• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

drömmaromsmått skrev 2012-01-29 17:28:37 följande:
    Jag har en fråga till er som har britax Two way, jag har försökt montera våran nya two way i framsätet på min volvo 740GL men hur jag än gör så får jag den inte att sitta hårt mot instrumentbrädan, den andra stolen vi har, en Maxi cosi mobi, sitter stenhårt mot instrumentbrädan när den är monterad i volvon.
    Ska den sitta så löst eller fungerar det helt enkelt inte att ha stolen fram i bilen?
    Mobin går ju inte att lyfta bakåt, dvs om man tar ett tag i ryggstödet på stolen och drar från instrumentbrädan men det kan jag göra med britaxen, går att lyfta från instrumentbrädan ett par centimetrar. 
    Jag måste dra spännena under sätet och sätet är rätt mjukt så det blir inget drag framifrån.

I baksätet upplever jag att stolen sitter stabilare men går att rucka i sidleds.
    vi hade precis samma problem som du beskriver
  • Cecci78
    MarieCurie skrev 2012-02-22 21:15:46 följande:
    Brukar läsa den här tråden lite då och då och jag känner nu att jag bara måste få skriva av mig lite. 

Det där med barn och bilar har gett mig ångest ett bra tag nu, har lite svårt att få plats i bilen med båda och gått och väntat på att bli tvingade att vända den äldsta.

Trodde aldrig att vi skulle "klara" en vintern till med båda barnen bakåt, räknade med att få köpa en ny stol till storebror redan i somras men vi väntade och väntade och väntade.... Vintern kom och det visade sig att han faktiskt får plats (dock med lite trixande med bortagning av ytterkläder och skor).  Nu fyller han fyra och det var tidigare som en avlägsen dröm att han skulle kunna sitta bakåt fram till dess. Alla vänder ju vid 4 års ålder och då barn som är betydligt kortare än vår son.

Är nu så glad att jag inte lät mig övertalas av alla att låta lillasyster ärva storebrors stol i somras, alla runt oss tyckte vi borde köpt en ny bältesstol till honom. 

Sonen är nu 4 år, 108 cm och får fortfarande plats i sin hi way, han kan till och med växa några cm till.... Är så glad över att vi sluppit ta beslutet att vända honom. 

Vet inte riktigt mitt syfte med detta inlägg, ville nog mest berätta hur glad jag är att han fortfarande åker säkert. 

jättehärligt! Och vill du han ska fortsätta åka bakåt så köp en Britax Two Way, den satt min son i till han var 128 cm alltså bra mycket längre än 108 cm:)
  • Cecci78
    sara1981 skrev 2012-02-23 12:47:44 följande:
    Jag har en fråga till er proffs! :)

Vi har tre småbarn och har börjat titta på 7-sitsig bil. Nu hade karln hört på nyheterna att dessa var jätteosäkra, framförallt då de två extra sätena. Vet ni något om detta? Om man ändå inte kan använda dem så faller ju hela iden med sjusitsigt...

Vill gärna slippa krypa och klänga runt i bilen för att knäppa fast barnen i sina stolar.
    Menar han alla 7-sitsiga? Ppå vilket sätt skulle de vara osäkra?

Bara en ren gissning nu är att de extra sätena hamnar i deformationszonen? Eller hur det fungerar med det på nya bilar?
  • Cecci78
    Coyote skrev 2012-02-23 21:48:10 följande:
    Ja, jag försökte googla, men hittade inget av värde. Jag tycker ju också att den ser väldigt gammal ut, om man tittar på mönster och färger. En som försöker sälja...
    tyvärr tycker jag det är ganska vanligt med sådär gamla stolar på blocket o andra sajter
  • Cecci78
    PruttPottan skrev 2012-02-24 10:34:49 följande:
    Jo men vad gör man när axelvaddarna tar emot så man inte kan spänna hårdare?

I sommarkläder kommer han med strörsta sannolikhet att komma loss.

Vinetjackan gör ju att man inte behöver spänna lika hårt då det är mer tyg under såsom i en jacka.
    Inte behöver spänna åt? Nej det är jättefel! OM man måste ha jacka i bilen så ska man dra bältena UNDER jackan, man ska inte ha tjocka vinterkläder under bältena, inte vuxna heller. Bättre att ha fleecekläder o sen filt över om det är kallt.
  • Cecci78
    tinis77 skrev 2012-02-24 10:52:24 följande:
    Ok, nu Behöver jag hjälp. 4 bakåtvända och en bältesstol i en Chrysler Grand Voyager, går det?? Fick reda på idag att jag har 2 små i magen..
    Wow, grattis!
    norgesessan skrev 2012-02-24 13:27:02 följande:

Grattis Tini!

Nu hade vi en mishubishi spacewagon innan, 6 sitsig. Det var tillräckligt med två bakåtvända... 4 bakåtvända och en bältesstol tror jag inte kommer att funka..

En carawelle hade jag tittat på om vi hade haft flera än våra tre.

Vi har carawelle på jobbet som jag brukar sätta fast stolar i och sista raden är rätt trång, Two Ways kant (vid barnets fötter) ligger an mot ryggstödet och bara de minsta kan sitta där, den blir väldigt lutad också för den går inte ställa helt ner på sätet, sittytan är för lång för det. Men andra stolar kanske passar bättre? Dock inte mycket plats.
  • Cecci78
    Tibell skrev 2012-03-01 21:26:52 följande:
    Vet att detta är en tråd för bakåtvända bilstolar. Men måste ändå fråga vilken framåtvänd stol ni anser vara den bästa ??

Och sen har jag en fråga om babyskydd. Måste det finnas ett visst antal cm från stolen till sätet bakom ? Är det säkrast att ha ett babyskydd fram eller bak ?

Många frågor och är väldigt tacksam för svar :)
    jag tycker Cybex är bra, ganska ny på svenska marknaden tror jag och inte så jättevanlig, fick leta ett tag innan jag hittade den
  • Cecci78

Är det bara klädseln som är förstörd eller själva stolen? Nej, byta klädsel brukar inte vara svårt, vilken stol är det?

• Cecci78
    PruttPottan skrev 2012-03-09 20:32:12 följande:
    Först var det klädslen fattade jag det som men nu var det tydligen frigoliten, både den svarta och vita. Så det får bli en helt ny stol ist. :/
    Actas Cosmic Comfort S, 5 år gammal..

Ni har hyrt den alltså? Då borde ni kunna betala den fast inte hela kostnaden, för jag tycker att en helt ny stol är ju mycket för en stol som är 5 år;) lite åldersavdrag....
  • Cecci78

106 cm är ju ganska litet, på bilden är barnet 128 cm och det är taget precis när stolen är urvuxen (huvudet sticker upp för högt över kanten, får vara 1/3 över) men benen är det inte som helst problem med, de är dessutom långa i förhållande till överkroppen, det är tack vare de långa benen han kunnat sitta så länge i stolen annars hade nog överkroppen varit längre o huvudet kommit över kanten tidigare. Tar man av skorna får barnet plats lättare. Stolen är en Britax Two Way, den jag tycker är bäst till stora barn som sitter bakåt.

Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-03-10 09:28:22 följande:
    En undran. Min nyblivna 8 åring är 138 cm lång och sitter fortfarande i sin bältesstol men innebär det att han egentligen nu anses så lång att han ska kunna åka t.om utan kudde om han åker med någon annan? Han väger 27 kg.  Jag förstod det så fast det känns märkligt.

Men det behöver han inte få veta för han ska få sitta kvar i sin stol

Men vår 3 åring har vi precis vänt framåt och det beror på att han har suttit väldigt trångt väldigt länge och nu "nockade" han sig själv i knäna när vi åkte. Vi har aldrig sagt nåt och då har det heller inte varit något problem för honom men senaste tiden har han vägrat att åka bil, massor av tårar, skriker att det gör ont osv.

Han är 106 cm och väger 18 kg så då vände vi honom. För det kan inte vara meningen att han ska ha ont och att varje bilresa ska bli ett rent helsike. Tyvärr bor vi så att vi inte kan åka buss och är beroende av bil(ar). Annars så hade jag gärna velat haft honom bakåtvänd längre.       

• Cecci78
    Tvåbarnsmamman81 skrev 2012-03-11 07:22:55 följande:
    Oj det går inte alls att ha vår stol sådär som på bilden ovan!

Den måste placeras i en bas som monteras först. Den har isofix (eller hur det nu heter) och sitter då helt intill sätet och sedan sätter man i stolen och det finns 3 steg och det mest "sittande" steget ger uttrymme för max 5 cm mellan ryggsätet på bilen och kanten på stolen. Så han får absolut inte ner några ben där utan sitter med fötterna redan vid "rumpan" och därför fick han nu knäna helt uppe i huvudet och ville inte åka.

Nu minns jag tyvärr inte i farten vilket märke det var, undrar om det var besafe eller akta graco... Men den använda vi från han var nyfödd för då var det extra inlägg och sånt i stolen. Det går att ta av sittdelen (som egentligen är rätt liten utan basen) och dra upp en pinne och dra gå iväg med den rullande (som man gör med resväskor typ) om nån tycker att det låter bekant? Köpt på babyproffsen!

en isofix-stol kan man bara ha till 18 kg och den du har låter rätt liten, ja. Perfekt läge att byta till en two way som är bra mycket större o går till 25 kg.
  • Cecci78
    Nikas skrev 2012-03-13 13:15:24 följande:
    För att han blir 4 år och då ska det vara okej att vända, även fast de rek. ännu längre så är ju 4 år någon sorts gräns, att absolut helst inte Före 4 års ålder.

fast han är ju jätteliten, vi har den stolen o så här satt min pojk när han var 128 cm
  • Cecci78
    Nikas skrev 2012-03-13 13:15:24 följande:
    För att han blir 4 år och då ska det vara okej att vända, även fast de rek. ännu längre så är ju 4 år någon sorts gräns, att absolut helst inte Före 4 års ålder.

rekommendationen är bakåt så länge det går. Här är huvudet för mycket över kankten och därmed är stolen urvuxen tyvärr men benen är det lätt att skifta ställning på, sitta skräddare tex eller som på bilden. Jag hade fortsatt ha honom i den stolen tills han väger 25 eller till huvudet går över kanten mer än 1/3 

• Cecci78
    FörvånadNikas skrev 2012-03-13 13:24:10 följande:
    Nu ser jag! Oj... hur gammal är han här? Tycker inte att det där ser bra ut alls :/ men smaken är som baken. Finns det ens någon anledning till att ha ett så stort och långt barn bakåtvänt? Har aldrig sett så här extremt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2034&artikel=4155243
    Ja det finns en väldigt bra anledning att låta sitt barn sitta bakåt så länge det går, se länk ovan.

Eh va?! Extremt? Vad lägger du i ordet extremt? Vad är det som inte ser "bra" ut? Det är inte en smaksak som avgör hur barn sitter bäst i bilenFörvånad

Han är 7 år och ca 128-130 cm och han sitter/satt helt korrekt och på det sätt som barn sitter säkrast. Just på bilden har han tillväxtspurtat och huvudet är för mycket över kanten men han satt likadant när han kunde sitta bakåt.

• Cecci78
    PruttPottan skrev 2012-03-13 20:08:59 följande:
    Förlåt att jag lägger mig i men.. Ni lägger upp länkar och bilder till stolar som det är fel på osv. Kan ni inte också då säga exakt vad som är fel? För jag är inte alls hemma i den här djungeln, kanske kan man lära sig av er experter ist =)

bilden är ett babyskydd 0-13 kg av märket britax, i annonsen står det att det är en stol av märket graco 15-36 kg
  • Cecci78
    4blevde skrev 2012-03-24 19:55:00 följande:
    Kan tillägga att stolen är lutad så mycket som det går pga stödbenet och stolen är monterad mitten bak på Volvo xc90

så mycket som det går rent fysiskt att luta den eller så mycket som det är tillåtet? Jag tycker den ser för lutad ut
  • Cecci78
    Tesii skrev 2012-03-28 23:28:00 följande:
    tinis77: jaa jag såg det! :) råkade ju posta inlägget lite fel, så tänkte att de va lika bra o posta det här oxå :)

Men om du fick plats med 3 bakåt vända stolar i en 850, borde det ju funka med två bredvid varann i en v70.. Å det får nog bli en two-way, verkar som om det är den stolen man kan ha längst!?

ja det tror jag, vi hade den till sonen var 128 cm lång
  • Cecci78
    WTF skrev 2012-04-09 17:57:07 följande:
    Hej!

Vi ska köpa en till stol då vi behöver ha en i varje bil. Den vi har nu är en Britax Multi-Tech, men tänkte att den nya skulle vara ännu större så han kan sitta bakåt så länge det bara går. Han är idag drygt två år, 93 cm/15 kg. Vilken skulle ni rekommendera? Jag antar att det står tidigare i tråden men 209 sidor är myyycket att läsa igenom! ;)

britax two way
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!