• Prinsessans mamma

Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?

Ja, jag undrar som i rubriken. Fick till min förvåning en klasslista med alla barnens personnummer, 4 sista siffrorna och allt. Kanske lätt går att spåra rätt på ändå i dessa tider, men spontant kändes det fel.

• Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?
  • asta66
    lepapillon skrev 2011-08-21 14:29:00 följande:
    Jag har för mig att personnummer är offentliga uppgifter, så hon gör nog inget otillåtet.
    Jo, men varför ska fröken lämna ut dem. Tänkte inte alls eller?
  • Rhoda Horswunce
    asta66 skrev 2011-08-21 17:49:48 följande:
    Jo, men varför ska fröken lämna ut dem. Tänkte inte alls eller?
    Men vad spelar det för roll? Vad tror du kan hända om någon får tillgång till siffrorna?
  • asta66
    Rhoda Horswunce skrev 2011-08-21 18:00:44 följande:
    Men vad spelar det för roll? Vad tror du kan hända om någon får tillgång till siffrorna?
    All information om oss är tillgänglig om du vet hur du gör. Jag tycker det vara slarvigt och oproffessionellt av läraren. Det finns ingen anledning att lämna ut den informationen.
  • Allimac 2004
    asta66 skrev 2011-08-21 18:03:22 följande:
    All information om oss är tillgänglig om du vet hur du gör. Jag tycker det vara slarvigt och oproffessionellt av läraren. Det finns ingen anledning att lämna ut den informationen.
    Men det finns ingen anledning att inte göra det heller. Inte alls slarvigt.
    Ofta skickas det ut listor med kontaktuppgifter till barnen i klassen och de är samma listor som läraren har, dom har ju lite annat för sig än att sitta och skriva ut telefonlistor till barnen.
    Personnummer är ofentliga och vem som helst kan få reda på ditt personnummer så länge du itne har skyddad identitet.
  • Lollo36
    asta66 skrev 2011-08-21 18:03:22 följande:
    Fast om man hårddrar det finns det ingen anledning att lämna ut födelsedatum heller. Eller adress.
  • norgesessan

För att alla har rätt till att ta del av upplysningarna hos en myndighet. 
    För att skolan är en myndighet.

Personnumret består av födelsedatum och 4 ytterligare siffror. Det finns inget personnr med bara datum. Alltså är 4 sista officiella uppgifter.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • asta66
    Lollo36 skrev 2011-08-21 18:14:42 följande:
    Fast om man hårddrar det finns det ingen anledning att lämna ut födelsedatum heller. Eller adress.
    I och för sig men varför överdriva. Man kan flytta men inte ändra personnummer lika lätt. Du vet ju aldrig om ens barn får ett framtida psyko till klasskompis. Men skolan borde ha en policy. Jag gissar att fröken var lat.
  • norgesessan

Skulle skicka ut inbjudningar till vissa i sonens klass förra året, dom skrev dock upp adresserna jag ville ha.  Hade jag stått på mig hade jag fått listan. Tror inte dom var medvetna om det.

Synd jag inte fick den, för jag hade behövt tel. nr sen.

• Lollo36
    asta66 skrev 2011-08-21 18:16:41 följande:
    I och för sig men varför överdriva. Man kan flytta men inte ändra personnummer lika lätt. Du vet ju aldrig om ens barn får ett framtida psyko till klasskompis. Men skolan borde ha en policy. Jag gissar att fröken var lat.
    Men om du har namn och födelsedatum är det precis lika lätt att få tag på den nya adressen som med hjälp av personnummer. Så det spelar egentligen ingen roll. Men visst, det är möjligt att skolan har en policy och om läraren inte följt den så har han eller hon gjort fel.
    The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • norgesessan

Asta, skolan kan inte ha en policy, det är min rättighet att få ut det jag vill veta. (Vad det nu är jag vill veta). Vill jag veta vad min fiktiva klasskompis  fick för betyg så får jag veta det.

Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?