Inlägg från: Lollo36 |Visa alla inlägg
  • Lollo36

Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?

När jag gick i grundskolan fick vi alltid klasslistor med hela personnumret. Sedan började de stryka de sista fyra siffrorna. Men visst är det offentliga uppgifter och hon gör inget olagligt. Och ja, det är hur lätt som helst att få reda på ändå.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Lollo36
    asta66 skrev 2011-08-21 18:03:22 följande:
    All information om oss är tillgänglig om du vet hur du gör. Jag tycker det vara slarvigt och oproffessionellt av läraren. Det finns ingen anledning att lämna ut den informationen.
    Fast om man hårddrar det finns det ingen anledning att lämna ut födelsedatum heller. Eller adress.
  • Lollo36
    asta66 skrev 2011-08-21 18:16:41 följande:
    I och för sig men varför överdriva. Man kan flytta men inte ändra personnummer lika lätt. Du vet ju aldrig om ens barn får ett framtida psyko till klasskompis. Men skolan borde ha en policy. Jag gissar att fröken var lat.
    Men om du har namn och födelsedatum är det precis lika lätt att få tag på den nya adressen som med hjälp av personnummer. Så det spelar egentligen ingen roll. Men visst, det är möjligt att skolan har en policy och om läraren inte följt den så har han eller hon gjort fel.
    The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?