• Natasha76

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Ni som vet det mesta. Jag har fått frågan om när ett barn kan sitta framåtvänt i framsätet bakom krockkudde. Jag vet att rekommendationen är först från 140 cm, men vissa barn blir nästan lika långa som vuxna med bilkudde. Var hittar jag information om det här? Jag håller själv på med att sprida info om bilbarnstolar och den här frågan kommer helt säkert att dyka upp ofta. Jag vill läsa på alltså :)

Jag har annars monterat en kidzofix och en kidzone i vår bil nu. Någon annan som testat dem?

• Natasha76
    Lindreas skrev 2011-08-23 22:26:05 följande:
    140 centimeter stående på marken är det som gäller angående längden.
    Jo, jag känner till det, men skulle vilja kunna motivera det åt de föräldrar vars barn är långa i ryggen och kommer högt uppe när de använder kudde. Jag minns att jag läst någon rapport om att man forskat i detta i USA, men hittar inte den nu. Vet ni hur man kommit fram till 140 cm?
  • Natasha76
    norgesessan skrev 2011-08-24 10:39:02 följande:
    En tanke att ha i bakhuvudet ang. barn i säte med krockkudde är att krockkudden skadar mer än skyddar eftersom benstrukturen i ansiktet inte är starkt nog. Läste ett ställe vid 14 år.
    Det där lät ju intressant. Jag tycker mig ha läst någonstans att man i USA från verkligt krockdata fått fram en gräns på 14 år.

Annars är det också bra att påpeka åt föräldrar att gränsen på 135 cm för bältesstol är en absolut minimigräns. Den har satts eftersom en del barn är så runda att de väger mer än 36 kg redan vid 135 cm och för dem blir det svårt att uppfylla lagen. Men det är ju bara extremfallen. I Schweitz är visst gränsen 150 cm, eller hur?
  • Natasha76

Jag tycker att jag själv vägde 36 kg vid ca 10 år. Men kanske jag minns helt fel.

• Natasha76

Besafe har tre stoltyper, en som bara går framåtvänd och som heter Comfort, en som är vändbar och heter Combi och en som är bara bakåtvänd. Dessutom finns alla tre i isofixvarianter, eller så var det att de kan fästas med både bälte och isofix, jag minns inte hur det var med det.

Se här från finska Autoliitto:

www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/hts-besafe-izi-combi-x3-isofix/

och här från besafe:s UK-sida. Där finns alla tre typerna.

www.hts.no/uk/

• Natasha76
    danosani skrev 2011-09-04 16:01:11 följande:
    Någon som har erfarenhet av vilka bakåtvända stolar som passar bak i Mitsubishi Pajero (modell äldre, typ 00 eller nåt)?
    Hej på dig, min bror har en Pajero från år 2000 och vi åker ofta i den med våra bilstolar. Vi monterar Britax Hi-way, Britax Multi-tech och har också haft en Brio Zento i den. Hi-way funkar förstås jättebra, det gör den i alla bilar jag testat. Men min bror blev riktigt förtjust i Multi-techen när vi testade den förra månaden. Han sa att den satt så jättebra och att den satt som berget. Han monterade den bakom passagerarsätet.

Vår dotter är 105 cm lång så det torde nog funka åt er dotter också.

Zenton är förstås billigare, men jag tyckte den satt trångt. Såg inte så jättebekvämt ut. Men det gick ju nog att ha den stolen också.
  • Natasha76
    lilla snöflingan skrev 2011-09-04 15:44:47 följande:
    Finns det någon bilbarnstol som går att fästa både med isofixfästen och på "vanligt" sätt? Vi kommer mest att använda min mamma och pappas bilar och de har en som har isofixfästen och en utan. Vore ju smidigt att kunna använda isofixen där de finns, men det måste ju gå att fästa stolen i den andra bilen också...
    Vi har Kidzofixen. Den är en stol som det går mycket bra att fästa med bälten. Bältesfästningen är inte någon dålig fästmetod alls för den. Med bälten kan man också få den högre upp på sätet än med isofixen. Det gör att man får in den på trängre platser med bältet än med isofixen.
  • Natasha76
    norgesessan skrev 2011-09-05 19:53:04 följande:
    Besafe bältesstol.
    Varför rekommenderar du just den? Kan du berätta om den.
  • Natasha76
    Karolin86 skrev 2011-09-23 23:40:28 följande:
    Vi har med testat axkiden, en otroligt rymlig och bra stol. En sak blev jag dock besviken på, efter 18kilo kan man ju inte ändra till viloläge under färd. Och behöva ställa in viloläge när man installerar stolen så förärar man poängen lite ju, men trots allt är jag väldigt sugen på TVÅ?!? Sambon blev mindreglad när han såg priset.
    Man (åtminstone har jag aldrig behövt det under dessa fyra år) brukar inte behöva ändra lutningen under färd. Dessutom blir det antagligen så att ni sätter den i den lutning som det finns utrymme för. Jag har haft stolen i mellanlutning och då sitter jag riktigt bra framför. Om jag fäster stolen med bältet. Om jag fäster med isofix kommer den jättelångt ut på sätet och tar mycket rum. Kidzone är helt lika bra stol därför.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!