• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

KasperSixten skrev 2011-12-18 17:48:41 följande:
    Du är smart du....den tanken har faktiskt inte kommit till mig! Skrattande Kanske värt att prova!

Får dock en känsla att det inte kommer att funka, hans fötter somnade väldigt lätt tidigare (mindre roligt att köra på motorvägen men en nyvaken kille panik skriker vilket hände flera gånger tidigare) Men som sagt kanske väl värt att prova trots allt. 

Tack för alla era tankar och svar! 
    Ni hade en Hi Way? Den är svår att sitta skräddarsits i, ni gör ju som ni vill men jag hade ju självklart köpt en Britax Two Way som har mycket planare sittyta och lätt att sitta skräddare i, det är den största bakåtvända och tar ganska lite plats i bilen så ni kan säkert ha ett barn i framsätet. Min son satt i den tills han var 128 cm lång (med långa ben) så det där med benutrymme är bara vi föräldrar som ojar oss över. Det är lätt att ändra benställning i den.

Er son är ju ganska liten, jag hade inte vågat sätta en så liten framåt om det inte var absolut nödvändigt (alltså om han växt ur den största bakåtvända). 
  • Cecci78
    Ernst Hugo skrev 2011-12-18 20:01:47 följande:
    Det är just det som är problemet. Sverige är det enda landet i världen med Volvo, NTF och Folksam i spetsen anser att bakåtvänt är det enda sättet för barn att. Betyder det att det inte finns kompetens på området i andra delar av världen?

Jag säger inte att det är fel men det är en ganska begränsad del av vad som är "fakta" i frågan kring säkerhet för barn i bil. Även om vi är duktiga i Sverige på säkerhet så blir vi lätt lite roande självgoda i frågan Glad 
    Ja. Det var i Sverige man utvecklade den bakåtvända stolen. Sverige är som sagt ledande i barnsäkerhet i bil. Sverige är absolut inte bäst på allt men just detta skulle jag nog säga att vi är bäst på.

Siffror som visar skillnaden i andelen barn skadade/dödade är ju en del i det hela. När barnen fyller 1 år (o man ofta byter till framåt i många länder) syns skillnaderna i statistiken.
  • Cecci78
    Kaxmaja skrev 2011-12-18 19:20:10 följande:
    Varför är den svår att sitta skräddarsits i? Mina barn gör det varje dag
    Tänker det är lättare i en planare stol men dina är inte så stora heller så det är säkert lättare då, kan inte se min 128-cm 7-åring skräddare i en Hi Way...
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-12-18 20:35:35 följande:
    Tänker det är lättare i en planare stol men dina är inte så stora heller så det är säkert lättare då, kan inte se min 128-cm 7-åring skräddare i en Hi Way...
    pga kanterna på sittdelen
  • Cecci78
    Ernst Hugo skrev 2011-12-18 20:36:56 följande:
    Sverige är duktiga men varför tror du att Sverige är ledande inom barnsäkerhet i bil?
    Vad tyder på att vi inte är det?

Det är ju välkänt att Sverige är bra på barnsäkerhet
  • Cecci78
    Ernst Hugo skrev 2011-12-18 21:35:39 följande:
    Att det finns andra länder som har kompetens på området säkerhet för barn i bil förutom Sverige.

Titta på ADAC eller TÜV 
    Kompetens ja, men bättre? Vad säger du om krocktester (och riktiga olyckor) som visar att framåtvända barn i högre grad bryter nacken o skadas svårt än bakåtvända? Varför skulle USA nyligen ha ändrat rekommendationerna till att barn ska sitta bakåt längre i åldrarna än tidigare rekommendationer om bakåtvänt inte är säkrare?
  • Cecci78

Nu anser jag att den är urvuxen, tror han har öronen rätt långt ner eller vad säger ni andra?

• Cecci78
    stor grön drake skrev 2011-12-26 22:00:30 följande:
    Ja, jag skulle tom säga att nästan ½ huvudet är över, så deffinitivt slut på bakåtåkandet för denna kille, men underbart att han åkt såpass länge!
    Ja han sitter i en Cybex bältesstol nu. Han måste verkligen ha haft någon tillväxtperiod, tror vi inte åkte bil på ett par veckor i november och sen bara var han för lång... så nu har han suttit framåt en månad och lillasyster vet att det får hon oxå när hon blir 7 år ;))
  • Cecci78
    Coyote skrev 2012-01-06 20:58:16 följande:
    Nu har vi installerat Two-way i svärmors bil, lätt som en plätt ju! Men jag stör mig något enormt på de där jäkla bältesmuddarnas extrabälte! Allting blir ju knöligt och det är i vägen och man måste ju dra i bältet under muddarna för att förlänga bältet. Värdelöst! Får man ta bort muddarna helt? Kan man köpa lösa Hi-way-muddar och sätta dit i stället?

Och en annan sak, på stolen går höftdelen på bältena utanpå spännena, och axeldelarna innanför, om ni förstår hur jag menar? Spelar det någon roll? I bruksanvisningen visas båda varianterna, men jag tycker det är lättare att dra åt om axeldelarna är ytterst, eftersom man drar fast höftdelarna först? Vad säger ni? Jag lyckades inte vända på dem heller, fick inte ur bältet ur spännena när jag försökte, men å andra sidan hade jag två hundar och en ettåring till "hjälp" så det kanske visst går?
    ja man kan ta bort muddarna, det andra förstår jag inte riktigt hur du menar;)
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!