• carlan

Hemskickad från kommunal skola

Min dotter är förkyld men ingen feber. Ändå ville dem att jag skulle hämta henne från skolan. Min man fick hoppa in från jobbet och hon fick vara med honom på jobbet istället. Hur pigg som helst var hon. Så jag har försökt få tag i kommunen men alla satt i möte. Är det någon som vet vad som gäller?

Hon går i Förskoleklass nu i Årsta i Uppsala. På dagiset hon gick på innan skickade dem bara hem barnen om dem hade feber inte om dem var förkylda.

• Svar på tråden Hemskickad från kommunal skola
  • Kotthare

Du får lita på personalens bedömning av situationen. Varför skulle de ringa om de inte upplevde att hon var för krasslig för verksamheten?

• carlan

Hon var ute med min man på jobbet hela dagen. Grävde i rabatter och lekte i lekparker. Hon går i förskoleklass, hur jobbigare kan det vara? Det är inte maraton dem sysslar med. Jag vet att jag känner min dotter bäst inte några som bara träffat henne i 1 vecka.

Nu studsar hon upp och ner här hemma. Inget fel utan lite snor i näsan.

Jag har fått ett nr till kommunen som jag ska ringa imorgon och höra, dem satt i möte idag. Men är tacksam att få höra riktig fakta om vad som gäller. Det kostar samhället att vi föräldrar ska vara hemma med friska barn.

• Kotthare

Men ring till läraren och fråga? Det finns inga lagar eller regler. Personalen ska ringa när de upplever att barnet smittar och/eller inte mår bra av att vara med i verksamheten.

• carlan

Vart har du fått den informationen ifrån? Dem från kommun jag pratade med idag sa att det fanns det, men hon jag pratade hade inte den exakta texten så jag fick ett annat nr till en som visste.

• Kotthare

Jag jobbar på förskola. Vad ska man mäta sjukdom i tycker du? Vi måste ju gå på allmäntillståndet! Vissa får feber men fixar dagen ändå, andra har ingen feber men blir ändå jättedåliga vid förkylning. Vissa barn säger att de mår dåligt, andra inte. Föräldrarna måste låta oss göra en bedömning. Allra oftast ringer vi och berättar läget och rådfrågar föräldrarna. Kan de komma, är det läge att ringa mormor, ska vi försöka få barnet att sova en stund, ska vi avvakta etc etc. Men det händer att vi ringer och säger att barnet måste hämtas, både för barnets egen skull men även för alla andra familjers skull.

Man kan inte bestämma att alla barn med temp över 37.7 ska hem och de andra stanna, eller hur?

• carlan

Förskolan jag har haft till min dotter har varit underbar och verkligen kunnat läsa mitt barn. Men skolan hon nu börjat i resonerar inte som dig. Det är därför jag är upprörd och vill veta mina rättigheter som förälder.

Samhället ska inte betala för att barn är lite snoriga. Alla kan göra fel men då ska det rättas till.

• Kotthare

Jag skulle nog ringa till läraren ändå, i första hand. Du behöver ju fråga hur dagen var, utan att anklaga. Lycka till!

• Punkster

Prata med läraren! Det finns som sagt inga generella regler som säger att alla barn med temp över 37,7 ska skickas hem. Eller att alla barn som behöver snyta näsan mer än 5 ggr/timme är för sjuka för verksamheten. Pedagogen gör en bedömning. Om du tycker att ditt barn var friskt nog att vara på skolan, ta upp det med personalen. Vad ska folk på kommunen göra åt saken?

• carlan

Saken är den att personalen (lärarna) gav inget alternativ att diskutera. Jag kan inte vända mig till dem som gör fel utan ta reda på RIKTIG fakta och sedan prata med deras överhuvud som i detta fall är rektorn. Kommunen står över rektorn så jag tänkte ha kött på bena innan jag ger min in i någon diskussion.

Jag läser själv till lärare så regler vet jag att det finns men det är viktigt att ha ta reda på sanningen inte vad man tror eller tycker.

• Tuffen

Jag ÄR lärare och det finns INGA regler för sådant. Du får helt enkelt lita på personalens bedömning. Varför skulle de skicka hem ett friskt barn? 

Svar på tråden Hemskickad från kommunal skola