• Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-10-05 21:53:16 följande:
    Har mailat dr Bob om detta, men vad 17!!!??? Kan det vara goskänt?

www.tradera.com/Bilbarnstol-for-barn--auktion...
    Fått svar nu från Robert Bell:

"Nej, sådana produkter går inte att godkänna i ECE standarden. Inte heller
    lagligt att bjuda ut i Sverige. Här liksom i resten av EU måste
    säkerhetsprodukter för barn i bil vara godkänd enligt ECE. Underligt att
    folk försöker sälja sådant."
  • Cecci78
    myran82 skrev 2011-10-07 22:32:23 följande:

Någon som vet nåt om den här stolen? Hittade den på en seconhand-butik men kunde inte hitta någon märkning.
    en renault. tror den är godkänd både framåt o bakåt o att man även kan ta loss så det bara blir en kudde kvar. Måste vara ganska gammal
  • Cecci78
    humilis skrev 2011-10-09 19:37:38 följande:
    Min tjej blir 4 i januari. Hon väger 21 kg och huvudet sticker över stolsryggen med en tredjedel och sidskyddet trycker på hennes axlar. Hon sitter framåtvänd i en acta graco cosmic comfort.
    Hon är för stor helt enkelt. Vad finns det för stol som skulle passa? 
    en bakåtvänd britax two way, den sitter min 7-åring i som är 128 cm o 24 kg, den har inget som trycker mot axlarna
  • Cecci78
    elinville skrev 2011-10-12 18:13:29 följande:
    Orkar inte leta igenom tråden men har en fråga för min svägerska räkning.
    HUr är det med begagnade bältesstolar?? Hennes dotter har vuxit ur sin bakåtvända och det är dags för bältesstol. Men är det ok att köpa begagnat?
    det kä'nns ju mer ok med beg bältesstol tycker jag men jag hade nog inte valt det av den anledningen att de ska använda den så länge så den hinner bli gammal och lite pga att jag inte litar på beg stolar, beror väl iofs på hur gammal den är när man köper den men många är ju använda ett antal åt. Kolla ändå under klädseln efter sprickor m.m.
  • Cecci78
    Irmas mamma skrev 2011-10-13 20:44:03 följande:
    Ja vi ska nog, som du sa, kolla vidare på Be safe bältesstol, vi har varit nöjda med den stolen vi haft nu i flera år.

Skulle gärna dock vilja hitta något krocktest som gjorts på stolarna och som är nyare än det som gjordes 2007.. Ingen som vet??
    tror inte att det finns

Two Way hade jag nog köpt, min pojk är 128 cm o han har lite plats kvari den fortfarande men väger 24 kg så snart dags att vända
  • Cecci78
    cicci85 skrev 2011-10-14 17:26:40 följande:
    Idag fick jag en broschyr från Britax där jag ser en ny stol som jag inte hört talas om! Britax Max-Way heter den, ser ut som hiway men ska vara större, funka bakåtvänd till 25 kg, plustestad! Den hade extrainlägg/huvudstöd för mindre barn och andra förankringsband. I denna katalog finns inte Hiway med heller... Bälteshöjden ändras med en enkel enhandsjustering.
    Stolen finns inte med på hemsidan... Nån som hört talas om den? Det står inga mått på den men eftersom det står att det är en bakåtvänd stol för barn till 6 år så hoppas jag att den är högre i ryggen än vad hi-wayen är, på den står det ju till ca 4,5 år..

är TW kvar i den broschyren?

• Cecci78
    Irmas mamma skrev 2011-10-14 22:21:09 följande:
    Ok, är det någon som vet om det gjorts något krocktest på Two way stolen?
    menar du något oberoende? Tror inte det gjorts på länge men Britax testar ju själva, det är klart att den är godkänd enligt deras krav.
  • Cecci78
    Theres skrev 2011-10-15 21:35:30 följande:
    Hm, någon som har åksjuka barn? Vår son som fyller 2 i december har börjat kräkas i bilen, men i ts står det att barn under 2 sällan blir åksjuka.. Betyder detta att det kommer bli värre för vår son då?? Fy vad detta är jobbigt.. :( man vill ju inte vända honom framåt för detta, men det måste vara jobbigt för honom, är själv åksjuk så ja vet hur jobbigt det kan vara..:(
    fast du vet ju inte om det är för att han sitter bakåt han kräks? Många tror att det hjälper att vända framåt. Min pojk kräktes vid alla bilfärder i princip, även korta till han var 4½ o då slutade det ganska tvärt fast han satt bakåt, testade seabands då
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!