• Anonym (ARG)

VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?

Jag bor i en villa i centrala delen i en liten ort. Vi har trädgård utan staket, men ungarna håller sig på tomten ändå. Jag fick för 2 månader sedan en liten bebis till, så jag är mammaledig.

Problemet:

En av mina grannar som bor i ett litet familjelägenhets hus rätt över gatan har småbarn och en SCHÄFER. Personen har haft hunden sedan valp och nu har det gått 3-4 månader så hunden är stor. Allt har vart lugnt tills h*n skaffade hunden, eller tills 2 månader sedan när hunden börjat skälla på saker och ting. Detta iriiterar mig.
    H*n är ofta ute med sin hund och ibland så reagerar hunden på andra hundar, precis utanför vårt hus!!
    Ägaren säger nej eller nonchalerar hunden och går vidare, med hund och barn. Så gör man INTE.  

Ser ibland ut genom fönstret och hunden reagerar mot katter och skäller på deras bostadsparkering, vad säger dennes nära grannar?

Idag fick jag nog, ägaren och dennes hund tränare skulle göra nån övning på deras parkering, dvs utanför vårt hus. Min lilla ligger i vagnen utomhus och sover.

Denna äckliga hund börjar skälla under övningen och håller på i evighet, enligt mig. Sedan går då paret och hunden fortsätter att gny och skälla. Jag blir arg och ryter ifrån att dem väcker mitt barn som ligger utomhus och sover.
    Vart kan jag anmäla detta jäkla liv?           

• Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?
  • Freijah

Störningsjour mitt på dagen?
    Lycka till.

Finns inte ett dugg du kan göra, förrutom att flytta ut i skogen som flera föreslagit innan.

♥ 2010-11-23 ♥
  • h8him
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 17:31:19 följande:
    Tål en hel del.
    Men man behöver inte träna sin jäkla hund på gatan i centrala delarna.... 
    Valp vet jag inte om den kallas för, den är stooor.
    Evigheten varade i 7-10 minuter. Ägaren kunde int få tyst på hunden . Till slut fick hunden tyst.
    Störningsjouren av dennes hyresvärd eller? 
    Det är inte heller förbjudet att träna med en hund i villakvarter. Sen är det faktiskt rätt smart att lära den lilla valpen hur omgivningen ser ut.

Klart den är valp, ända tills den är ett år har jag för mig (hur stor den än är). Sen blir den unghund för att slutligen bli vuxen.

En 7-10 minuter lång evighet? Stackare, jag förstår att du är upprörd. Hur ofta händer detta? En eller flera gånger per vecka/månad?

Kan inte du berätta hur man får tyst på en valp som skäller? Hur lär man den att sluta skälla?

Eftersom du bor i villa har du ingen störningsjour kopplad till huset så glöm tanken. Du kan ju ringa och polisanmäla saken så får polisen ett gott skratt så här på fredagskvällen...Oskyldig
    Anonym (okey) skrev 2011-09-16 17:31:18 följande:
    men en villa för 2 mille, vad är de? Ett dass?
  • Romantik

Känns lite som att TS stör sig på att det är en Schäfer också, då hon skriver detta med stora bokstäver...hund som hund eller??! Hade det inte gjort något om det var en Berner Sennen? Westie? Chihuahua? Saluki?
    Känns som att det är mer än bara skällandet TS inte gillar... 

• Hey you

oj oj..snälla lilla du! Nu får du väl ge dig, det är en hund vi pratar om, kalla den för äcklig och sånt skit, säger ju mer om dig än hunden. Det är en valp, en valp, en bäbis! Klart som tusan att den skäller och är busig. Det tar tid att få pli på en hund. Om du nu retar dig så mkt för att din lilla guldskatt ska vakna..ställ henne på baksidan, eller ta in henne. Sen får du säga till dina andra ungar att vara knäpptysta i trädgården för de finns faktiskt andra som bor där me. Gud förbjude om bebisen växer upp och låter lite..störningsjouren kommer komma iett!!

Nä ta och tagga ner lite..sen att ni bor i ett 2 miljoners hus!? Va betyder det? 2 miljoner är väl ingenting, flytta ut i skogen om du inte tål vanligt ljud!

• h8him
    Anonym (okey) skrev 2011-09-16 17:31:18 följande:
    men en villa för 2 mille, vad är de? Ett dass?
    Glömde svara på detta. Skäms

Ja, det beror väl på var i Sverige man bor. Bor ts i Kalix så kan det kanske vara en herrgård, men där har man inte så många grannar tror jag... Är det i Stockholm förmodar jag att det är mer liknande ett utedass.
  • h8him
    Romantik skrev 2011-09-16 17:44:30 följande:
    Känns lite som att TS stör sig på att det är en Schäfer också, då hon skriver detta med stora bokstäver...hund som hund eller??! Hade det inte gjort något om det var en Berner Sennen? Westie? Chihuahua? Saluki?
    Känns som att det är mer än bara skällandet TS inte gillar... 
    Nu skrev du minsann fel.. SCHÄFER ska det stå. Flört

Klart ts är upprörd över att det är en SCHÄFER! ALLA vet att SCHÄFRAR är livsfarliga hundar som man absolut inte kan lita på. De brukar avsky barn också...
  • MammaTillMaja

Vad får dig TS att du verkligen måste "skrika"(caps) ut rasen på hunden? Det kunde ju likagärna ha varit en golden retriver för bövelen!

Att du kallar hunden äcklig visar ju vilken nivå du befinner dig på. Du får ju för sjutton ta och tänka till att det är UPPFOSTRAN som krävs av ägarna. Jag anser att man kan jämföra hundar med barn ibland, barn utan uppfostran kan bete sig åt helsicke, likaså hundar.

Jag har själv två schäfrar, skäller ALDRIG om jag inte kommenderar. Går fint i koppel och jag har lydnad på dem. 

Det hjälper inte att du skriver på ett forum, ta kontakt med länsstyrelsen istället om du anser att denna hund är en varfylld böld.

• Moonis

Känns som du ogillar hundar överlag och kanske speciellt stora. Finns inget du kan göra för att hunden skäller tio minuter. Skulle vara att skaffa öronproppar då.
    Finns väll dom som inte tål barnskrik men inte kan man göra något åt det heller. 
    Sen lär väll dina barn växa upp och köra moped i kvarteret och behöver lite tolerans tillbaka, ge och ta.

• Moonis
    LillaJag06 skrev 2011-09-16 17:26:57 följande:
    Jag har 3 chihuahuor och min mamma har en, tro mig att dem skäller som in i bara den.
    Du hade nog inte velat ha mig som granne, dem vaktar huset hela tiden! 
    Ja små hundar bjäbbar mycket Drömmer
  • Cornellia

Det är väl superbra? då får din bebis öva på att sova även när det är oljud omkring, och det är väl något posetivt?

Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?