• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

cicci85 skrev 2011-11-12 19:58:46 följande:
    De pratade med varandra men jag va ju tvungen att berätta hur det skulle vara De trodde oxå att man bara hade 9-25 kg-stolen tills 15 kg...Ändå så har de en stor infotavla där det står att de bör sitta i bakåtvänd stol helst tills de är 5 år.
    Varför skulle den då vara till 25 om man bara har den till 15? Trodde de 15 för att bältestolar "börjar" där?
    Vad bra att du kunde informera
  • Joico
    4blevde skrev 2011-11-12 20:27:41 följande:
    Men det står 9-25 kilo
    Mm rekommenderat vikt är 9kg och ... hmm, 4månader eller 5 kanske? Minns inte. Men den är godkänd från 0kg. Vet inte varför det står 9kg på stolen egentligen, det är väl kanske för att det inte är optimalt att sätta ett spädbarn i den. Och det håller jag med om. 
  • Joico
    anette 81 skrev 2011-11-12 20:39:39 följande:
    är det någon fara att använda den längre?
    Du menar att överskrida viktgränsen? Ptja... man ska ju inte göra det föör mycket, men visst finns väl en viss marginal. Hellre för mkt vikt i framsätet än baksätet.  Men generellt så ska man ju inte överskrida, nej.
  • Joico
    cicci85 skrev 2011-11-12 20:48:14 följande:
    Står det 9 kg på stolen? Kommer inte ihåg att det gjorde det på min...
    Det kanske inte står på stolen, blev osäker nu. Men på hemsidan stod (står) det 

Från 6 månader (9 till 25 kg)

• Joico
    linas fina skrev 2011-11-14 11:47:59 följande:
    Jag har varit inne på att låta min snart femåring byta till en two way då hon börjar bli för lång för sin förra stol. 
    Personal i butiken tycks ställa sig lite frågande till varför man inte bara köper en bältesstol. 
    Sen rekommenderade de inte two wayen heller för att de är så dåliga sidoskydd och att det nästan är det viktigaste. De sa att det var bättre att köpa en bältesstol med rejäla sidoskydd.
    Åhh jag blir så konfunderad hur jag ska göra. Vill inte vända henne, och hon fick bra plats i Two way-stolen men nu vet jag varken ut eller in. 
    Two-way har ett fullgott sidokrockskydd! Inte sjutton skulle dom godkänna och sälja stolen, om det inte var OK och krocktestat. Självklart ska du köpa en Two-way om hon får bra plats i den
  • Joico
    marmelad skrev 2011-11-16 12:28:15 följande:
    Jag blev lite förvånad idag. Barnen på sonens förskola hade blivit ombedda att ta med sina bilstolar, eftersom de skulle iväg på utflykt med buss. I en grupp på 10 barn, i åldern 3-5 år, var min son den ENDA som hade en bakåtvänd bilstol :-O  Resten hade bältesstolar eller kuddar.
    Jag trodde inte att vi var så ovanliga som låter vår 3-åring åka bakåt :-/ 
    Guud så tråkigt!! Jag hade beställt hem den här broschyren och hängt i kapprummet, faktiskt. http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____612.aspx
  • Joico
    Lantani skrev 2011-11-16 14:06:06 följande:
    Kanske borde beställt hem 5 st, en till varje avdelning på dagis, en till bvc och en att behålla själv.. 50 kr är ju inte mycket,, hmm visste inte ens att de fanns sådan att beställa ;)
    Ja gör det!
    Men 50kr...? De är ju gratis? Eller kostar de om man vill ha fler än 1?
  • Joico

Jag mailade tjejen med den blommiga two-wayen (?). Hon skrev att stolen var 5år gammal men hade ett blommigt tyg. Jag förklarade att stolen SER äldre ut p.g.a tyget men att tyget inte är godkänt eftersom det inte är original. Hon skulle genast ta bort annonsen och mailade mig t.o.m Blocket-bekräftelsen på borttagningen

Hon frågade också vem jag var, vilket är fullt förståeligt. Så jag förklarade att jag är en vanlig privatperson som mailar annonsörer som säljer bilbarnstolar som inte ser OK ut och förklarar läget. Eftersom Blocket.se inte tar sitt ansvar. Hon berömde mig och sa åt mig att fortsätta med det Cool 

• Joico
    Nomen skrev 2011-11-20 19:32:11 följande:
    Vill ni kika in i bildtråden på inlägg 145 och tycka till? Inte har hon väl för trångt för benen? Min man sade att hon klagade, men inte när jag körde Skrattande.

Jag känner mig äntligen tillfreds med bilbarnsstolsmonteringen och tänker inte ändra förrän grabben växer ur TW:n Glad.
    Nehedå, det ser ju alldeles utmärkt ut Hon kan ju ha benen rakt upp på ryggstödet eller i kors eller... ja lite hursomhelst.
  • Joico
    Ledilnaan skrev 2011-11-29 20:28:48 följande:
    Här är inne är det många som vet vilken klädsel som var vilket år, men nästan varje gång jag frågar något så får jag inte svar eller får vänta jätte länge på svar. Så jag lämnar tråden!
    Men.... vilken nivå är det där på då?
    Just Blocket-annonser tycker jag inte har så hög prioritet i den här tråden... den är inte till för att "outa" annonser och fråga om ålder. Maila säljaren och skriv att bilbarnstolar får vara max 10år gamla, sen får de väl själva ta reda på hur gammal stolen är.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!