• Anonym (ARG)

VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?

Jag bor i en villa i centrala delen i en liten ort. Vi har trädgård utan staket, men ungarna håller sig på tomten ändå. Jag fick för 2 månader sedan en liten bebis till, så jag är mammaledig.

Problemet:

En av mina grannar som bor i ett litet familjelägenhets hus rätt över gatan har småbarn och en SCHÄFER. Personen har haft hunden sedan valp och nu har det gått 3-4 månader så hunden är stor. Allt har vart lugnt tills h*n skaffade hunden, eller tills 2 månader sedan när hunden börjat skälla på saker och ting. Detta iriiterar mig.
    H*n är ofta ute med sin hund och ibland så reagerar hunden på andra hundar, precis utanför vårt hus!!
    Ägaren säger nej eller nonchalerar hunden och går vidare, med hund och barn. Så gör man INTE.  

Ser ibland ut genom fönstret och hunden reagerar mot katter och skäller på deras bostadsparkering, vad säger dennes nära grannar?

Idag fick jag nog, ägaren och dennes hund tränare skulle göra nån övning på deras parkering, dvs utanför vårt hus. Min lilla ligger i vagnen utomhus och sover.

Denna äckliga hund börjar skälla under övningen och håller på i evighet, enligt mig. Sedan går då paret och hunden fortsätter att gny och skälla. Jag blir arg och ryter ifrån att dem väcker mitt barn som ligger utomhus och sover.
    Vart kan jag anmäla detta jäkla liv?           

• Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?
  • Lady without tattoo
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 18:25:35 följande:
    Får väl ge credit till att ägaren plockat upp sin hunds avföring 2 ggr.
    Dock står h*n ute och borstar sin hund. Ligger ljusa och grå  hårtussar på deras gräsmatta som blåser överallt. 
    Du kan inte anmäla dem för att de borstar hunden
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Anonym (Pippsen)

1. Hunden är inte vuxen än - det är en unghund (tänk tonåring) och kommer förhoppningsvis tränas i flera månader till innan den är "uppfostrad". 
    2. Miljöförvaltningen (som jag antar att du tänkt kontakta) tar din anmälan på allvar endast om hunden är vanskött eller skallen uppnår en viss decibel på kvällar och helger. Man har övrig tid rätt att låta... hundar som skäller och barn som gnäller = OK.
    3. Väldigt få hyresvärdar kastar ut/förbjuder hyresgäster att flytta in för att de har husdjur.

Lycka till! 

• Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 18:15:56 följande:
    Så länge den hunden inte kan hålla käft och uppföra sig, så får inte mina barn vara nära.
    konstigt att vissa barn är så hundrädda.... Förvånad
  • Yavannie
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 17:07:23 följande:
    Jag äger en 2 miljoners villa och har rätt till icke skällande hundar i mitt område
    2 mille! Ja, du bor då inte i Stockholm vill jag lova. Här får man på sin höjd ett halvt garage för 2 miljoner ^^
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • lillajag92
    Anonym skrev 2011-09-16 18:27:19 följande:
    konstigt att vissa barn är så hundrädda.... Förvånad
    ja när föräldrarna uppfostrar dom att vara det...
  • Anonym
    Yavannie skrev 2011-09-16 18:29:32 följande:
    2 mille! Ja, du bor då inte i Stockholm vill jag lova. Här får man på sin höjd ett halvt garage för 2 miljoner ^^
    jag äger en 2 miljoners lägenhet... jag har rätt till att folk inte pratar utanför mitt fönster..... eller
  • Midvinterblot
    h8him skrev 2011-09-16 18:21:55 följande:
    Anmäla? Jag tycker du ska befria de stackars kossorna! Släpp dem lös inför vintern så de kan få gå och beta naturligt i skogen.. Drömmer
  • Hank Moody
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 18:25:35 följande:
    Får väl ge credit till att ägaren plockat upp sin hunds avföring 2 ggr.
    Dock står h*n ute och borstar sin hund. Ligger ljusa och grå  hårtussar på deras gräsmatta som blåser överallt. 
    Du verkar inte ha nagot battre for dig an att kontrollera din granne om du vet exakt hur manga ganger den plockar upp efter hunden, vilket ocksa bor innebara att du forfoljer dom Flört
    I may not go down in history, but I will go down on your sister.
  • Puma87

Du skriver att det är en valp. På samma sätt som med barn så kan inte en hund lära sig av med en ovana bara över en dag. En schäfer är dessutom en ras som länge använts som vakt hund därför är den mer benägen till att skälla mkt och högt.

Du verkar vara ute efter att ha något att gnälla på verkar det som då du inte bara  gnäller på skällandet utan även på att de borstar hunden utomhus.

Och jo det är bäst att träna hunden i centrala delar då det där är messt "hinder" för hunden att komma över och lära sig att ignorera. Dom ahr lika stor rätt att träna sin hund utomhus som dina barn har att leka utomhus.

Kitty 081003
  • Anonym
    Hank Moody skrev 2011-09-16 18:35:15 följande:
    Du verkar inte ha nagot battre for dig an att kontrollera din granne om du vet exakt hur manga ganger den plockar upp efter hunden, vilket ocksa bor innebara att du forfoljer dom Flört
    hahha!
    då kan ju grannen anmäla henne 
Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?