Inlägg från: asta66 |Visa alla inlägg
  • asta66

Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?

lepapillon skrev 2011-08-21 14:29:00 följande:
    Jag har för mig att personnummer är offentliga uppgifter, så hon gör nog inget otillåtet.
    Jo, men varför ska fröken lämna ut dem. Tänkte inte alls eller?
  • asta66
    Rhoda Horswunce skrev 2011-08-21 18:00:44 följande:
    Men vad spelar det för roll? Vad tror du kan hända om någon får tillgång till siffrorna?
    All information om oss är tillgänglig om du vet hur du gör. Jag tycker det vara slarvigt och oproffessionellt av läraren. Det finns ingen anledning att lämna ut den informationen.
  • asta66
    Lollo36 skrev 2011-08-21 18:14:42 följande:
    Fast om man hårddrar det finns det ingen anledning att lämna ut födelsedatum heller. Eller adress.
    I och för sig men varför överdriva. Man kan flytta men inte ändra personnummer lika lätt. Du vet ju aldrig om ens barn får ett framtida psyko till klasskompis. Men skolan borde ha en policy. Jag gissar att fröken var lat.
  • asta66
    norgesessan skrev 2011-08-21 18:20:34 följande:
    Asta, skolan kan inte ha en policy, det är min rättighet att få ut det jag vill veta. (Vad det nu är jag vill veta). Vill jag veta vad min fiktiva klasskompis  fick för betyg så får jag veta det.
    Jo, men skolan kan spontant lämna ut det eller lämna ut vid förfrågan. Sen undrar jag om du har rätt att veta det.
  • asta66
    Allimac 2004 skrev 2011-08-21 18:26:58 följande:
    Det är en offentlig handling så det har man rätt till
    Men är skolan skyldig att lämna ute det och gör de det? Min arbetsgivare lämnar inte ut personuppgifter om oss anställda.
  • asta66
    Kimona skrev 2011-08-21 18:28:52 följande:
    HAr aldrig varit med om att de fyra sista siffrorna är med
    Kommer däremot ihåg att magistern kontrollerade att personuppgifterna var korrekta. Men det lämnades inte ut.
  • asta66
    norgesessan skrev 2011-08-21 18:32:15 följande:

Asta, testa och se... Om du jobbar på ett ställe som räknas som en myndighet.

Privatskolor är ingen myndighet, så det behövs inte informeras där.

Jo, men det är en sak att spontant bara lämna ut uppgifter. Sen har väl skolan nån form av tystnadsplikt när det gäller elevinfo.
Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?