TS, jag undrar lite vad du vill få ut av detta? Att du söker efter regler och riktlinjer kring detta är väl hur bra som helst, även om jag inte tror att du kommer hitta något vettigt? Men sen då? Vad vill du att läraren ska göra? Be om ursäkt? Ersätta dig för förlorad arbetsinkomst? Vill du att han/hon ska få en varning?
Jag tycker att du har gjort alldeles tillräckligt redan. Du har pratar med läraren, och det skadar ju inte att göra det igen imorgon. Men att dra det så långt som du verkar göra tycker jag är att göra en höna av en fjäder. Det du beskriver händer dagligen, och ingen skada är väl skedd? Varken du eller din man har förlorat någon inkomst? Personalen verkar bry sig om ditt barn eftersom de trodde att hon var sjuk. Jag har väldigt svårt att tänka mig att de medvetet skickat hem henne för att dom är lata eller av illvilja. Känner du dig trampad på, säg då det till personalen. Be dem att förklara situationen som de upplevde den.
Om du vill leta efter lagar och regler kring detta tror jag att du bör kika i smittskyddslagen eller liknande. I skollagen eller Lgr11 står inget om detta. Det finns ju även rekommendationer som den som Veladis länkade till, men det är ju som sagt råd och rekommendationer, och inga regler.