• Natasha76

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

ami skrev 2011-11-15 20:28:47 följande:
    Skulle aldrig sätta mitt barn framåtvänt utan riktigt bilbälte! "balk"?! Liknar bilstolen jag själv satt i på tidigt 70-tal..
    Dom är testvinnare i de europeiska konsumenttesterna eftersom de reducerar kraften på nacken med 30-50%. Det räcker inte till, en bakåtvänd stol är vad som krävs.(Enligt en snabbkalkyl på ett par värden jag har reducerar en bakåtvänd bilbarnstol kraften i nacken med över 80% och sådana höga siffror behövs också. Nacken skadas så lätt. Men ute i centraleuropa har dom inte bakåtvända stolar (vet inte om) så balkstolar är det bästa dom har.

Tyvärr är finländare, som annars varit ganska bra på bakåtvända bilbarnstolar också, jätteförtjusta i att läsa tester och när balkstolarna vunnit gång efter gång finns dom numera till salu överallt här. En del affärer har typ tre vändbara modeller och tretton modeller av framåtvända, varav hälften minst är balkstolar. Det är ganska typiskt. I dom här testerna brukar det inte vara med bakåtvända. Tja, för inte så länge sen var Belogic med, men den fick 1,5 poäng av 5 då den hade ftalater i plasten. Och gissa vilken slutsats folk sen drar av det. Jo att den inte är krocksäker. Och att de här balkstolarna är mycket säkrare i krock.

Så, nog sitter barnet fast med balk också, fast det ser hujsigt ut. Men nacken skadas ändå, vad dom än försöker säga i sin marknadsföring. Var glada att ni sluppit undan dom!
  • Natasha76
    ami skrev 2011-11-15 20:28:47 följande:
    Skulle aldrig sätta mitt barn framåtvänt utan riktigt bilbälte! "balk"?! Liknar bilstolen jag själv satt i på tidigt 70-tal..
    Grejen med Cybex Sirona är att den kommer att göra att många fler åker bakåtvänt ute i europa, och kanske också i Finland. Precis som Besafes isofix-stolar gjort.
  • Natasha76
    Kaxmaja skrev 2011-11-24 19:32:43 följande:
    Finns det några siffror på hur mycket sämre man är i norge på att ha sina barn bakåtvända? Här är man nämligen super kass på det. Folk tittar konstigt på oss då vi säger att vi har våra barn bakåt och de är inte äns 4a än
    Har inga siffror men jag har på känn att man i Sverige är långt före Finland och Norge på den här fronten. I Norge rekommenderar man bakåtvänt till 4 år och i Finland till minst 3 år. Här i Finland verkar de flesta (åtminstone så länge broschyren barn i bil ännu fanns i pappersform i mammalådan, www.kela.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/010403100821MP, som alla blivande mödrar får gratis här) känna till att barnen ska åka bakåtvänt även efter babyskyddet, men man vet inte hur länge. Det är vanligt att barnen vänds kring två år. Dessutom marknadsförs framåtvända bilbarnstolar aktivt. Vilket inte är fallet i Sverige. Så man ska vara medveten för att få rätt bilbarnstol. De finns att få tag på i nästan alla affärer som säljer bilbarnstolar, men man måste fara kring till många ställen för att få se på många modeller. Det är vanligt att affärerna har bara tre modeller som går att ha bakåtvänt.

Jag känner bara en annan förälder här i Finland som har sin fyraåring bakåtvänt. Det är en bilbarnstolsentusiast.

I Danmark finns inte ens bakåtvända bilbarnstolar till salu. Titta till exempel på Britax danska sidor.
  • Natasha76
    Kaxmaja skrev 2011-11-24 20:35:53 följande:
    Ja här i Norge vänds de flesta runt 1.5år. NU det sista året har jag börjat höra liiiite mer prat om detta med bakåtvänd. Då vi skulle köpa bilstol för 3 år sedan så rekommenderade dem oss framåtvänd i 4 olika barnbutiker. Nu var ju jag lite mer påläst än så, så jag vägrade och började argumentera med dem.
    Här på min blogg, bloggen.fi/bilstolslotsen/2011/11/24/hur-val-foljs-rekommendationerna-i-finland/,  samlade jag nu precis litet siffror som jämför Finland med Sverige. Milsvid skillnad.
  • Natasha76
    kotten83 skrev 2011-11-24 21:53:02 följande:
    Jag bor i danmark och de säljs bakåtvända bilstolar,men de är dåliga på att informera om att det är ett bättre alternativ. De visar gärna de framåtvända. Tror Danmark är väldigt influerat av tyskland där jag helle inte tror bakåtvända stolar är vanligt
    Bra att ni också får tag på bakåtvända. Också i UK har dom börjat sälja bakåtvända bilbarnstolar nu. Men ännu är det inte prioritet bland tillverkarna, som man ser från Britax sidor.

Jämför dessa:

www.britax-roemer.dk/autostole/autostole (Danmark)
    www.britax.fi/turvaistuimet/turvaistuimet (Finland)
    www.britax.no/bilseter/bilseter (Norge)
    www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol (Sverige)
    www.britax.co.uk/car-seats/car-seats (UK)
  • Natasha76
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-11-24 22:49:56 följande:
    De flesta jag känner i Finland har vänt sina småttingar redan då de fyllt 1år och vet att jag kommit i onåd med en kusin just om detta...burr...
    Jag talade precis med en granne. Han hade sett min bilstolsblogg, och jag trodde han också läst (och lärt) av den. Han antydde något om att han behövde råd med bilstolar. Så jag kollade genast hur lång hans 4,5-åring var. Han var en stor pojke. Själv sa pappan att han var 128 cm lång, och det kan nog stämma. Åtminstone var han säkert 120 cm. Min flicka såg så liten ut i jämförelse där hon stod bredvid (hon är lite på 105 cm lång). Så jag sa att det väl nog så småningom kan bli aktuellt att vända pojken framåt. Då svarade han att han redan sitter framåtvänt. Jag sa (så där allmänt snack) att barnen ska sitta bakåtvänt till minst 4-5 år och att föräldrar inte förstår hur farligt det är att svänga barnen för tidigt. Då svarade han (aningen skamset) att de också varit tvungna att vända lillebror. Att han är för stor. Jag måste ha sett konstig ut. Antagligen med munnen upp. Hans pojke och min minsta är lika gamla. 1 år och 8 månader. Vad säger man då? Jag svarade: oj då. Vi har fyraåringen bakåtvänt nu och tänker ha henne så i ett par år till. Pappan såg mycket förvånad ut. Jag kan tillägga att de har stora bilar. Jag lovade komma och visa litet stolar och hjälpa dom med lillebrors bilåkande, men sa ingen viss dag/tid så det förblev öppet.

Så är det här i Finland.
  • Natasha76
    Lantani skrev 2011-11-30 16:06:32 följande:
    Alltså nu vill jag ha lite info från er. En kompis till mig har en liiten dotter på 15 månader, hon har blivit opererad och hänger så att säga åt ena hållet både i vagn och i bilstol. I vagnen har de löst de nu med hjälp av en dyna, men i bilen sitter hon riktigt illa i sin duoflex.

Så vilken stol skulle ni rekomendera?
    Någon som är smal, alt bra sidostöd/dyna, så att hon inte direkt kan trilla åt sidan.
    Vilken skulle ni säga?
    Jag skulle definitvt rekommendera Duologic 2 (samma som Klippan Kiss). Den är både babyskydd och bakåtvänd (till 18 kg) i ett och har mjuka extradynor att sätta in för små barn. Bra lutningslägen och lätt att montera om man har ISOFIX men går också att montera med bältet. (Det senare har jag inte hunnit testa). Stolen är kanske för liten sen när hon är över tre år, men då kan de ju sälja den och köpa t.ex. en Max-way istället.
  • Natasha76

Det ser ut som om reklamvideon (Statoil, lussekatt) använder en Multi-tech, men nackstödet är inte tilräckligt högt upp. Stolen är inställd för ett mindre barn.

• Natasha76

Du menar alltså att sätta ett barn i en stol som är utanför barnets viktgrupp. Framåtvänt är lagligt, men det är inte lagligt att använda en stol fel. Jag vet inte vad det är för böter för det, jag bor själv i Finland.

Men, du kan ju börja med att berätta att nacken bryts vid en last på 100 kg och framåtvänt är lasten 200-300 kg. Bakåtvänt är lasten 25-50 kg i en frontalkrock.

Jag räknade själv på skoj ut att man kan åka högst 23 km/h om barnet sitter framåtvänt, men över 100 km/h om barnet sitter bakåtvänt. Vilken skillnad!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!