-
Two-way var ju T-godkänd så länge man fick T-testa stolarna.Irmas mamma skrev 2011-10-14 22:21:09 följande:Ok, är det någon som vet om det gjorts något krocktest på Two way stolen?
-
Ta en titt på mitt senaste inlägg på min bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen. Här är en direktlänk:
bloggen.fi/bilstolslotsen/2011/10/27/blir-sa-upprord-om-slutsatserna-folk-drar-fran-autoliittos-bilstolstester/
Vad tänker ni om diskussionen jag citerade?
Jag är alltså finlandssvensk och försöker få folk här på denna sida om potten att förstå att bakåtvänt är bäst trots att balkstolar marknadsförs aggressivt. Efter ADAC:s senaste bilstolstester, dom som Råd&Rön publicerar och som man kritiserar hårt i Sverige, har man börjat se dom här balkstolarna överallt. Folk tror att de är så säkra bara för att ett dåligt test, som just inte alls beaktar nack-påfrestningen, klassat dem som bäst i test. Och dessutom är ju testet mycket annat än säkerhet. Men när man bara ser ett slutvitsord så tror ju alla att det är säkerheten man bedömt.
Jag brukar inte så ofta surfa på de finskspråkiga forumen, just för att jag blir så upprörd över okunskapen angående bilbarnstolar. Men idag gjorde jag igen misstaget. Arrrrgggg!!!
Det dumma är att vi också i Finland har liknande rekommendationer som ni i Sverige och alla föräldar får en broschyr där det står att barnen ska sitta bakåtvänt till minst 18 kg osv. Men ändå tillåts framåtvända bilbarnstolar marknadsföras. Titta bara på www.britax.fi och klicka på första fliken uppe "turvaistuimet" och välj den första i listan "turvaistuimet" och gör sen samma på www.britax.se och jämför.
-
Synd att det är just Jollyroom som säljer dom först. Så var det med Hi-way II också. Synd ur mitt perspektiv alltså, de vägrar leverera till Finland.
-
Det är bara förbeställning.
-
Den kan enbart användas framåtvänd. (Säger Natasha som kan finska.)stor grön drake skrev 2011-11-01 20:33:05 följande:www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=48
nån som vet något om ora bilstolar? prommas hårt här nu, men jag tvekar, de är så billiga... -
Den enda litet ovanligare bilbarnstolen som jag med säkerhet vet att går att ha bakåtvänt till 18 kg är Fair G 0/1 ISOFIX (som också säljs under märket Wavo). Sen har jag stött på Espiro Optima, som verkar gå att ha bakåtvänt till 18 kg eller 25 kg, men jag är inte helt säker. Och kanske någon Espiro till. Så alla dom ovanliga man hittar är oftast så att dom är enbart framåtvända eller går att ha bakåtvänt bara till 10-13 kg.
Det är annars Britax, Akta Graco/Klippan, Axkid, HTS Besafe, Maxi-Cosi, Brio och Recaro som har bakåtvända bilbarnstolar. Men de har också framåtvända så man ska se upp. -
Menar du alltså bilbältets spänne? Inte internselens spänne? Internselens spänne har nog min fyraåring kunna knäppa upp i ett år redan. På alla våra tio stolar. Men hon vet att inte göra det under färd.anette 81 skrev 2011-11-05 18:02:26 följande:ja men händerna kan hon lätt knäppa upp det är ingen konst alls
Om barnet inte lyder hjälper det inte att vända framåt eller vad som helst. Då är det rentav lättare att öppna bilbältets spänne. Bara att visa krockvideon för barnet och vara riktigt riktigt bestämd och hota med något straff som sker precis varje gång hon bråkar med knäppet. T.ex. så att ni vänder om och kör hem istället för att åka på det där roliga födelsedagskalaset dit ni var på väg. Något som verkligen svider. -
Vi har använt nästhögsta läget ett år tror jag.stor grön drake skrev 2011-11-05 20:58:32 följande:vi höjde våran MT till näst högsta läget idag
Den ligger nu precis ovanför hans axel, helt perfekt läge, MEN han är ju så liten, blir 2 på onsdag, med bara 1 hack kvar är jag rädd att den är urvuxen till våren, är ju inte mycket skillnad mellan lägena, och nu höjde jag för jag funderade om huvudskyddet kanske tryckte på axlarna då han kinkat om bilåkning på sistonde (han är totalt biltokig) och uppenbarligen, för när vi skulle hem sa han inte ett knyst
Så när de rear twoway i vår/försommar blir vi med sån, han SKA åka bakvänd lääänge ännu! -
Jag har själv valt att trä på det sättet som ger stabilitet. Om jag trär bältet i Two-way som man ska göra i framsätet sitter den inte alls stadigt. Om jag väjer alternativa sättet, som står under montering i baksätet, sitter den som berget framme. Säten är olika. En del har kaptensstolar även i baksätet. Jag kan inte tro det är så stor skillnad på framsätet och baksätet. Så säger mitt sunda förnuft angående montering av Two-way.stor grön drake skrev 2011-11-05 22:00:20 följande:är det inte så att man kan träda det på båda vis, det ena är att föredra men det andra funkar med om man har för kort bälte för #1
Jag trär alltså säkerhetsbältet över "sidan", in i hålet ovanifrån, under sitsen och över andra kanten och klickar sen i säkerhetsbältets lås. Då är den som gjuten. -
Sittdelen kommer nog litet högre upp än i MT, skulle jag tycka. Men inte lika högt upp som Hi-way/Maxi-Cosi, där barnet sitter som i en fotölj. Sen kan man ju montera Axkids stolar långt ut på sätet om man vill också. Vi har inte haft problem med benutrymmet där. Man får så mycket utrymme man själv vill, om bara bilen räcker till.anette 81 skrev 2011-11-06 17:42:11 följande:fast den ser ut o sitta på samma sätt som våran multitech o då är det trångt för benen på denna med