• Zirup

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Vi har 19 månader och valde syskonvagn, mycket för att kunna ta oss runt överallt och inte bli isolerade. Tänker ofta på säkerhetsaspekter också, som när man skall av och på bussar med småbarn- ibland är det rätt smidigt att veta exakt var man har dem. Provade de första 3 månaderna med singelvagn+sjal men det var rätt svettigt när man skulle iväg alltså. Vi köpte en babyjogger city select och var skitnöjda, lättkörd och flexibel och iom att yngsta var ett par månader så slapp vi köpa liggdel, hon kunde ligga med nedfält säte.

• Zirup
    Zargenta skrev 2012-07-06 22:41:05 följande:
    Härligt att ni var nöjda med den vagnen, det är nämligen den som jag och maken funderar på! Vi ska iväg och klämma/känna lite på den innan vi bestämmer oss :) Vår stora kommer ju bara vara 15månader när lillebror kommer och mitt i vintern, så vagn är ett måste...
    Det är en toppenvagn, flexibel, vänder på en femöring och man tar sig fram överallt. Vi älskade den, men sålde den i vintras när storasyster började närma sig 3.5, vi ville inte bli bekväma av oss.
  • Zirup

Zargenta: kolla med babyjoggertråden här på FL, de har nog uppdaterad koll på var som är billigast.

Grattis tilj! Fullt ös!

• Zirup

Hej hej, vi inleder veckan med en snart-fyraåring med hög feber. Toppar det med en helvild 2.5-åring och en morsa med sömnbrist efter nattens sjukdomseskapader... någon som har några överlevnadsknep? 

• Zirup

Tack för de snälla orden, tilj! <3 För tillfället är 4-åringen helt utslagen, hon ligger precis på 40-strecket, och det betyder att jag kan ägna mig mer åt den andra vilden. Vi är i trädgården nu, nedanför sjuklingens öppna fönster, och vilden målar altanen med en pensel och en spann med vatten. Jag dåsar i solen... behöver överleva till 18-snåret då mannen kommer hem och kan bistå lite. Önskar att vi hade haft glass hemma eller att jag hittat dom där isglassformarna, det hade nog kunnat roa en stund, men borta är dom.

• Zirup

mariechen, vill bara hälsa dig välkommen och säga att jag förstår så väl hur du har det...vi hade samma i höstas men med omvända barn... lillasyster, också sen i talet, attackerade storasyster och bet sig fast i henne som en bulldogg så fort de inte kunde förstå varandra. Även om jag gjorde mitt absolut bästa att punktmarkera dem men det går, som ni säkert vet , inte att hålla dem med blicken hela dygnet. Jag gissar att du har en viljestark kille som har svårt att göra sig förstådd och som dessutom verkar ha tajmat det med tvåårsfasonerna? På sätt och vis hade jag väldigt tur där, när tvåårsfasonerna började göra entré här var dottern lyckligtvis ikapp med talet och ju mer hon kunde göra sig förstådd desto mer försvann bitandet och de fysiska angreppen. Det var precis som att ilskan tog sig fysiskt uttryck när det var så mycket hon ville förmedla men inte kunde. Så vad gör man? Antingen avvaktar man talet, det släpper förmodligen när som helst. Jag skulle dock börja fundera över om man kan ge honom alternativa sätt att göra sig förstådd på, om det skulle underlätta lite? Kan man lära honom teckenspråks-tecken? När vår dotter vår dotter var liten hade vi en "tavla" på väggen, snarare en plastficka med en massa kort på djur. När hon ville höra en viss sång pekade hon på just det djuret. Kan man göra något liknande för honom? Rita eller fotografera och sätta upp korten på kylskåpet så får han peka? Då får han dels uppmärksamheten och dels blir det väldigt lätt att ge honom beröm för något positivt och försöka vända den negativa trenden? Brainstormar man finns det säkert många sätt men mitt tips är iallafall att fokusera på just språket! Kram.

• Zirup

Tack, tjejer.

Trodde det var bättre här idag trots att vi haft en hemsk natt men så kräktes dottern grundligt igen, först över kudde och matta och sen i duschen. Nu sitter dom dock som små ljus i soffan och tittar på Törnrosa. Sjukligen har ätit ett tom och jerry-kex och druckit både vatten och lite té. Hoppas hon kan sova lite efteråt så får vi nog ordning på den här dagen också. Så länge vi andra är friska så.

Ska ta och frysa lite saft i istärningsfacket, gör man bara små kan de ju säkert smälta i munnen. Riktigt bra tips, tack Ronja!

• Zirup

Hahaha, vilken speciell människa, mariechen. Just det där med att gå känns lite udda att man ens skall behöva påpeka för mina har kutat runt som yra höns... att få dom åt rätt håll brukar vara det största problemet och sen att man som förälder kanske inte tycker det är jättegivande att bara gå på måfo timme efter timme.

Gåstolar var rätt bra idé faktiskt. Bara det inte blir som sådana där bumperbilar på nöjesfälten.

Det där med inskolning har varit lite av ett bekymmer för oss också... fick mail från förskolechefen om att vi skulle själva höra av oss med datum om när vi ville skola in och i nästa mening skrev hon att hon tog semester nu i 4 veckor!!? Jag är en sån där som vill ha allt klart för mig, jag vill veta datum och tider, helst med lite längre framförhållning än dagen innan de börjar typ. Även hur inskolningen går till är ju bra att veta innan men det vet jag i det här fallet. Oftast är det två olika skolor, de som skolar in på några dagar och de som väljer att ta ganska lång tid på sig. Den förskolan den stora har gått i, hittills, hade den snabba varianten men den tjejerna börjar på nu efter sommaren har "fri inskolning" och då tar det så lång tid som det krävs. Kan ta flera veckor även om jag antar att det är väldigt ovanligt.

Men men. Första dagen brukar vara ganska kort, då finns uttrymme att veta mer om det ni behöver ha med er. Vi har extrakläder på förskolan, mockasiner, regnkläder och stövlar. Jag tror att vi kommer skaffa extra uppsättningar av regnkläder inför hösten, det är rätt smidigt ha lite sådant hemma också och slippa komma ihåg att ta med sig det hem. Blöjor och solkräm och sånt ser lite olika ut på olika förskolor- på vår behövde man ha med sig det. Vet egentligen inte hur det är på denna men det framgår nog första dagen vi kommer dit. Är det en ute-förskola är det nog högre krav på att det skall finnas många ombyten och sånt.

• Zirup

Ja, vad tokigt med den där dietisten! Min man är förresten underviktig och när jag var på föreläsning så rekommenderade dom att vi ändå åt samma näringsrika mat men att han fyllde på med nötter och mandlar mellan målen. Det är energirikt, innehåller mycket näring och mineraler och det är rätt lätt att stoppa i sig en näve lite då och då.

Tackolov att min man med åldern börjar få ändrad ämnesomsättning och faktiskt KAN gå upp i vikt. Det är så HYSTERISKT orättvist att sitta bredvid honom när vi äter och bara ser hur han lassar in portion efter portion och sedan avsluta med en magnum och en näve chips eller nått. Jag vill också!! Fy vad orättvist livet är!

• Zirup

Hej kompisar! Hoppas ni har lite sol på er, var nu nu än bor, och om ni har det så var snälla och skicka lite till Göteborg, vi regnar bort!

Idag har vi mest hållt oss inne av naturliga skäl, det har HÄLLT ner hela dagen. Vi var en kort sväng och köpte tyg förrut, och jag har ägnat eftermiddagen åt att sy medeltidskläder till tjejerna. Har gjort klart underklänningarna och tar en liten paus nu innan jag fortsätter. Nästa helg skall vi gå på Kongahälla medeltidsdagar och det ska bli jättekul. Vi skall uppleva tornerspel och allt. Har ytterligare ett syprojekt, köpte lite fleece och fuskpäls och tänkte sy en 6-7 trollsvansar till storasysters 4-årskalas i augusti. Vi kör på trolltema och jag fixar svansar att dela ut när gästerna kommer. Vi tänkte äta "flugsvampsbakelser" (princessbakelser med vita kristyrprickar på), sega råttor och godisgrodor och självklart sjunger vi "När trollmor har lagt de elva små trollen". Fler tips på vad som passar på temat tas tacksamt emot.

minimillan: hoppas provet var bra, har sluppit uppleva det där...

tilj: ojoj, 11 brallor, att du orkar! Lillasyster är några månader yngre än killarna och pottränar för fullt men jag kör bara varma dagar då hon kan springa helt naken. Det är hardcore för mig att köra med full mundering.

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)