• Anonym

Ni som legat i koma eller varit sövda...

Drömmer man då?

Vill helst veta av folk med erfarenhet.

Alltså ni som legat djupt sövda (operation) eller i koma....drömde ni då? 

• Svar på tråden Ni som legat i koma eller varit sövda...
  • gemigsinnesro

Varit sövd korta stunder (ca 60 minuter) 17 ggr och varit sövd i 9 timmar 1 gång och jag har aldrig drömt någonting de gångerna.

• Heleneced

Jag har lovat mig själv att alltid ta för givet att folk HÖR, vilket tillstånd de än är i. Jag har själv varit i ett tillstånd (tror ej jag var sövd ännu då iofs) när läkarna började bråka om mitt tillstånd och om att de skulle förlora mej. Jag hörde hur klart och tydlig som helst och kunde berätta sen. Det chockade läkarna rejält och de sa att de inte trodde jag var vid medvetande då fast jag berättade ju precis vad som sagts.

• Selma1966

Jag hörde eller drömde inget under narkoserna. Däremot så somnade jag om flera ggr efter att jag vaknat ur narkosen och då började vanliga drömmar komma.

• bananflugan82

Har heller itne drömt något när jag varit sövd. Det är bara väldigt härlig känsla att somna när man sövs, sen sover man gott.
    Tror det är annorlunda att sövas och ligga i koma dock. Min mamma var väldigt dålig under lång tid och var inte vid medvetande och hon drömde massor med konstiga saker hela tiden som hon berättat om sen.  

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Tokstolla

Har varit sövd ett tjugotal ggr och har inte heller drömt eller varit medveten om ngt.

Däremot så vaknar jag minst 5ggr/natt pga drömmar. 

• SysterEmelie

På vissa intensivvårdsavdelningar så skriver man dagböcker åt patienterna (som är sövda eller i koma) Som man i efterhand när patienten är frisk tillsammans går igenom. Detta eftersom patienten har svårt att minnas vad som varit dröm och verklighet och kan ha hemska minnen (mardrömmar) från den tiden.

• Princess84

Jag har blivit sövd flera gånger och har aldrig drömt något, men tillståndet mellan sövd och vaken var läskigt. Jag hörde allt men kunde inte röra mig, alla trodde jag sov så jag fick ju höra en del jag inte borde ha hört just då.

• Anonym (e)

En vän till mig var sövd under ca 3 månader och berättade för mig att han hade drömt jätte konstiga saker. (Vet inte om det hade betydelse men han var död 11 gånger under den tiden, men blev återupplivad).

• änglavinge

Har legat i koma i nästan 2 dygn. Hade inget minne av några drömmar el liknande när jag vaknade.

Svar på tråden Ni som legat i koma eller varit sövda...