• EQ85

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Jag somna 03.40. Minsta vakna 04.45 för mat. storasyster vaknade vid 04.50 o ville ha välling. Sambons mamma e här o hjälper mig.

• EQ85
    Ronjas mamma skrev 2012-12-13 13:28:35 följande:
    EQ kommer ihåg när vi fik andra barnet min lilla på 13 månader skrek varje gg jag provade röra vid henne så uch ja det kan vara hårt och hemskt men det går över och hun ska bara lära sig att hon inte mist mamma utan att hun ska dela dig med en til och´det kan ju ta lite tid.

Tilj tänker på först att om det inte fungerar med bvc ska du ha en ny, men så tänker jag också om du sagt till henne tänker att om det är så att hun inte tycker hon kan göra sitt jobbupptimalt när du har barnene med? Vet en jag gik till med ultra första gg tyckte jag hun var jätteotrevlig men vi fik pratat om det och det vosade sig att hun inte kunde kopl från och koncentrar sig när barnen var med och efter den snakken var hun faktisk jätte trevlig och har visat sig att vi är på samma nätforum och faktiskt blivit bra vänner nu. Men som sagt fungerar det inte ska du ha en annan du ska inte behöva bli klankad på när du kommer där.

Mini mina tre gör det också ,stora syster så snart hun lägger sig och ser film men då får hun att veta hun gärna får gå in på sin egen säng(vi har en stor vi samsover i) mellan brukar själv dra sig bort och minsta är visst så liten endu att vi bara säger till henen att det gor man när man är ensam.
    min tös har börjat skrika när jag sätter fram mat.. och det är inte riktigt bra då hon dalat i vikten pga misstänkt allergo.
    men idag satte jag henne i knäet och matade, och det funkade!!
    dock är hon fortfarande väldigt känslig och gråter speciellt vid nattning. men  har hittat ett sätt där med som får henne att somna relativt fort.

• EQ85
    Ronjas mamma skrev 2012-12-14 06:43:23 följande:
    Så skickade E iväg det ville bara skriva EQ jag brukade låta etåringen somnaintill min rygg medan jag lågg och ammade minsta det gav lite kroppskontakt och trygghet, skönt att hon ville äta i ditt knä..
    jag ger flaska och min 1åring dricker välling ur samma sort.
    hon har börjat slå i bordet och visar att hon är arg, tittar mkt argt på speciellt mig.
    men det lär nog gå över snart. hoppas jag iaf  
  • EQ85
    MiniMillan2011 skrev 2012-12-17 11:42:54 följande:
    Vad gör man med en unge som vatt torr i alla fall 5 månader som från ingenstans pinkar ner sej...asså visst hon blir två om en dryg månad så hon är ju fortfarande ett blöjbarn enligt många...å vi har lixom inte 'ställt några krav' på henne...
    Men det är sååå frustrerande...hon KAN ju...
    Å lillebror är ju två månader så tycker inte det borde vara en reaktion på honom...
    Idé nån?
    kan mkt väl vara lillebror ändå.
    sambons 5 ring, när han fick sin syster så kissa han ner sig när hon va runt 5 månader.
    då va han 4 år. så det kan vara hon känner att lillebror får mer uppmärksamhet. 
  • EQ85
    MiniMillan2011 skrev 2012-12-17 12:44:59 följande:
    Hur länge höll han på då?
    han gjorde det i ca 3 månader.
    kunde va att han både försökte dölja det samt att flina när han kissa ner sig.

• EQ85
    Zargenta skrev 2012-12-17 14:44:11 följande:
    Var hos mvc idag och allt såg jättebra ut, gått upp totalt 5kg typ, har 17dagar kvar till bf :) bebis har sjunkit ner rejält så hon tror att han kan komma tidigare... Panik! Nej det får han inte!!!
    min kom 2v tidigare, men här va det uppskattat
    hoppas han stannar till bf för dig  
  • EQ85

här hemma syns ljuset i tunneln.
    grabben har fått plats på förskola och börjar efter nyår.
    rutinerna har börjat klarna.

frukost vid 7.00
    matar oftast bebis först, sen sätter jag fram till mig, grabben och tjejen.
    efter frukost får grabben leka fritt och tjejen kolla teletubbies på min telefon undertiden jag städar/plockar undan frukosten. finns det tid förbereder jag middagen då med. t ex som idag, biffar.

sen brukar vi gå in på tjejernas rum och leka. säkrare för tjejen, hon får inte va i grabbens rum.

vi leker fram till 10 då jag börjar med maten och tjejen får sin lära gå hjälm på sig och får strosa runt i köket.
    kl 11 äter vi sen blir det vila efteråt. då kollar grabben film.

när tjejen vaknar leker vi eller ritar vid bordet. grabben pysslar/ritar han med.

kl 14.00 är det mellanmål.

17.00 kommer sambon hem och då äter vi eller lagar maten.
    19-19.30 är det läggdags för barnen.

bebis har vant sig att stanna uppe till 22-22.30. sen vaknar hon 02, 05 och 07 för mat.

skäms för o säga det men vi är inte ute alls just nu.
    nyfödd bebis, en ettåring som inte går än och en 5 åring.
    så jag lägger krut på att leka roliga lekar, pyssla och ha lite miniröris inne på tjejernas rum. 

vår ettåring är ju svartsjuk som sjutton och är lite i obalans nu. så sambon får sova med henne och jag med bebisen. annars väcker lillan sin storasyster.
    storasyster har slocknat här i famnen nu hos mig vilket hon inte brukar. så blir nog lite senare vila idag. 

• EQ85
    MiniMillan2011 skrev 2012-12-18 09:50:01 följande:
    Eq: ok. Fy vad frustrerande med ett flin!! Tror inte min tjej gör det medvetet...inte på det viset iaf hon är ju så liten så tror inte hon tänker på det viset än...jaja...det ger sej nog snart hoppas jag :)
    ja, just det där flin och fnisset när man hade besök över och han bara kissa ner sig, stolen golvet.......
    jag blev förbannad.
    men vi gjorde så att varje gång han gjorde det, blev han tvungen att duscha själv.
    och han slutade kissa ner sig sen, plus älskar att duscha själv
    MiniMillan2011 skrev 2012-12-18 09:51:45 följande:
    En fråga till alla...som jag själv är dödstrött på å höra!! Så förlåt ;)
    Är alla era tätisar planerade?
    Mina är det å vilka miner det kan bli på det svaret ;)

ja våra var planerade. ältest osv
  • EQ85
    tilj75 skrev 2012-12-18 20:07:17 följande:
    Mina är planerade. Efter Jack var född så använde vi aldrig skydd, ville ha tätt, 17 mån emellan.
    När Jonte var född så började jag äta p-piller men maken bad mig sluta för mitt humör var tydligen inte så kul, vi kom överens om att inte använda nåt annat heller, 15 mån emellan.
    Efter tvillingarna satte jag in hormonspiral, tog ut spiralen i våras, tog en månad, bf 15 mars. (3 år, 3 mån emellan????)

EQ85, ha inte dåligt samvete för att du inte går ut. Man måste prioritera för att orka och hinna med vardagen, snart blir det varmare igen och ni kommer att vara ute massor och nästa vinter är situationen en helt annan. Ingen idé alls att ha samvete, var stolt istället för att du fixar tre små barn som får mat på bordet och kärlek och allt vad de behöver!
    tack. {#emotions_dlg.flower} just nu känns allt lite upp och ner. tjejen hade ingen akut allergi mot mjölk men är ändå allgerisk. så blir mjölkfritt i 6 månader iaf.
    så måste fixa enskild mat till henne och sen annan till mig o grabben iaf tills jag vet att alla gillar det mjölkfria.
    sen lillasyster ligger massor i mjukliften, jag hinner ha henne uppe småstunder mellan blöjbyte, matningar och lek.

• EQ85
    Jose skrev 2012-12-19 14:22:36 följande:
    EQ - HA INTE DÅLIGT SAMVETE! Lägg den energin på att fortsäta myspyssla inne med dina små. Ibland kommer inte vi heller ut, JAG klättrar på väggen då, men har bestämt mig för att lägga fokus på annat. Och barnen tar inte skada. Den här tiden går så fort:)

Vår etta var inte planerad, men vi hade oskyddat så för mig kom det inte som någon chock. Men sambon blev väldigt chockad först. Tog ungefär en vecka sen var han jätteglad! Tvåan var planerad. Jag ville ha tätt. Och jag vill, på ett sätt, fortsätta. Men vår ekonomi tillåter inte riktigt det nu - tyvärr. Hur resonerar ni kring sånt? ( är det en ofin fråga?) Jag hatar kommentarer som "Så har ni det färdigt sen" - folk är så inrutade i sitt tänk.

Ang julbudget så tänkter vi som såhär; barnen får något litet av oss att öppna. Sen sätter vi in pengar på sparkonton. Så gör vi vid födelsedagar också. I alla fall till de blir äldre. Förra året fick vår äldsta (yngsta låg ju i magen då) SJUKA mängder julklappar. Så himla mycket!! Så jag tycker att pengar gör mer nytta för de senare:)

Jag har en fråga: Era 6 månaders - hur sover de? Min har börjat krångla jättemycket och hinner knappt somna förrens hon vaknar och hinner knappt vakna förens hon blir övertrött... Det är jättejobbigt för jag kan inte lägga fokus på något annat känns det som. Och jag vill gärna ha lite tid med stora själv som vi kan mysa eller så när lilla sover. Nu är jag så trött så jag inte vet var jag ska ta vägen så att ta läggning klarar jag knappt av ( då den stora busar då)... Pust;)

Sen har jag en fråga till er med lite äldre barn, som "hunnit" få lit perspektiv på det här med småbarnsåren. Jag gillar det skarpt, men känner att det här med att "fördela" tiden kan vara lite svårt. Lilla är frustrerad (kanske därför hon inte sover) och kan inte göra så mycket själv än sitta osv... Stora vill jag också hinna hitta på lite med. För mig är det viktigt att vi gör saker tillsammans, men den speciella tiden på tu man hand med var och en är också viktig. Tips, tankar??

Ha en fin dag allihop! Nu ska jag slänga i mig lite kaffe innan båda vaknar ( de har ju sovit i 10 minuter tillsammans nu;) )
    ja jag får nog göra det.
    man får ju så kasst samvete för lillasyster ligger mkt i mjukliften då storasyster är mkt mammig och dessutom nu smått krasslig.  
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)