Inlägg från: norgesessan |Visa alla inlägg
  • norgesessan

Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?

Precis, det är offentlig information.
    Även barnens betyg med mer är offentlig info. Hur mycket som hälst är officiellt, det som är sekretess handlar om att det kan skada barnet om det kommer ut.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

"Alla, både svenska medborgare och utlänningar, har enligt grundlagen rätt att ta del av handlingar som finns hos myndigheterna."

"Då det officiella skolväsendet är en myndighet gäller offentlighetsprincipen även för skola och dess undervisning".

Undantag: Förslag till beslut, utkast till skrivelse, ej underskrivna betygskataloger, lektionsförberedelser, skriftliga läxförför, med mer. (Ej allmänna handlingar). Hemliga handlingar är oftast om enskilda elevers personliga förhållanden.

• norgesessan

Det krävs särskilda skäl för s.k. sekretessprövning för uppgifter i folkbokförningsregistret som i sin tur ligger till grund för elevregistret.
    Betygsregister är offentliga.

• norgesessan

För att alla har rätt till att ta del av upplysningarna hos en myndighet. 
    För att skolan är en myndighet.

Personnumret består av födelsedatum och 4 ytterligare siffror. Det finns inget personnr med bara datum. Alltså är 4 sista officiella uppgifter.

• norgesessan

Skulle skicka ut inbjudningar till vissa i sonens klass förra året, dom skrev dock upp adresserna jag ville ha.  Hade jag stått på mig hade jag fått listan. Tror inte dom var medvetna om det.

Synd jag inte fick den, för jag hade behövt tel. nr sen.

• norgesessan

Asta, skolan kan inte ha en policy, det är min rättighet att få ut det jag vill veta. (Vad det nu är jag vill veta). Vill jag veta vad min fiktiva klasskompis  fick för betyg så får jag veta det.

• norgesessan

Ja, jag har rätt till det, ja, skolan är tvungen att ge ut infon. Googla tillexempel.

• norgesessan

Asta, testa och se... Om du jobbar på ett ställe som räknas som en myndighet.

Privatskolor är ingen myndighet, så det behövs inte informeras där.

• norgesessan

Nej, googla nu och läs lagen istället... Det är bara känslig info, inte sånt som redan finns offentligt (namn, adress, per. nummer och betyg med mer 'är offentligt..

Håller med om att det är onödigt att lämna ut klasslistor så den som vill ha ut infon måste fråga, men är det någon som vill åt infon är det bara att ta den...

Jag skriver bara det lagen säger.

Svar på tråden Får fröken lämna ut barnens personnummer till hela klassen?