106 cm är ju ganska litet, på bilden är barnet 128 cm och det är taget precis när stolen är urvuxen (huvudet sticker upp för högt över kanten, får vara 1/3 över) men benen är det inte som helst problem med, de är dessutom långa i förhållande till överkroppen, det är tack vare de långa benen han kunnat sitta så länge i stolen annars hade nog överkroppen varit längre o huvudet kommit över kanten tidigare. Tar man av skorna får barnet plats lättare. Stolen är en Britax Two Way, den jag tycker är bäst till stora barn som sitter bakåt.
Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-03-10 09:28:22 följande:
En undran. Min nyblivna 8 åring är 138 cm lång och sitter fortfarande i sin bältesstol men innebär det att han egentligen nu anses så lång att han ska kunna åka
t.om utan kudde om han åker med någon annan? Han väger 27 kg. Jag förstod det så fast det känns märkligt.
Men det behöver han inte få veta för han ska få sitta kvar i sin stol
Men vår 3 åring har vi precis vänt framåt och det beror på att han har suttit väldigt trångt väldigt länge och nu "nockade" han sig själv i knäna när vi åkte. Vi har aldrig sagt nåt och då har det heller inte varit något problem för honom men senaste tiden har han vägrat att åka bil, massor av tårar, skriker att det gör ont osv.
Han är 106 cm och väger 18 kg så då vände vi honom. För det kan inte vara meningen att han ska ha ont och att varje bilresa ska bli ett rent helsike. Tyvärr bor vi så att vi inte kan åka buss och är beroende av bil(ar). Annars så hade jag gärna velat haft honom bakåtvänd längre.