Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
Jag har 18 månader mellan mina, Tilde är född augusti -08 och Freja i april -10. Just det här med utveckling tycker jag är intressant iom att jag har en av varje slag- storasyster var väldigt tidig, höll huvudet innan hon var 2 månader, kröp vid 7 månader, talade och pekade ut kroppsdelar vid ettårskontrollen som BVC-tanten sa var normalt vid 2.5 år (eller hur det nu var). Lillasyster satt tidigt men kröp senare och gick senare och talar än idag, vid 1.5 år inte mer än några enstaka ord inklusive variationer på dessa. Jag brukar ibland fundera över hur det har påverkat att storasyster fått så mycket mer egentid än vad lillasyster haft möjlighet att få? Jag minns att vi satt och pekade ut former, typ kvadrat, parallelltrapets, cirkelsektor osv, för henne när hon var 1.5 år och det känns liksom inte alls aktuellt med lillasyster. Inte på långa vägar. Har det hindrat hennes utveckling att storasyster äter upp en så stor del av tiden? Eller har det med hennes språkutveckling att göra, jag vet att hon inte alls är senare än "normal 1.5-åringen" men visst är det så att man behandlar ett barn som pratar flytande och mycket som äldre, även om det kanske inte skulle vara så gammalt? Har ni några egna tankar eller reflektioner kring detta, ni som är i liknande situation?