• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • snuppis
    UmmAlina skrev 2011-09-06 19:07:12 följande:
    kryddburken.se/2008/09/12/kottfarssas-som-man.../

Såsen gör du så här, blanda fil eller gräddfil tillsammans med majonäs. Blanda i bostongurka och dill. Den smakar precis som skolans sås. Jag använder tyvärr inte mått så man får smaka sig fram..  
    tack tack!! 
  • 2 små prinsessor

Jag var jättenöjd med skolmaten, tror jag åt allt utom fiskpuddingen. Bäst var kyckling med currysås och chili con carnen, men det mesta gick som sagt ner. 

• No ordinary love

jag älskade spagetti och köttfärssås i skolan, jag har aldrig lyckats med att få den såsen så bra hemma...
    Någon som vet eller har recept? 

• Modgun

Jag kommer ihåg den MYCKET väl. JAg fullkomligt älskade skolmaten.
    Min favorit var kokt höna i currysås och kokt ris. Gör samma rätt här hemma, och den går hem hos barnen. 

• How about cupcakes
    UmmAlina skrev 2011-09-06 19:07:12 följande:
    kryddburken.se/2008/09/12/kottfarssas-som-man.../

Såsen gör du så här, blanda fil eller gräddfil tillsammans med majonäs. Blanda i bostongurka och dill. Den smakar precis som skolans sås. Jag använder tyvärr inte mått så man får smaka sig fram..  
    Toppen! Vad du kan... Önskar jag var så pysslig och kunde komma på sånt.
    Men jag kommer ihåg en annan köttfärssås, vi hade nog inte samma sorts mat. (Småland)
    Våran var mer som brunsås med köttfärs i och fantastiskt god med ris och inlagd gurka. Är det nån som kommer ihåg den och kan ge recept på den också? 
  • BenZaa

den där underbara fisken med dillsåsen älskade jag. även fiskpudding med smörsky. MUMS. Och då brukar jag inte gilla fisk annars. Haha.

• Rulltrappa
    PeeGee skrev 2011-09-06 18:24:13 följande:
    Bregott! Åååh, lyllos. Jag vet inte vad de kallade det de tyckte vi skulle bre på, men det var ju inte Bregott. Å andra sidan blev det bättre på gymnasiet för mig.

Jodå, Bregott, Lätt & Lagom och Lätta fick vi välja mellan. Vi hade även en rätt fin knäckebrödsbuffé nu när jag tänker efter. Husman, Falu Rågrut och sån där delikatesstjohejsan med vallmofrön. Det gick inte direkt någon nöd på mig så länge jag hann med frukosten på morgonen men det har haft bieffekten att jag även i vuxen ålder har en tendens att glömma eller prioritera bort att äta lunch och det kanske inte är så jättebra för blodsockret.
  • Rulltrappa
    SweeneyTodd skrev 2011-09-06 18:06:23 följande:
    Fan vad folk klagar. Inser ni hur bra vi har det, som får GRATIS mat? Sverige är ialla fall en av dem få(eller den endaste) landet som serverar gratis skollunch. Var tacksamma.

Gnäller och gnäller, man väljer (iaf under humana förhållanden) ju om man vill äta eller inte. 

Sen antar jag att du då inte upplevt förnedringen i att kräkas på offentlig plats för att du velat vara "duktig och tacksam" genom att smaka på mat du inte gillar? Det har jag. Rekommenderart inte, serru. :)  
  • Polly S
    upp yours skrev 2011-09-06 19:21:25 följande:
    skolmaten mmmmmmmm nån som har recept på den där ost och skinksåsen man fick med pasta ? Har försökt kopiera den efter olika recept men aldrig lyckats :( 
    det receptet skulle jag också vilja åt!
Svar på tråden Minns ni skolmaten?