Lindreas skrev 2011-09-12 18:34:37 följande:
Oj...
Eller rättare sagt, såhär:
Jag mailade honom och frågade om skaderisken när bältet kommer ut nedanför axlarna. Han svarade att de ofta får frågan och att det, kort och gott, inte är något att oroa sig för. Det är inga problem alls.
I samma veva så skrev ju hon här i tråden att hon fått till svar att det var livsfarligt, så då blev jag ju lite fundersam och mailade tillbaka till Bell. Jag frågade varför vi fått så olika svar, om det kanske beror på HUR långt nerifrån de kommer... och skrev såklart vad hon fått höra. Han svarade då (och jag citerar, antar att det är OK) "Jag undrar om detta är något som jag har skrivit".
Jag förklarade då att det kom från ett forum och att den här tjejen mailat honom inkl. en bild och fått det svaret.
Han svarade "Jag känner faktiskt inte igen situationen. Själva tanken att man kan skada ryggraden på ett bakåtvänt barn i bilbarnstol vid kraftig inbromsning är inget som jag skulle torgföra. Sådana skador i bakåtvända stolar sker inte, såvitt jag vet". Han skrev också att det i
framåtvända stolar är helt andra förhållanden, förstås. Då är bältet jätteviktigt och får inte komma ut under axlarna. Men vi pratar ju om bakåtvända. Vidare skrev han också "Men till dig har jag ett bestämt svar om skaderiskerna för större barn i bilbarnstol för bakåtvänt bruk [...] Det finns inga om eller men eller reservationer för hur barnet sitter i relation till bälteshöjden. Du kan, som sagt, vara lugn."
Efter det tackade jag för svaren och han bad också att jag skulle söka efter lite mer info om detta... det har jag ju, som sagt, inte kunnat göra tyvärr. Såhär skrev han "Hej Anna Fick du närmare reda på var din diskussionskamrat har fått höra att bälten kan leda till ryggskador? Det vore bra att ta tag i källan och rätta till detta."
Nu vet vi i tråden iallafall att bälten som kommer ut under axlarna är INTE farligt! Om man har bältet i de högsta hålen och stolen inte är urvuxen på längden så är det bara att fortsätta!
Jag passade också på att fråga om det här med vilken höjd man ska välja om man står mittemellan och måste välja mellan lite högt eller lite lågt. Då svarade han "Jag brukar svara att man tar det som är närmaste, helt enkelt. När vi talar om bakåtvända stolar spelar som sagt bälten rel lite roll i själva krockförloppet. Det viktiga är att barnet finns i stolen när krocken sker. Så man får försöka göra bältessystemet så effektiv som möjligt i det syftet."
Så nu vet vi det
också!
Välj den axelhöjd som är närmast, vilken det blir spelar ingen jättestor roll.