• Prinsessans mamma

Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?

Ja, jag undrar som i rubriken. Fick till min förvåning en klasslista med alla barnens personnummer, 4 sista siffrorna och allt. Kanske lätt går att spåra rätt på ändå i dessa tider, men spontant kändes det fel.

• Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?
  • Prinsessans mamma

Ja, puh. Rättigheter hit och dit, och ej hemligt utan offentligt..... Jag kan ändå tycka att det inte behöver gå ut med automatik för lågstadieelever. Sen står jag mig väl slätt om jag skulle kontakta skolan angåënde detta

Men jag kan undra varför det då är så himla noga med att kryssa i om barnen får vara med på bild på hemsidor mm och om deras namn får eller inte får vara med. Ingen som frågade vad jag tycker om att personnumret ska valsas ut till hela klassen.

Jag tänker också på att i mitt yrke ska vi vara så respektfulla att vi inte ber kunder säga sitt hela personnummer om fler finns närvarande. Flera vägrar också uppge de sista 4 siffrorna -som de säger- "av princip"   

• Bellenellen09

Där jag jobbar lämnar vi inte ut. Det är så vitt jag vet tillåtet att dela ut men det känns som onödig information.

• lakritstrollet

Som pedagog skulle jag inte göra det. Som pedagog skulle jag också bli väldigt tacksam om en trevlig förälder (som du) uppmärksammade mig på om jag råkat göra fel. Jag tror på direkt kommunikation, och tror du skulle få bra svar direkt istället för i ett forum.

• fame

Vi lärare får alltid två listor - en med personnr som ska låsas in och en utan som eleverna får hem. Men det kanske bara är i min kommun?

• Prinsessans mamma

tyvärr är det just en kontakt jag vill undvika. Jag kommer att gå direkt till rektor istället om jag har något att ta upp. Och bara det känns som att det blir en större sak av det än nödvändigt. Ville lufta lite här först. Fåfler åsikter och se om jag är helt ute och cyklar med mig reaktion. Det är väl det forum är till för?

En släkting till mig som är lärare själv har uttryckt om denne lågstadielärare och jag kan bara hålla med: vissa tycks ha fått sin examen i ett cornflakes-paket. Men se  DET är en annan historia....

• fame

Är väldigt nyfiken - varför är du inte nöjd med ditt barns lärare? Hur gammal är hon?

• Rosa socka

När jag gick åk 1-6 så stod hela personnumret med på alla elever. Varje år.
    1994-1999 var det.

• asta66
    norgesessan skrev 2011-08-21 18:32:15 följande:

Asta, testa och se... Om du jobbar på ett ställe som räknas som en myndighet.

Privatskolor är ingen myndighet, så det behövs inte informeras där.

Jo, men det är en sak att spontant bara lämna ut uppgifter. Sen har väl skolan nån form av tystnadsplikt när det gäller elevinfo.
  • norgesessan

Nej, googla nu och läs lagen istället... Det är bara känslig info, inte sånt som redan finns offentligt (namn, adress, per. nummer och betyg med mer 'är offentligt..

Håller med om att det är onödigt att lämna ut klasslistor så den som vill ha ut infon måste fråga, men är det någon som vill åt infon är det bara att ta den...

Jag skriver bara det lagen säger.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Hannah76

Är problemet att du inte gillar läraren eller att personnummer var med på klasslistan? Låter som att du letar efter något att "sätta dit" läraren för?

Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?