• Natasha76

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Tarda skrev 2011-09-27 10:06:09 följande:
    Är Axkid lättmonterad? Och stämmer det att man inte kan justera läget under färd? Vad är isåfall poängen med att ha den funktionen?

Är det någon som provat den till mindre barn? Min dotter är snart 8 månader (9 kg och 70 cm lång) men hon ser så liten ut när vi provsuttit.
    Jag har den åt min dotter som är 1,5 år och väger ca 10-11 kg. Fungerar helt bra. Men inte åt mindre barn, tycker jag. Bältena kommer inte så lågt ner. 

Axkidstolarna är stolar som kan konkurrera med Two-way om längst användningstid bakåtvänt. Jag skulle köpa dom som storasyskonstol. Eller förstås testa hur bra barnet sitter i stolen. Min flicka använder storlek 86 i bodyn (med tygblöjor). Storlek 80 har precis blivit för smått.

Stolarna är lättmonterade men tunga att bära. Så när man väl fått in dom i bilen och torkat svetten ur pannan är dom väldigt lätta att fästa. Och bilbältets spänne kommer inte för nära klämmorna som det kan ske på Multi-tech.

Bilen är en Touran 2011. Stolen är Kidzofix, men fäst med bälten.
  • Natasha76
    norgesessan skrev 2011-09-06 16:06:50 följande:
    Natasha, jag utgår från att ditt barn är tillräckligt stort.

Besafe har längst rygg på marknaden (enligt Besafe), reguleras steglöst i ryggen, sitter jättestadigt i bilsätet, har också en rem som man fäster runt bältesstolens nackstöd och bilsätets nackstöd.

Bälteshållaren blir helt utan öppning när man stänger den.

Väldigt skön att sitta i,
    Bältet sitter långt in på axeln (kan behövas bältesskydd till halsen) så risken för utglidning minskas.

Nackdelen är att den inte har horn, så bältet åker högre upp på mot magen än på tex. Britax.

Hade jag inte köpt Britaxen till ettan hade jag köpt Besafe istället. (har båda).
    Tackar litet sent om sider. :) Jag hade inte alls upptäckt Besafes X2 utan detta.

För vår famljs egen del är det verkligen inte aktuellt ännu med bältesstol. Dottern är bara 4 år och 105 cm lång. Hon ska sitta bakåtvänt så länge det går, antagligen minst två år till. Men jag tänker börja hyra ut bilbarnstolar och bältesstolar (korttidsuthyrning via en förening) och skulle också behöva en bältesstol för eventuella bilgäster.
  • Natasha76
    cicci85 skrev 2011-10-10 17:12:51 följande:
    Så gör jag oxå, fast när jag monterar securan och multi-techen! När jag trampar ner stödbenet så trycker jag upp stolen med händerna och då sitter stolen jättebra!
    Precis så här gör jag. Om jag har medhjälpare trycker ena ner stödbenet och andra lyfter stolen allt vad den orkar (stolen är ju hårt fastspänd redan) tills stödbenet far i ett "hack". Men utan medhjälpare håller jag foten på stödbenets "T" och drar sen upp stolen själv.
  • Natasha76

Hur är det med viktgränser på bälteskuddar och bältesstolar. Kan barn fortsätta använda dom över 36 kg?

• Natasha76
    stor grön drake skrev 2011-10-13 15:44:00 följande:
    Det beror mycket på sätena, men det finns ju även en flik under, egentligen ska den vara fram om man åker bakvänt, men testa flippa den.
    Skulle precis skriva samma.
  • Natasha76
    Lantani skrev 2011-10-13 19:36:36 följande:
    Lutar åt att det blir en VW touran för vår del. En 06 har vi varit och kollat på. Visst vi går ner i årsmodell och får lägga lite imellan när vi lämnar in vår skoda oktavia, men vi får plats och kan utan problem ha båda barnen bakåtvända i mittensätena huur länge som helst utan platsbrist Dessutom finns 2 extrasäten vid behov och kan utan att byta bil skaffa ett barn till om något år om vi vill ;)

Tror nog ni blir nöjda :) Jag lutar åt en andra sjupersoners bil sen när jag ska köpa ny bil åt mig. Min man har alltså Touran:en och jag en Passat (som jag ska sälja till våren, ska studera nu i två-tre år och behöver minska utgifterna litet).
  • Natasha76
    Kina79 skrev 2011-10-14 04:25:23 följande:
    Ingen bil, varken vanliga eller de mer privata 7-sitsiga har så att man kan fästa bakåtvänd stol.
    Hur då menar du? Kan man inte fästa underförankringsremmarna i ett sätet framför? Alltså om det finns bälten och flera stolar så borde man ju kunna fästa en bakåtvänd bilbarnstol. Eller är sätena i sidled?
  • Natasha76
    Lantani skrev 2011-10-13 21:51:32 följande:
    Visst har du en hi-way? Alltså inte tvåan eller har jag fel för mig?
    Vi har nämligen den till lilltjejen men undrar om vi inte kommer behöva byta ut den till II istället, pga korta stödbenet. Eller den funkar kanske att ha i mitten, där det är lite upphöjt där stödbenet ska stå? 
    Ettan funkar nog i mitten (svarar ur minnet). Problemet med sidoplatserna är att de har lådor i golvet. Man kan sätta något in i lådan, t.ex. en tjock brädstump. Men jag tror nog att ettan har för kort ben ändå. Jag har alltså nog använt ettan på sidorna, men då hade jag en rejäl batting i lådan i golvet.
  • Natasha76
    cicci85 skrev 2011-10-14 17:26:40 följande:
    Idag fick jag en broschyr från Britax där jag ser en ny stol som jag inte hört talas om! Britax Max-Way heter den, ser ut som hiway men ska vara större, funka bakåtvänd till 25 kg, plustestad! Den hade extrainlägg/huvudstöd för mindre barn och andra förankringsband. I denna katalog finns inte Hiway med heller... Bälteshöjden ändras med en enkel enhandsjustering.
    Stolen finns inte med på hemsidan... Nån som hört talas om den? Det står inga mått på den men eftersom det står att det är en bakåtvänd stol för barn till 6 år så hoppas jag att den är högre i ryggen än vad hi-wayen är, på den står det ju till ca 4,5 år..
    Oj, oj, oj vad spännande! Jag måste genast blogga om detta. Håkan på carseat sa att han såg nya Britaxen på mässan i Köln. Att den var baserad på Hi-way men hade finesser.
  • Natasha76

Max-way verkar helt enkelt vara en förbättrad Hi-way II. Bälteshöjden justeras som på Multi-tech och sen kan man lättare justera lutningen.

Det som jag är mest nyfiken på är hur hög den är i ryggen. Och hur bred. Min fyraåring börjar få trångt i Hi-way.

Ska någon på barnmässan i Stockholm nu i helgen? Britax ska vara med där. Själv är jag ju från Finland, så jag kan inte åka på så här kort varsel. :(

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!