• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Ledilnaan skrev 2011-09-02 23:17:10 följande:
    Hon fyller 5 år i oktober, men hon är lika liten som min 3-åring. Men det är deras val och jag vill inte lägga mig i för mycket, kan bara hjälpa genom att se till att hon får en bra stol.

Funderar på en Britax Adventure, den ligger bra i pris.
    Tråkigt förstås, men skönt att hon är fem iallafall jag hade känt mig rätt OK med det även om det självklart är bättre att hon fortsätter åka bakåt. 

Ja, varför inte en Adventure... är nack/ryggstödet fast på den eller kan man dra upp det? 
  • Joico
    linas fina skrev 2011-09-03 22:54:14 följande:
    En fråga. Mitt barn åker bakåtvänt och har 10 kilo till godo på stolen. Hon är 4 år och 8 månader. 
    Dock är hon ganska lång så bältet sitter nu konstigt. Det liksom böjer sig från baksidan över hennes axlar. Spänner man trycker man liksom ner henne istället för fast henne. Förstår ni hur jag menar?
    Detta kan väl inte vara så bra? Borde jag byta stol och vända henne framåt? Jag vet ju att hon närmar sig 5 år. Men hon sitter bra förövrigt och har plats för benen. Hon är smal så hon sitter fortfarande okej i stolen förutom längden där vid ryggen.. 
    Jag antar att ni har bältet i översta hålen?
    Jag vet inte hur mkt det påverkar rent säkerhetsmässigt, men självklart måste det vara bekvämt också.

Om ni har Duoflex XTP så är den godkänd till 18kg i baksätet, men 25kg i framsätet. Äldre varianter är nog 25kg både fram och bak, har jag för mig. Men du skriver ju att stolen är godkänd till 25kg och att hon har 10kg tillgodo så jag skulle gissa på att hon väger 15, eller? 
  • Joico
    linas fina skrev 2011-09-04 11:27:24 följande:
    Hehe jadå bältet sitter i de översta hålen. 
    Ja precis, hon väger 15 kilo och sitter i baksätet.
    Tänker att det kanske är ett alternativ att köpa Britax two way så hon kan sitta bekvämt bakåt ännu längre. Känns inte hundra med hur bältet sitter nu.  
    Inte alls en dum idé Ryggen är högre på Two way och högsta bälteshålen sitter högre upp. 
    Åk iväg och prova hur hon sitter i en sån vettja!
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-09-04 16:22:16 följande:
    Inte sjutton gäller fem-sju-årsgeänsen för babyskydd från bruksdatumet, utan tillverkningsdatum?
    Från tillverkningsdatumet, har jag tagit för givet iallafall. Annars tycker jag att det vore väldigt konstigt. Skulle ju betyda att ett bilbarnskydd tillverkat förra året skulle kunna börja användas om 10år och därefter hålla ytterligare 10år Obestämd
  • Joico
    MammaHela skrev 2011-09-04 00:05:50 följande:
    Det är jättefarligt utifrån säkerhetssynpunkt, för ryggen viks bakåt om man krockar och bältet sitter så.
    Väger hon inte mer än 15 kg så åk i morgon och köp en ny stol.
    Nej, det stämmer inte. Det är helt OK att bältet är lägre än axlarna. Men som jag skrev så måste det ju vara en komfortfråga också. Tycker barnet att det är obekvämt kanske man ska byta stol. Men ur säkerhetssynpunkt säger Robert Bell:Det är inte farligt med bälten som kommer ut under axelhöjden. Bälten i en
    bakåtvänd stol är där för att hålla barnet in i stolen i en volt eller
    våldsam sidokrock. I sådana fall är dock inte bältet det primära skyddet,
    det är snarare bilstolens skal som skyddar barnet. I krock framifrån åker
    barnet in i stolen, och där spelar bälten ännu mindre roll. 

Vårt råd är alltid att fortsätta med den bakåtvända stolen så länge det
    någonsin går, det ger ett överlägset skydd och bältesplaceringen saknar i
    praktik betydelse.  
  • Joico
    MammaHela skrev 2011-09-04 21:28:38 följande:
    Så det handlar nog om HUR långt ner under axlarna de kommer ut, det borde varenda människa som kan tänka räkna ut.

Så att komma och säga att det inte är farligt alls när bältet kommer ut under axlarna är skitsnack
    Förvånad
  • Joico

Ja men eller hur... därav min "Förvånad"-gubbe en bit längre upp. Vad hände med tonen/attityden MammaHela? Tagga ner lite...

• Joico

MammaHela: Jag har mailat mer med Robert Bell ang. det här med bälten som kommer ut under axlarna, och frågat just om det svar du fick. Och varför vi fick så olika svar. Jag antar att det är OK att jag citerar hans svar:
    "Jag känner faktiskt inte igen situationen. Själva tanken att man kan skada ryggraden på ett bakåtvänt barn i bilbarnstol vid kraftig inbromsning är inget som jag skulle torgföra. Sådana skador i bakåtvända stolar sker inte, såvitt jag vet." 

Jag försökte skicka ett meddelande till dig istlälet för att skriva här, men din sida var låst... Så - när fick du det där svaret från honom? Han ville veta ...

• Joico
    Lindreas skrev 2011-09-05 18:39:06 följande:
    Jag tänker mig att det kan gälla framåtvända stolar dock?
    Absolut! I en framåtvänd stol är det säkert inte alls bra, då ska ju bältet verkligen fånga upp kroppen på ett helt annat sätt än i en bakåtvänd.
    Men mig veterligen så diskuterar vi bakåtvänt nu 
  • Joico
    Lindreas skrev 2011-09-05 18:50:27 följande:
    Ja, det antar jag också att vi gör...
    Hehe skönt
    Och enligt Robert Bell, til mig igår, så ska det inte vara farligt att bältet kommer ut under axlarna... vore intressant om MammaHela kunde svara på när han skrivit det till henne.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!