Norrskog skrev 2012-07-18 21:01:00 följande:
Halloj experterna!
Vår dotter är 3,5 år, 100 cm lång och väger 17 kg. Hon behöver därför en bakåtvänd stol som funkar upp till 25 kg.
Vi har hittat tre stolar som verkar passa bra i bilarna: Britax Hi Way, Britax Multi Tech och Akta Gracos Belogic.
Vad har ni för erfarenheter av dessa stolarna?
Jag fick för mig att hon satt lika bekvämt i multi techen som i belogic, men att hi way var lite mindre ombonad.
Vet ni om man kan ta bort det inre huvudstödet på belogic utan att äventyra säkerheten? Idag var det kanske 5 cm kvar till huvudstödet från hennes axlar, så om hon växer mer än dessa 5 cm (innan viktgränsen uppnås) måste stödet bort för att hon ska få plats.
Det står att multi tech kan användas framåtvänd, är det lämpligt eller ska man då byta till en ren bältesstol istället?
Tacksam för svar!!
Om dottern är 3,5år, 100cm lång och väger 17kg så hade jag inte övervägt Hi-way eller Belogic öht. Hi-wayen är en "normal" stol vilket inte blir nåt "extra" om man köper den till ett så pass gammalt barn, så att säga.
Belogic vet jag inte så mycket om. Men jag tycker att stolen känns väldigt stor och klumpig. Svår att placera i bilar, tar stor plats, svårt att få i barnet i stolen, dåligt med benutrymme osv. Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet och jag vet inte om någon i tråden har en Belogic heller? En bekant har den till sin 2,5åring och det börjar smyga sig på med benutrymme. Böjda ben är dock inte alls farligt, bör tilläggas
Jag hade provat Multi-tech och sett om den funkade bra i bilen och framför allt med barnet. Men högst troligt hade jag satsat på en Two-way. Du blandar inte ihop Hi-way och Two-way? Eftersom du skriver att Hi-way var mindre ombonad, du menar inte Two-way då?
Multi-techen är godkänd för att avändas framåtvän men nja, den är inte optimal för det. Köp en ren bältesstol.