• Prinsessans mamma

Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?

Ja, jag undrar som i rubriken. Fick till min förvåning en klasslista med alla barnens personnummer, 4 sista siffrorna och allt. Kanske lätt går att spåra rätt på ändå i dessa tider, men spontant kändes det fel.

• Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?
  • lepapillon

Jag har för mig att personnummer är offentliga uppgifter, så hon gör nog inget otillåtet.

• odda

man får igentligen alldrig läna ut de 4 sista sifrorna

• Rhoda Horswunce
    odda skrev 2011-08-21 14:29:24 följande:
    man får igentligen alldrig läna ut de 4 sista sifrorna
    Jo, det är klart man får det. Som papillon skrev är det offentliga uppgifter.
  • Prinsessans mamma

jaha, även på icke myndiga?
    Jag är ju så gammal att jag minns livet före internet och att man fick lära sig att  det var så viktigt att inte lämna ut de sista 4, för det kunde missbrukas. Det är väl det som sitter i.

MEN jag tycker fortfarande att det var onödig information 

• norgesessan

Precis, det är offentlig information.
    Även barnens betyg med mer är offentlig info. Hur mycket som hälst är officiellt, det som är sekretess handlar om att det kan skada barnet om det kommer ut.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Lollo36

När jag gick i grundskolan fick vi alltid klasslistor med hela personnumret. Sedan började de stryka de sista fyra siffrorna. Men visst är det offentliga uppgifter och hon gör inget olagligt. Och ja, det är hur lätt som helst att få reda på ändå.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • norgesessan

"Alla, både svenska medborgare och utlänningar, har enligt grundlagen rätt att ta del av handlingar som finns hos myndigheterna."

"Då det officiella skolväsendet är en myndighet gäller offentlighetsprincipen även för skola och dess undervisning".

Undantag: Förslag till beslut, utkast till skrivelse, ej underskrivna betygskataloger, lektionsförberedelser, skriftliga läxförför, med mer. (Ej allmänna handlingar). Hemliga handlingar är oftast om enskilda elevers personliga förhållanden.

• norgesessan

Det krävs särskilda skäl för s.k. sekretessprövning för uppgifter i folkbokförningsregistret som i sin tur ligger till grund för elevregistret.
    Betygsregister är offentliga.

• Dr Mupp
    tideloo skrev 2011-08-21 17:45:16 följande:
    Men inte är väl de 4 sista offentliga?
    jo
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?