• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Ang. diskussionen om det är farligt när bältet i en bakåtvänd bilbarnstol kommer ut under axlarna.

Robert Bell är bestämd i sin sak när han säger att det INTE är farligt och att det INTE kan orsaka några ryggskador. Jag lovade honom att undersöka närmare varifrån den infon kom men jag fick ju inget svar om det här och därför glömde jag maila honom. Nu fick jag precis ett mail från honom där han undrade om jag fått nån mer info, men det har jag ju inte. Kul att han är så engagerad!

• Joico
    Finesse skrev 2011-09-11 21:53:29 följande:
    Hon har väl inte skrivit nåt mer här sen dess...
    Nix.... Tyst
  • Joico
    Linastrumpan skrev 2011-09-11 22:54:34 följande:
    Så tråkigt om någon vill använda hans namn så det faller i dålig dager. Han är ju så otroligt kompetent och engagerad i barnsäkerhet i bil. Synd om det ser ut som att han kommer med dåliga råd! Bra att du mejlade honom tycker jag!
    Mja, alltså... jag vet ju inte var informationen kommer ifrån, säkert. Som jag förstod det så menade hon att det var Robert Bell som sagt det. Hon hade t.o.m bifogat en bild på hur hennes dotter satt och hur bältet var. 

Jag mailade Robert innan hon skrivit det i tråden dock... det var ju en annan som frågade om det var OK att bältet kom under axlarna. Men då hann den här tjejen svara att det var livsfarligt och absolut inte OK, innan jag fått svar från Robert. Gud så snurrigt det blev, haha. 
    Det jag menar är att jag mailade inte honom för att jag inte trodde på henne, för hon hade inte hunnit skriva det då  
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-09-11 22:58:45 följande:
    Har du kollat om det kan vara så att hon menade en framåtvänd stol? Alltså, kollat med Robert?
    Jag är rätt säker på att det var bakåtvänt hon menade. Vi diskuterade ingenting om framåtvända stolar och jag tror inte heller hon är typen som använder framåtvända bilbarnstolar med internbälte. Så nej, det handlade om bakåtvända stolar.
  • Joico
    myran82 skrev 2011-09-12 10:57:08 följande:

Vet ni om det är så att akta graco´s stolar inte är "hållbara" mer än i 6-7 år? Tydligen någon på babyproffsen som säger det har jag hört.

Aldrig hört. Britax påstår ju att deras stolar håller "för alltid", enda anledningen att de rekommenderar att byta är för att man ska "hänga med i utvecklingen".

• Joico
    Lindreas skrev 2011-09-12 17:24:29 följande:
    Jamen när hon mailade Robert? Men nej, jag hoppas "vi" får ordning på det här.
    Robert har inget minne av att han gett ett svar om ryggskador till nån....
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-09-12 18:34:37 följande:
    Oj...
    Eller rättare sagt, såhär:
    Jag mailade honom och frågade om skaderisken när bältet kommer ut nedanför axlarna. Han svarade att de ofta får frågan och att det, kort och gott, inte är något att oroa sig för. Det är inga problem alls.
    I samma veva så skrev ju hon här i tråden att hon fått till svar att det var livsfarligt, så då blev jag ju lite fundersam och mailade tillbaka till Bell. Jag frågade varför vi fått så olika svar, om det kanske beror på HUR långt nerifrån de kommer... och skrev såklart vad hon fått höra. Han svarade då (och jag citerar, antar att det är OK) "Jag undrar om detta är något som jag har skrivit".
    Jag förklarade då att det kom från ett forum och att den här tjejen mailat honom inkl. en bild och fått det svaret. 
    Han svarade "Jag känner faktiskt inte igen situationen. Själva tanken att man kan skada ryggraden på ett bakåtvänt barn i bilbarnstol vid kraftig inbromsning är inget som jag skulle torgföra. Sådana skador i bakåtvända stolar sker inte, såvitt jag vet". Han skrev också att det i framåtvända stolar är helt andra förhållanden, förstås. Då är bältet jätteviktigt och får inte komma ut under axlarna. Men vi pratar ju om bakåtvända. Vidare skrev han också "Men till dig har jag ett bestämt svar om skaderiskerna för större barn i bilbarnstol för bakåtvänt bruk [...] Det finns inga om eller men eller reservationer för hur barnet sitter i relation till bälteshöjden.  Du kan, som sagt, vara lugn."

Efter det tackade jag för svaren och han bad också att jag skulle söka efter lite mer info om detta... det har jag ju, som sagt, inte kunnat göra tyvärr. Såhär skrev han "Hej Anna Fick du närmare reda på var din diskussionskamrat har fått höra att bälten kan leda till ryggskador? Det vore bra att ta tag i källan och rätta till detta."

Nu vet vi i tråden iallafall att bälten som kommer ut under axlarna är INTE farligt! Om man har bältet i de högsta hålen och stolen inte är urvuxen på längden så är det bara att fortsätta!

Jag passade också på att fråga om det här med vilken höjd man ska välja om man står mittemellan och måste välja mellan lite högt eller lite lågt. Då svarade han "Jag brukar svara att man tar det som är närmaste, helt enkelt. När vi talar om bakåtvända stolar spelar som sagt bälten rel lite roll i själva krockförloppet. Det viktiga är att barnet finns i stolen när krocken sker. Så man får försöka göra bältessystemet så effektiv som möjligt i det syftet."

Så nu vet vi det ocksåCool Välj den axelhöjd som är närmast, vilken det blir spelar ingen jättestor roll.
  • Joico
    EnStoltMamma skrev 2011-09-16 10:52:45 följande:
    Igår såg jag en liten pojke på sisådär 2 år vid sonens dagis, framåtvänd i en gammal Volvostol. Är dom godkända för det verkligen?! Sen en annan bil som åkte förbi med en liten tjej i ett babyskydd typ, men det satt på sidan. Så att barnet såg ut genom fönstret, finns det stolar som är så? Känner att jag kollar mer på hur folk har sina barn i bilen nu när man vet hur viktigt det är. Måste tyvärr säga att hade jag inte hittat denna tråd hade nog sonen suttit framåt nu, eftersom alla jag känner vänt sina barn då och hade nog lyssnat och trott det va säkert! Tack och lov för denna tråd ;)
    En såndär "kupa"? Nej, dom är inte godkända för framåtvänt bruk... har också sett den varianten dock. Är dom lätta att montera framåt kanske?

Nja, det finns stolar som går att vrida, för att underlätta isättningen av barnet... men inte för att åka så.

Tack och lov!
  • Joico
    hic sunt leones skrev 2011-09-22 15:42:12 följande:
    Nu har jag äntligen kommit fram till denna aktiva variant av tråden, pust.

Jag har en fråga om detta med framåtvänt och det inbyggda (fempunkts?) bältet. Har sett fler en en gång de som vänt sina barn i 2,5-3 årsåldern och de använder då stolens bälte. Har för mig att jag läste en gång att man inte skulle göra det då barnets kropp sitter så stumt med det bältet att nacken får ta ännu mer stryk vid en krock. Att det var bättre att använda bilens trepunktsbälte om man prompt vänder sitt barn för tidigt.

I boken till våran Britax multi tech står att upp till 18 kg kan man använda stolens bälte, men även att från 15 kg går det bra med bilens bälte. Tycker att det är dåligt att de även skriver där att man kan ha framåtvänt från 9 kg. Klart folk gör det då, de följer bara instruktionsboken.

Men frågan är alltså, vilket bälte är bättre om man vänder barnet tidigare?
    Öhm... om man väljer att vända barnet tidigt så beror det lite på HUR tidigt. Ett barn på 2,5år skulle förmodligen inte skyddas optimalt av bilens bälte. Bilens bälte är gjort för vuxna människor och ett så litet barn riskerar att glida ur bältet. Diagonaldelen på bältet halkar av axeln och i värsta fall utsätts barnet för nåt som kallas underglidning, dvs. barnet glider ur midjedelen av bältet också. Om man nu, av någon anledning, väljer att vända ett litet barn framåtvänt så skulle jag nog säga att det är bättre att använda internbältet på stolen (fempunktsselen). Förutsatt att man har en stol som är godkänd för det!

Det finns två nackdelar med att använda stolens internbälte. Den första är att det tar längre tid för barnets kropp att fångas upp av krockkraften. När en kombistol används framåtvänt med internbältet så sitter stolen fast med bilens bälte och barnet i bilstolens bälte. Vid en kollision så börjar kraften skickas ut i bilens bälte, sen genom bilstolens stomme och sen i internbältet. Det blir alltså tre "fjädrar" innan barnet tar stopp. Om barnet däremot sitter direkt i bilens bälte så blir det bara en "fjäder" och kroppen bromsas upp mycket snabbare. Ju snabbare, ju bättre, annars följer ju kroppen med kollisionen/kraften mer och mer innan det tar stopp och det slutliga stoppet blir än kraftigare.

Den andra nackdelen är att barnet sitter stumt fast med axlarna. Huvudet kastas våldsamt framåt medans hela överkroppen sitter kvar.  Inte särskilt bra för ryggrad och nacke, förstås. 

Givetvis finns nackdelar med att använda en kombistol framåtvänt med bilens bälte också. Kombistolar är tyngre än rena bältesstolar. Vid en frontalkrock så kastas hela "paketet" framåt och ju tyngre stolen är, ju mer tyngd trycker på barnet bakifrån. Barnet blir då klämt mellan bilstolen och bilens bälte vilket kan orsaka inre skador.  Bältesdragningen är ofta dålig eller nästan obefintlig, bältet ligger inte an mot kroppen som det bör utan ligger istället jäms med kanterna på bilstolen. De flesta modeller har inga höjbart ryggstöd vilket betyder att stolen är urvuxen åt båda håll. Det finns ingen anledning att vända ett barn om stolen inte är urvuxen och är den urvuxen bakåtvänd så är den det även framåtvänd. Maxvikten är lägre, 25kg, jämfört med bältesstolar som är på 36kg. 

Kort och gott. Små barn SKA åka bakåtvänt! Är det mkt små barn som vänds framåt så kommer bilens bälte troligen inte att klara av att skydda barnet optimalt, eftersom det inte är gjort för så små barn. Då är det nästan bättre att använda stolens internbälte. 
    Det finns föräldrar som försöker göra det ännu säkrare genom att först spänna fast barnet i bilstolens internsele och sen bilens bälte över både barn och bilstol. Det är absolut inte OK! 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!