Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

finns ju inga sånna kliniker här.. inte ens gyn har ultraljud på VC där jag bor...de har en gyn som kommer in en gång i månaden annars blir man remitterad till sjukhuset flera mil bort och dit får man bara akut-tider eller om det finns orsak för sökandet...graviditet räknas INTE dit... ultraljud gör de inte före vecka12 på sjukhusen

Får åka 10 mil till Göteborg om jag ska hitta någon privat som gör det och jag kan inte få mer frånvaro från min praktik som det är nu.

• slemtorsk i din bralla
    Jennie83 skrev 2012-05-04 10:22:57 följande:
    de va konstigt tycker jag att du inte får kolla med Vul då du  gjort en iv, just som du säger för att kolla så de sitetr rätt osv.

jag fick göra med första barnet då jag hade ätit pergotime  för att fastställa graviditeten (eftersom jag gått under utredning). fick åka 15 mil för o göra det men, ändå.

Är då så glad förreesten att ni fick + på stickan så underbart!!! Grattis ännu engång!!! 
    vi kommer ju göra ett ultraljud längre fram på kliniken.. men jag vill gärna se så tidigt som möjligt och på kliniken tvärvägrar dem att göra före utsatt datum, man gör inte det helt enkelt, de har inte tid och möjlighet och bla bla bla
  • slemtorsk i din bralla
    Jess86 skrev 2012-05-04 10:36:50 följande:
    Jag bor också så att jag får åka många mil både för att komma till dom privata mottagningarna och till gynakuten.
    Trodde för övrigt att det var mer eller mindre standard att man kollade med VUL efter ivf? Du ska väl få gå i vecka 6 och 8 eller har jag läst fel? 
    jag kan ju inte söka mig till gynakuten..finns inget akut liksom *S* och dessutom vet jag att de är skitsnåla med tiderna på sahlgrenska iaf.. kom dit med störtblödningar en gång och jätteont (för några år sen) och fick då höra ..det är mens åk hem typ.....fick veta senare att det troligtvis var en sk chokladcysta som brustiti, min gyn var allt annat än glad på dem.....

Kanske ska kolla med Borås, de ligger hyffsat nära, Alingsås är ju kört iaf har jag förstått på barnmorskan, hon skulle försöka få mig till Borås direkt (i typ vecka 6+ ) för ett tidigt ultraljud.. är ju bra när man känner personalen (hon jobbar även i den kommun jag har praktik så jag har träffat henne på en del samverkansmöten)

VILL ju gärna se om det är ett eller två (eller gud förbjude NOLL) hjärtan som slår
  • slemtorsk i din bralla
    Jess86 skrev 2012-05-04 10:48:50 följande:
    Det kanske är bättre att åka till en mindre gynakut då, vi var i Södertälje och det var knappt någe folk där så vi fick komma in efter 20 minuter. Men jag hade självklart kunna vänta längre om mer skuta fall kommit in Glad
    Menar du att du vill komma in tidigare än vecka  6+ eller?
    nää.. det är ju ingen idé men så tidigt som det går för att se något... sen är jag ju medveten om att ibland ser man inget förrän vecka 9 liksom....men jag vill titta till dem.. så jag kan sova avslappnat på nätterna...
  • slemtorsk i din bralla
    Niicesara skrev 2012-05-04 11:15:47 följande:
    Någon som vet ungefär hur mycket bebisen växer i veckan när man är i vecka 16 och framåt?
    Hittar ingen bra sida om det på nätet. :/
    googla på graviditetskalender...finns flera på tex pampers och andra sidor jättetydliga och bra, jag har flera appar i min telefon som visar sånt också
  • slemtorsk i din bralla
    Mini Léonie skrev 2012-05-04 21:59:19 följande:
    OT fråga... Tjejer som har barn sen innan?
    Vad är det som gör sååå ont i svanken och fram mot troskanten? Molar och drar och känns ner i ljumskarna när jag reser mig?
    ligamenten som börjar "töja" sig.. inget att vara orolig över men det kan göra överjävligt ont, brukar lugna sig efter några veckor.. men har man otur då så kommer foglossningarna istället (om de inte redan kommit)..

Var lite uppmärksam på ichias-nerven bara för börjar den krångla kan du få ett smärre helvete att röra dig..gör ont som satan-känns som en kniv som sticks in i sidan vid höften ungefär..försök att stretcha lite fick jag som tips förra gången jag var gravid men det gick över rätt snabbt så jag tror inte jag gjorde så mycket..
  • slemtorsk i din bralla
    Mini Léonie skrev 2012-05-04 22:09:24 följande:
    Tack... Exakt det Känns liksom inte som att det är något farligt men obehagligt. Neeej inte foglossning redan det har ju bara höggravida vänner haft
    Nåja det är väl bara att hoppas på att kroppen vänjer sig med tiden...
    Det gör den.. men det är dryyyygt så här i början.. så här 8 år efter förra bebben så räknas man tydligen som förstföderska igen sa min barnmorska...jo tjena...det drar i ryggslutet och maler i ljumskarna och på jobbet vaggade jag fram som jag var höggravid i dag...men förr eller senare går det över.

Foglossningar slapp jag HELT förra gången...HALLELULJA men min bm trodde det berodde på att jag hade så breda och "lågt ställda höfter" (va fan är man hund eller??)
  • slemtorsk i din bralla

Måste berätta... sonen fick reda på det i går när han kom till mitt jobb... Hans pappa lämnar honom där och vi gick till tåget hem, och så råkade en kompis ringa som precis fått veta i ett sms och jag försökte liksom tysta henne för han har öron som paraboler den där lille pojken och tanken var ju att vi skulle berätta tillsammans hemma....

Men han blev misstänksam...

-Vad pratade ni om?? Jag vet... du är gravid...eller...inte..eller...är du??? JA det är du!! Va??? eller

Och då kan man ju inte ljuga...det stod en kvinna intill oss på tågstationen och hon hade fullt upp att hålla sig för skratt när min lille pojk står o hoppar av ivrighet... så jag sa..japp... jag är gravid du ska bli storerbror....

SÅÅÅÅ nu vet nog hela Alingsås om det för inne på Maxi en halvtimma senare fullkomligt skriiiiker han ut

-Mamma, nu måste vi köpa nyttig mat för du är gravid, Mamma, kan vi köpa kläder till bebisen, du är ju gravid liksom. Mamma jag kör vagnen för du ska ta det lugnt, du är gravid...ska du köpa en gravid.bh

jösses.. jag hade fullt upp ha ha ha...

• slemtorsk i din bralla
    Soffiie skrev 2012-05-05 08:49:07 följande:
    hehehe slemmis så underbar son du verkar ha =)  En stolt storebror kan man säga!!
    ja han är vääääldigt stolt och glad och intresserad.. har lovat honom att kolla i "mammapraktikan" tillsammans sen, den köpte jag när jag väntade honom och den är jättebra och tydlig så man kan visa för barn också.

Han har klappat på magen och det lustiga är att det FÖRSTA han sa var att han skulle ringa till sin pappa och berätta...haha.. det blir ju lite konstigt att den viktigaste att få veta är mitt ex liksom.. men för sonen är det ju STÖRRE att han blir storebror än att jag får barn liksom så han ser ju inte det konstiga i att ringa honom och berätta.
  • slemtorsk i din bralla
    ellibelli skrev 2012-05-05 09:36:07 följande:
    du kanske har insett det men låt mig för gudselov inse det själv.
    tråden är till för alla, står det iaf. vill man inte analysera mina test så låter man dom vara, bläddra bara vidare ner tills du hittar något annat att kolla på, visst jag bad om ett öga men inte en nedlåtande kommentar som "det har vi väl alla insett för längesedan" för nääe det har inte alla gjort, vi som inte har gjort det kanske tycker att det är spännande, hoppfullt osv osv att testa gång på gång och det är inte upp till dig att säga att "varför testar du ens?"
    när man ser att vissa är starkare i verkligheten så är det för jävla svårt att inte ta ett till test..  
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester