• Cecci78

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Glittrax skrev 2012-01-06 22:28:31 följande:
    Har lite funderingar över vilken bältestol vi ska välja om vi inte får plats med två bilstolar i vår saab 900.

Snart dax att sätta i Be Safe bilstolen till vår dotter på 8 mån, hon ryms väldigt dåligt i babyskyddet nu. Nackdelen är ju att Be -safen tar sån plats, kan bara ha den i baksätet då den skymmer föraren att se i backspegeln. Storasyster på 4 år sitter nu fram i en britax Two way, men om nu vi inte får plats med båda dessa bilstolar, Vilken Bältesstol ska vi välja? Nån från Britax kanske?
    ha båda bak?

jag skulle inte ens tänka tanken att köpa en bältesstol till en liten 4-åring som lätt får plats bakåt i two-way, varför sätta henne sämre än bebisen? Köp en ny till bebisen som inte tar så mycket plats?
  • Cecci78
    Coyote skrev 2012-01-06 22:10:19 följande:
    Smart! De ska ju sitta uppe på axlarna, men då måste man in bakom och trassla varje gång man sätter sonen i stolen, och det känns ju bara bökigt. Ska kolla om jag kan göra likadant.
    Cecci78 skrev 2012-01-06 21:36:22 följande:
    ja man kan ta bort muddarna, det andra förstår jag inte riktigt hur du menar;)
    Tack! www.jollyroom.se/britax-hi-way-harry.html På den här bilden på en hi-way så går axeldelen av bältet på utsidan av bältesspännet, på two-way sitter det tvärtom. www.jollyroom.se/produkter/bilbarnstolar/bilb...
    tack för bilderna! kan tyvärr inte svara på det
  • Cecci78
    molnen skrev 2012-01-08 21:42:59 följande:
    Har köpt en Britax Kid Plus SICT bälteskudde till dottern i våra bilar en volvs s40 och en volvo v70 står den dåligt på sätet. Blir ju svårt för henne att kliva in själv när stolen nästan "trillar ut "/"tippar"så fort man rör den ,ska bältesstolar stå så dåligt ?
    Har ni provat den i andra bilar? Nu gissar jag, men just den stolen är ju väldigt bred i ryggstödsdelen i och med de där plast-luft-kuddarna, kan det vara det som gör den instabil?
  • Cecci78
    Lilla Ego skrev 2012-01-09 19:42:09 följande:
    Hej! Har en tjej på 99cm/14kg/snart 4 år som börjar växa ur sin zento nu, inte pga benen utan för att bältesfästet börjar krypa nedanför axlarna. Pratade med en försäljare av bilstolar om hur vi skulle resonera och väga risker, för lätt/sitta framåt kontra för lång rygg/sitta bakåt och svaret jag fick var att det var större risker vid krock med bältesfästen nedanför axlarna eftersom belastningen då blir fel så hans rekommendation var att vända henne nu när hon blir fyra inom kort. Hur resonerar ni? Detta kanske har varit uppe förr men kan inte söka i FL-appen...

Jag anser ju att man ska ha dem bakåt så länge som möjligt och hade nog tänkt mig att hon kunde suttit så ett bra tag till (om man bara ser till vikt/ålder).
    byt stol, köp en Britax Two Way, min satt i den till han var 128 cm
  • Cecci78
    Lantani skrev 2012-01-13 19:05:31 följande:
    Är det någon här som har koll på hur stor plats det är inuti en Volvo s40? 
    Vi ska nämligen låna min brors sådan nu när vår touran ska in på lackning och jag vill gärna kunna åka med båda barnen (hi-way och two way). Tror ni det går?

Vet inte hur det är med att stänga ur airbag fram ( den är från typ 00 eller så tror jag) och om båda ska sitta bak misstänker jag att stolarna får vara upprätta, samt att sambon på 193 inte kommer kunna köra bilen. 
    tror inte det går att stänga av där fram
  • Cecci78
    PruttPottan skrev 2012-01-24 09:01:18 följande:
    Då är det en stol vi ska kika på helt klart!

Men om barnet är under 4 när den vuxit ur då eller väger för mycket? Vad gör man då?

Han väger 20 kg nu så den för max 18 är ingen idé :/

Tack för svar =)
     väger barnet över 25 kg så måste man vända tyvärr, dock är det inte många 4-åringar som gör det så i teorin är det få 4-åringar som måste vändas framåt. Självklart är det bästa att låta dem sitta bakåt till 25 kg eller när 1/3 av huvudet är över kanten på stolen, då vänder man framåt. Bältesstol är nästa steg efter den bakåtvända. Jag hade köpt en Britax Two Way (har inte kollat på Axkid men de verkar ju bra de med), vår pojk satt i en Two Way till han var 128 cm/24 kg.
  • Cecci78
    stor grön drake skrev 2012-01-26 20:30:27 följande:
    Nja, vårat AG logico me bas satt stenhårt, ingen rörelsemån alls, då är MT mycket ostadig i jämförelse, för T-stödet är så mycket mindre
    hur kan det ha gjort det? basen sitter ju inte fast med underförankringsband, meningen är väl att stolen ska snurra med barnet upp mot sätet om man krockar?
  • Cecci78
    stor grön drake skrev 2012-01-26 22:21:28 följande:
    spände ner den så hårt det gick med bältet, låset låser det stenhårt, inte som MTs fjalliga spännen som bältet glider igenom, och sen ner med stödbenet och sen justera lutningen, allt enligt manual, ingenstanns stod nämnt ett ord om att skyddet ska kunna röra sig
    men stödbenet måste ju då gå att lyfta från golvet lite?
  • Cecci78
    IVFmamma skrev 2012-01-27 19:49:26 följande:
    Skulle ni skjutsa ett barn som ni anser borde sitta bakåtvänd men som föräldrarna går med på att h'n åker framåtvänd?
    Tex. en 3åring som väger 16kg som sitter på en kudde från 15kg i eran bil med föräldrarnas godkännande?
    Nej
  • Cecci78
    drömmaromsmått skrev 2012-01-29 17:28:37 följande:
    Jag har en fråga till er som har britax Two way, jag har försökt montera våran nya two way i framsätet på min volvo 740GL men hur jag än gör så får jag den inte att sitta hårt mot instrumentbrädan, den andra stolen vi har, en Maxi cosi mobi, sitter stenhårt mot instrumentbrädan när den är monterad i volvon.
    Ska den sitta så löst eller fungerar det helt enkelt inte att ha stolen fram i bilen?
    Mobin går ju inte att lyfta bakåt, dvs om man tar ett tag i ryggstödet på stolen och drar från instrumentbrädan men det kan jag göra med britaxen, går att lyfta från instrumentbrädan ett par centimetrar. 
    Jag måste dra spännena under sätet och sätet är rätt mjukt så det blir inget drag framifrån.

I baksätet upplever jag att stolen sitter stabilare men går att rucka i sidleds.
    du behöver two way-kilen, ska se om jag har någon bild på det, hade en sådan innan när vi hade en 240 o stolen fram
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!