• Muppis

Minns ni skolmaten?

Är lite nyfiken på hur ni minns skolmaten eller tycker om den som fortfarande går i skolan? Jag minns att jag tyckte bäst om spagetti och köttfärsåsen och pasta med skinksås, kan bli riktigt sugen på den fortfarande, är länge sen jag gick ut skolan. dela med er av era bästa minnen

• Svar på tråden Minns ni skolmaten?
  • Yavannie
    mas skrev 2011-09-06 19:56:26 följande:

Men på gymnasiet va maten katastrof jag åt aldrig av den maten efter att jag upptäkt mattanterna gå runt med disktrasorna och torka upp maten som hade hamnat utanför lådorna som maten låg i och den maten dom torkade upp la dom tillbaka. 

Fy fasen vad äckligt. Men jag tror dig. Jag jobbade ett tag på ett ställe där man lagade och paketerade flygplansmat. Där fick man se ett och annat. Bland annat så gjordes en rätt - Southern Fried Chicken - av kycklingbitar man lade i någon sås. Kycklingen kom i stora 10-kgspåsar med ihopfrysta kycklingdelar. För att sära på delarna så slängde vi påsarna i golvet om och om igen. Det hände att påsarna sprack när vi höll på och frysta kycklingbitar flög över hela golvet. De bitarna plockade arbetsledaren upp och slängde ner i såsen med resten...
    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
  • Kajee
    Modgun skrev 2011-09-06 19:50:23 följande:
    fråga den som är ansvarig för maten, så får du nog svar.

I det fallet är det mest ekonomin som gäller med ett antal publikfriande rätter som barnen ska ha valt själva. Det här är tydligen alternativet för tacos. Tungan ute
    Men så kan jag undra hur man som vuxen pedagog kan stå bredvid och se hur ungarna äter sig "mätta" på gurka och chips. 
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • vike

mums... ryssröra i pitabröd, kebabgryta och fiskburgare i bröd med potatismos och nån kall geggig sås var nog mina absoluta favoriter, följt av köttfärssoppa med pastahjul, snitzel och pyttipanna...

på gymnasiet var all mat kanongod!!! kan tillägga att det kan bero på att jag då flyttat hemifrån och betalade/lagade min egen mat...kan haft med det att göra att det smakade mycket bättre Cool 

• Aniko

Skolmaten i grundskolan var mycket mycket god. Men i gymnasiet var den såå äcklig och dålig att man åt knäckemackor och fil nästan varje dag. Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun.

• Modgun
    Kajee skrev 2011-09-06 20:20:22 följande:
    I det fallet är det mest ekonomin som gäller med ett antal publikfriande rätter som barnen ska ha valt själva. Det här är tydligen alternativet för tacos. Tungan ute
    Men så kan jag undra hur man som vuxen pedagog kan stå bredvid och se hur ungarna äter sig "mätta" på gurka och chips. 
    Men jisses. Om barnen själva har valt detta, LÅT dom få ha det där då.
    Jag kan inte förstå hur en pedagog stå bredvid och  gnälla om det på fl sen.

• vike
    upp yours skrev 2011-09-06 20:14:05 följande:
    Tackar, det ska testas, jag antar att ostsorten är det avgörande i den såsen :)
    tror att storköken använde sig av något som heter ostcreme...vet dock inte om det går att köpa i mindre förpackningar och i vanliga butiker
  • UmmAlina
    How about cupcakes skrev 2011-09-06 19:34:26 följande:
    Toppen! Vad du kan... Önskar jag var så pysslig och kunde komma på sånt.
    Men jag kommer ihåg en annan köttfärssås, vi hade nog inte samma sorts mat. (Småland)
    Våran var mer som brunsås med köttfärs i och fantastiskt god med ris och inlagd gurka. Är det nån som kommer ihåg den och kan ge recept på den också? 

Bor ju också i Småland, men känner inte till den du pratar om..
  • Koppkaka

Pasta Tricolore, Kebabgryta och den panerade fisken med FILSÅS!!! Mums!

Leo <3 110819, 3400g och 49 cm lång <3
  • Kajee
    Modgun skrev 2011-09-06 20:22:37 följande:
    Men jisses. Om barnen själva har valt detta, LÅT dom få ha det där då.
    Jag kan inte förstå hur en pedagog stå bredvid och  gnälla om det på fl sen.

Därför att jag får ta konsekvensen av det när barnen inte orkar arbeta hela skoldagen. Därför.
    Barnen har garanterat inte valt chips och gurka. De har val tacos, vilket inte är detssamma som serverades idag. Och ska man ta ungarna på orden rakt av hade serverat hamburgare från Mcdonalds och pizza från lokala pizzerian också. 
    Mitt jobb består också av att lära barnen att äta bra och varför de ska göra det. Om du tycker att chips och gurka är bra mat så servera det hemma. Skolmat ska innehållsmässigt vara bättre än så.   
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Minns ni skolmaten?