• Prinsessans mamma

Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?

Ja, jag undrar som i rubriken. Fick till min förvåning en klasslista med alla barnens personnummer, 4 sista siffrorna och allt. Kanske lätt går att spåra rätt på ändå i dessa tider, men spontant kändes det fel.

• Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?
  • Mirris

Vår skola lämnar ut klasslistor med telefonnummer och address. Och då är det en sammanställning av dom uppgifter vi föräldrar fyller i på en blankett första dan!

• asta66
    norgesessan skrev 2011-08-21 18:20:34 följande:
    Asta, skolan kan inte ha en policy, det är min rättighet att få ut det jag vill veta. (Vad det nu är jag vill veta). Vill jag veta vad min fiktiva klasskompis  fick för betyg så får jag veta det.
    Jo, men skolan kan spontant lämna ut det eller lämna ut vid förfrågan. Sen undrar jag om du har rätt att veta det.
  • Allimac 2004
    asta66 skrev 2011-08-21 18:24:13 följande:
    Jo, men skolan kan spontant lämna ut det eller lämna ut vid förfrågan. Sen undrar jag om du har rätt att veta det.
    Det är en offentlig handling så det har man rätt till
  • asta66
    Allimac 2004 skrev 2011-08-21 18:26:58 följande:
    Det är en offentlig handling så det har man rätt till
    Men är skolan skyldig att lämna ute det och gör de det? Min arbetsgivare lämnar inte ut personuppgifter om oss anställda.
  • Kimona

HAr aldrig varit med om att de fyra sista siffrorna är med

• asta66
    Kimona skrev 2011-08-21 18:28:52 följande:
    HAr aldrig varit med om att de fyra sista siffrorna är med
    Kommer däremot ihåg att magistern kontrollerade att personuppgifterna var korrekta. Men det lämnades inte ut.
  • norgesessan

Ja, jag har rätt till det, ja, skolan är tvungen att ge ut infon. Googla tillexempel.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Asta, testa och se... Om du jobbar på ett ställe som räknas som en myndighet.

Privatskolor är ingen myndighet, så det behövs inte informeras där.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Emmin

I min stora sons klass skickades det också hem klasslistor med personnummer av misstag, nu har alla föräldrar ombetts att skicka med dom tillbaka till skolan.

Jag tycker det verkar väldigt konstigt att skolan har en skyldighet att lämna ut barns personnummer.

Allimac 2004 skrev 2011-08-21 18:08:48 följande:
    Men det finns ingen anledning att inte göra det heller. Inte alls slarvigt.
    Ofta skickas det ut listor med kontaktuppgifter till barnen i klassen och de är samma listor som läraren har, dom har ju lite annat för sig än att sitta och skriva ut telefonlistor till barnen.
    Personnummer är ofentliga och vem som helst kan få reda på ditt personnummer så länge du itne har skyddad identitet.
    På vår skola väljer man i datorn vilken information som ska med på en lista, alltså inget lärarna behöver sitta och skriva manuellt.
Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?