drömmaromsmått skrev 2012-05-13 12:18:52 följande:
Har funderat på en sak, vi pratade ju för ett tag sedan om att vända tw framåt och att det vid en kollision skulle leda till ett väldigt tryck på barnet pga stolens tyngd.. igår satt jag med vår bruksanvisningarna och såg att den var godkänd framåtvänd för både stolens egna bälte och som bältesstol, då började jag fundera på om det är så att vikten blir större när stolen används som bältesstol dvs att barnet sitter bältad med bilens bälte än när själva stolen är fäst i bilens bälte och barnet fäst i stolen.. hänger ni med?
Bara en fundering.. vår dotter kommer nog tvingas åka bakåtvänt tills hon blir pensionär om mamma får bestämma.. hjärnan började bara jobba lite där.. började med att jag kom och tänka på att någon för ett bra tag sedan efterfrågade stol till bil där sätena var bakåtvända redan eftersom det då blir fel håll att sätta vanlig stol så borde ju en tw vara prefekt för den sortens bil.. sen snurrade tankarna vidare just angående det där med framåtvändningen så blev jag nyfiken på hur det ligger till.
Haha nä nu hängde jag inte med
Det finns nackdelar med båda sätten att vända en kombistol framåt.
Att vända stolen och använda den som bilbarnstol (alltså att själva bilstolen sitter fast med bilens bälte och barnet sitter fast med internselen) gör att kraften vid en kollision går igenom fler steg innan barnet stoppas av selen. När man krockar så slungas man ju framåt. Med en framåtvänd bilbarnstol så ska kraften först gå genom bilens bälte, sen genom bilbarnstolen och sist genom internselen och DÅ stoppas barnet. Inte så bra. Man ska stoppas så fort som möjligt.
Och om stolen används som bältesstol så är stolen ganska tung och trycker på bakifrån, vilket gör att barnet "mosas" mellan bilbältet och bilstolen. Hängde DU med nu?