Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
Jag förstår dig, Wanja.
Jag förstår dig, Wanja.
Klart man vet var Uddevalla ligger.
Fy för tidiga mornar! Var själv igång vid halv fem, en som drömde mardröm och en annan som behövde kissa... gäsp... tidig läggdags idag... skall in och jobba övertid imorgon! Sen är jag dock ledig 3 dagar på raken!
Jag önskar att jag hade varit mer troende men tyvärr är jag förr torr för det, vetenskap är det som gäller här.
Linapina: kan du inte salta på din tallrik? Och lektips, jag vet att vi badade mycket badkar den där timman innan min man kom hem från jobbet. När alla är trötta och har dålig fantasi var det badkar som gällde. Vi bunkrade upp med badkritor, tvättlappar, vispar och byttor och badskum. Duplo funkade bra tillsammans också. Och att vara ute, leta pinnar eller kolla på sniglar eller vad som.
Styrkekramar, Wanja. Din lille är inte så gammal att det kanske funkar än men ett överlevnadsknep som vi hade var att ta oss iväg till alla öppna-förskolan-aktiviteterna som förekom. Minstingen var ju oftast nöjd bara genom att bli buren och den äldre kunde leka lite mer självständigt med alla nya spännande saker= mindre krav på en trött mamma att engagera sig. Det funkade liksom att sitta med på golvet eller i soffan. Plus att folk där generellt är väldigt hjälpsamma, många erbjuder sig att hålla den minsta om man behöver fylla på med kaffe eller liknande för att man bara sovit två timmar sammanhängande under natten. Med lite tur blir det äldre barnet också extra trött och ni kan sova tillsammans efteråt.
Vi har också haft tricot slen och varit nöjda, speciellt den tiden lillasyster vägrade vagn. Kanske kan fråga er här, har era små köpt vagnen från första dagen? Båda mina har vägrat fram till de varit omkring 3 månader och jag har resonerat som så att de varit i så stort kontaktbehov de första månaderna att det främst berott på det, efter ca 3 månader har de liksom kunnat fokusera blicken till att se mig, som förälder, när de ligger i vagnen, och det har kanske då varit en del i pusslet. Har det berott på att jag haft extra närhetssökande barn som jag inte fått detta med vagnen att funka första tiden eller är det något ni också upplevt?
En glad tjej: kul att höra solskenshistorien! Du ligger två år före oss i tid men annars stämmer nästan allt! Har arton månader mellan mina och jag instämmer i att det varit tufft. I dagsläget har vi inga bebisar i pipelinen men jag utesluter inte en liten sladdis om nått år eller så. Då hoppas jag att vi glömt bort det jobbiga.
Hihi, söt unge du har, Linapina! Tilde kläckte ur sig häromdagen: Mamma, mamma, jag har bajsat en liten tortellini! Gissa om man kämpade för att inte brista ut i skratt när hon var så stolt!
Mannen och barnen har haft det tufft idag har jag hört men jag har haft en bra dag på jobbet. Inget mer jobb den här helgen iallafall! Däremot områdesstädning, brukar vara två gånger om året och är faktiskt rätt trevligt. Jag gillar att tjöta lite med grannarna, det är bra att de känner igen tjejerna om de peppar peppar skulle komma på avvägar någon gång.
Igår var storasyster på Borås djurpark med sitt dagis. Mannen och lillasystern kom in och lunchade med mig inne i stan, han hade köpt med sig sushi och så satt vi på gräset i en park. Alla åt med god aptit och det var underbart skönt i solen! Vi har för övrigt haft härliga dagar i Göteborg, den här veckan. I början av veckan var vi på vitsippsutflykt och jag lyckades ta det här fina kortet på tjejerna:
Första året med bebis och lite större bebis...ujujuj... som en dimma! 11 uppvak med amning under nätterna och storasyster som ville upp vid halv fem -fem. Haha, vilket skämt! Inget av de motgångar som kommit hittills har ens varit i närheten av den prövningen vill jag säga.
Tack FruMadde4barnTätt, tack MiniMillan2011.
Det där med intensiva dagar med två små, jag bloggade lite om det livet när jag var ensam med mina. Hade ju turen att ha maken hemma parallellt de första månaderna men jag skrev om en hysterisk dag när lillan var nått halvår och storan precis fyllde två och var i värsta trotsfasen... kika i min blogg från 30 augusti 2010 om ni vill läsa om en särskilt kämpig dag, om ni behöver ha lite stöd för att ni själv har det tufft just nu för jag lider verkligen med er. Jag kan skratta åt eländet nu, när jag har lite distans men då var jag verkligen nära gråten. Just nu kan jag uppskatta att jag faktiskt skrev ner dom där sakerna för tro det eller ej så glömmer man rysligt fort!
Krya på er alla sjuklingar!
Klä av dom nakna i badkaret och ge dom vattenfärger att måla på varandra.
Mina leker gärna buss i köket.
Klippa med sax? Vi klippte ut "fiskar" häromdagen, jag satte gem på pappersbitarna och så fiskade de upp dem med kylskåpsmagneter fasttejpade på snöre.
Haha, ja jösses när man skall ringa ett viktigt samtal till Försäkringskassan eller banken eller vårdcentralen eller nått... det är precis som att dom känner på sig! Alla slänger sig i brallorna på en och tjattrar "Får jag prata, mamma, får jag prata?" Det är som någon sorts fars!
Jag tror jag ammade respektive ett år ungefär, minns att det gick oväntat bra att sluta eftersom de båda åt så bra vid den tidpunkten att ammningen mer eller mindre fasade ut sig själv. Jag tror förstås ni har lite tätare mellan era barn, jag har 1.5 år mellan dom så det innebär ju att jag bara ammat som gravid ett par månader. Man blir trött som tusan av att amma. Och av att vara gravid. Och att ha en liten racerunge.
Här i Göteborg har vi underbart fint väder! Barnen tog med dem till Slottskogen idag på eftermiddagen så jag åkte dit direkt efter jobbet, köpte subway på vägen, och så satt vi där och smaskade och åt. Jättemysigt! Nu sover de gott, helt utslagna av all värme och all lek.