmar om det är värt att fortsätta eller om hon är omogen att göra detta nu. Ni får skicka lite tankar till oss idag.

• Zirup

Asdåligt. Vi prickade ingen gång alls... men hon ville gärna kissa färdigt när det väl hade kommit. Enligt mitt excel-blad kissar hon kanske med 1-1.5 timmars mellanrum, det tycker jag är rätt okej, så jag skall fortsätta, kanske det går upp ett ljus för henne att gå och sätta sig INNAN det kommit. Hon reagerar på att det är lite obehagligt iallafall, det är en förutsättning för att testa vidare tycker jag.

Jag tycker det är okej att testa utan några förväntningar, man kan utvärdera efter några timmar och då avgöra om det är läge att avbryta eller fortsätta. Jag testade med min stora tjej några veckor innan hon blev 2 år och då kissade hon HELT kaosartat JÄTTEOFTA, satt hon på pottan så kom det givetvis där men det kunde lika gärna komma 10 sekunder efter hon precis testat eller liknande. Vi hade en förmiddag med full kalabalik och jag kände mig fullständigt övertygad om att hon inte var redo när vi avslutade övningen. Hade tänkt vänta till nästkommande sommar, den sommaren hon fyllde tre år (så att man kan dra nytta av att dom kan springa lite nakenfis och liknande i värmen) men vi hann bara till februari så sa dotter "Nu ska inte jag ha blöja längre!" Och vips var hon färdig, kissade inte på sig en enda gång efter det.

• Zirup

tilj, dom där som du misstänkte blev för varma blev det ingenting med eller? Gud, 10 paket blöjor.... jag som kunde fnissa åt mig själv när jag hade TVÅ blöjbarn... brukade säga att jag bytte blöjor i fil. La upp dom bredvid varandra på mattan och drog av och bytte kvickt. Vågar inte ens tänka på att ha fyra ungar på rad som man skall få ligga stilla, håller man fast dem med knäna eller hur gör man?!

• Zirup

Hej alla sönderstressade morsor! Kom hem ikväll efter några dagar på landet- riiiktigt skönt med dusch men ojoj så mysigt vi har haft det! Plockat kantareller och hallon så det sprutar ut genom öronen, byggt koja i skogen, lekt häst, gungat, busat i ett litet barntält... tjejerna har skött sig jättebra även om det varit lite si och så med sömnen. Måste ändå säga att det varit sköna dagar trots att vi kunde fått några fler soltimmar.

Det där med att hinna med, alltså jag tror egentligen på två principer: nummer ett är att dra ner på de där orimliga kraven om att vara supermorsan. Visst känns det lite katastroftänk när disken står i travar som riskerar att ramla ner i huvudet på en när man går förbi eller när dammråttorna far runt som stäpplöpare när någon öppnar dörren... men vad gör det om hundra år? Man skall vara snäll mot sig själv, man hinner nog att städa i sinom tid! Nummer två är att vara lite flexibel med NÄR man gör saker och ting. Jag minns hur jag ibland fick stå och skala potatis klockan 7 på morgonen... för det var då jag fick 10 minuter av lugn när lillasyster sov och storasyster roade sig själv. Ibland blev det helt enkelt så att jag fick skala en potatis i timmen för jag hann helt enkelt inte färdigt någon gång. Vem har bestämt att man måste skala alla potatisar klockan 12 liksom? Var flexibel med tiden, passa på när man får en öppning och kom ihåg att det blir bättre, dom BLIR mer självständiga, dom små vilddjuren!

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)