• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Tibell skrev 2011-11-05 21:56:27 följande:
    Läser tråden titt som tätt och är såå glad att den finns =)

Våra barn har fram tills i förra veckan suttit bakåtvända i varsin cosmic . Våran äldsta tjej är snart 4.5 år och våran minsta är precis fylla 2 år,
    Men de senaste månaderna har vi märkt att det började bli mer och mer trång för stora eftersom axlarna tog i huvudstödet.
    Gubben min tyckte vi skulle vända henne framåt eftersom det var onödigt att köpa en ny bakåtvänd för drygt 2000 när vi ändå snart ska vända henne ( har satt min minsta gräns vid 5 år )
    Men jag tvärvägrade och har hållt utkik på blocket efter en bra begagnad two way.
    Pga av att vi bor som vi bor ( mitt ute i ingenstans ) trodde jag hoppet var ute. Men tillslut hittade jag en jättefin för bara 400 =)
    Och nu sitter hon som en prinsessa =) Kan nästan ha benen raklånga och har säkert 15-20 cm innan den är urvuxen, och då endast om överkroppen växer. Vilket kanske inte är så vanligt ;) Hon är ju som tur är bara en dryg meter lång. Så nu kan hon sitta bakåt läääänge. Älskar two wayn =)

Men nu ser jag att vi kanske monterat den fel när jag såg bilden på en twoway på föregående sida. Vi har trätt det "vanliga" bältet uppifrån och ner i hålet, sedan under stolen och upp på andra sidan.
    På bilden ser det ut som att bältet ska dras underifrån, uppgenom hålet och ner i det andra hålet ?
    Vilket är rätt ??
    Tack på förhand!
    det är olika i fram och baksätet men man kan ha på båda sätten i baksätet, det ena rekommenderas om man har kortare bälten, har för mig att det egentligen i bak ska vara under stolen men att det andra också är godkänt.
  • Cecci78
    anette 81 skrev 2011-11-06 13:52:09 följande:
    vilken är den bilstol som man kan ha längst? är det britax two way?
    det borde fortfarande vara det, här är two way inte urvuxen än trots att sonen är 128 cm men det beror ju lite på om längden sitter i benen eller överkroppen
  • Cecci78
    sarsparis skrev 2011-11-06 21:25:26 följande:
    Nu har vi bestämt oss för att köpa en two way åt sonen, men får den plats bakom passargerarsätet  i en v70, kommer ha en akta graco fram. Varje gån jag sitter och ska beställa den på jollyroom dyker det upp en massa frågor, vi kommer aldrig få den där stolen beställd känns det som......
    vi har en two way bakom passagerarsätet på vår v70 o framför sitter sambon som är nästan 1,80 lång, han har knäna precis mot instrumentbrädan så jag skulle ju gissar att en stol får plats framför, beror väl på hur mkt benplats barnet behöver
  • Cecci78
    Irmas mamma skrev 2011-11-07 20:29:18 följande:
    Nu är jag måttligt frustrerad...Vi har sedan några år en Be Safe Izi Kid som är köpt hos Mekonomen. Personalen hjälpte till att montera stolen i vår Volvo S80. Men nyligen påpekade en bekant att stolen är felmonterad och han försökte hjälpa oss att montera den korrekt, men det visar sig att bilbältet inte räcker till för att montera den enligt anvisning i baksätet !!FörvånadSå vi har nu alltså dels åkt runt med vårt barn i en felmonterad stol i flera år, dessutom så står vi nu med en stol som vi inte kan montera korrekt i bilen!!  Så vad gör man nu...???
    jag hade reklamerat eller något liknande, de har ju sålt en felaktig produkt, monteringen ingick väl när ni köpte den?  Om ni inte kommer någonstans med butiken så hör med dem centralt. Annars hör med konsumentvägledningen i er kommun hur ni kan gå tillväga.
  • Cecci78
    anette 81 skrev 2011-11-08 21:13:28 följande:
    hur är brio zento? den är ganska kort i ryggen va?
    jag upplever den inte kortare än någon annan av de "mindre" stolarna tes Hi Way, sonen kunde sitta i den när han var 5,5 år, kommer dock ej ihåg längd
  • Cecci78
    anette 81 skrev 2011-11-09 07:11:02 följande:
    var det bra benutrymme?
    beror ju på hur man monterar den o vilken bil man har, jag är kort o kör alltid vilket gör att vi kan ställa stolen så att det blir helt ok utrymme, min 4-åring sitter med raka ben. Om någon längre kör måste vi flytta stolen upp på sätet och då blir det ju sämre med plats men generellt tycker jag den stolen tar ganska mycket plats
  • Cecci78

Zenton är längst bort i bild o mnonterad i en ford focus kombi, det är svårare att ha benen tex på sidorna som man kan med two way eftersom den har så låga sidor
  • Cecci78
    linas fina skrev 2011-11-14 11:47:59 följande:
    Jag har varit inne på att låta min snart femåring byta till en two way då hon börjar bli för lång för sin förra stol. 
    Personal i butiken tycks ställa sig lite frågande till varför man inte bara köper en bältesstol. 
    Sen rekommenderade de inte two wayen heller för att de är så dåliga sidoskydd och att det nästan är det viktigaste. De sa att det var bättre att köpa en bältesstol med rejäla sidoskydd.
    Åhh jag blir så konfunderad hur jag ska göra. Vill inte vända henne, och hon fick bra plats i Two way-stolen men nu vet jag varken ut eller in. 
    mycket hellre bakåt i den än framåt!! Självklart ska du ta den, vi köpte two way när sonen var 4½ o han sitter fortfarande i den, 7 år är han om en vecka...
  • Cecci78
    marmelad skrev 2011-11-16 14:39:24 följande:
    Ja det kanske man skulle göra  Det kändes ju nästan dumt att komma med en bakåtvänd stol när alla andra hade framåtvända :-/   Även om jag absolut inte kommer att vända honom tidigare för att "alla andra" gör det!
    monterade du in den också?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!