BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
någon som har en sån?
Hi-way kan min dotter som var 105 cm i sommar sitta bra i ännu. Hon blev fyra på midsommar. Men jag skulle inte säga hon kan sitta länge i den mera.
Nu behöver jag svar på en fråga och jag hoppas på hjälp härifrån. Var kan jag hitta detaljer om Plus-testet? Det är en person som påstår att testet görs si och så (och ratar det) och jag måste kunna svara. Det jag vet är varför det görs men inte exakt hur. Vilken hastighet används? Används bilar? Det måste det väl, för man testar både framsäte och baksäte.
Kan någon här hjälpa mig hitta information om hur stor andel av bilbarnstolarna som är felmonterade? Vet ni om det gäller just för bakåtvända modeller?
Jag försöker fylla i luckorna i min blogg, och detta är ett ämne som jag borde ta upp. Jag har varit inne i en livlig debatt på ett finskspråkigt forum senaste dagarna med en kvinna som vurmar för framåtvända stolar med midjekudde och föredrar dem framom bakåtvända. Hon kallar mina argument för bakåtvänt som "propaganda" och låter förstå att jag inte är opartisk och så vidare. "Jaha, och varför ska just stolar med midjekudde rackas ner på"? "Hon som verkar vara en sån vän av Britax väljer att inte nämna deras framåtvända bilbarnstolar" Ni vet, den stilen av mothugg. Men, poängen här var att den här debatten verkligen fått mig att hitta alla svaga punkter och jag har själv lärt mig svaret på några frågor som hon kommit med. En sak som lämnade odiskuterad (på djupare plan) var just detta med felmontering.
Vad är era tankar om felmontering. Jag tycker inte det är så svårt att montera en bilbarnstol. Varför anses bakåtvända så jättesvåra att montera tror ni? Och varför får de i konsumentorganisationernas tester låga poäng i punkten "risk för felmontering".
Hoppas på många svar :)
Visste ni att Cybex (som är kända för sina framåtvända bilbarnstolar med midjekudde) kommer ut med en bakåtvänd (vändbar) ISOFIX-stol till våren?
Den heter Cybex Sirona och är godkänd bakåtvänt till 18 kg. Stolen är mycket innovativ och jag tror den blir en storsäljare ute i resten av Europa.
Jag satte in en hel del bilder av den på min blogg igår: www.bloggen.fi/bilstolslotsen (googlade bilder förstås).
-Den kan vändas till sidan när man ska sätta in barnet.
-Den kan lutas
-Jag tror man enkelt kan höja och sänka höjden på internselen
-Ingen internsele i framåtvänt läge, då är det balken (midjekudden) som gäller. Enligt Cybex ska man sitta bakåtvänt så länge som möjligt men om benutrymmet blir litet kan man vända om barnet är övet tre år. Jag tycker förstås man inte ska vända, och tre år är för tidigt, men det är positivt att de påpekar att bakåtvänt är säkrast. Tidigare har Cybex marknadsfört att barn kan sitta framåtvänt redan från 9 kg. Då stolen är framåtvänt är det litet säkrare med balk än med internsele, så jag tror den också kommer att få bra vitsord i de konsumenttester som föräldrar utanför Sverige baserar sina köp av bilbarnstolar på. Där har balkstolar haft framgång och många tror därmed felaktigt att de är bättre än bakåtvända. Men den här stolen kommer antagligen att få toppbetyg.
-Isofixarmarna kan förlängas och förkortas. Den ryms därmed i olika stora bilar.
-Stolen kan också justeras framåt och bakåt på isofixbasen, för mer eller mindre benutrymme.
-Den har en inbyggd DVD-spelare (verkar det som på bilderna). Antagligen som tillbehör.
-Inga underförankringsremmar